ענקית המזון הצרפתית קרפור לא תוריד מחירים אם הצרכנים יישארו אדישים

אם נסכים לשלם על הקורנפלקס של קרפור כמו שאנחנו משלמים על המותג הוותיק שנמצא היום בכל סופר, אין להם שום סיבה אמיתית למכור באגורה פחות • כשהברזל והנפט טסים, ברור לגמרי שמחירי הדירות יעלו גם הם בחדות. זה לא הם, אלא התשומות • שני הכוכבים של השבוע, מדור חדש 

לוגו קרפור על עגלות סופרמרקט / צילום: Shutterstock
לוגו קרפור על עגלות סופרמרקט / צילום: Shutterstock

מצוין: רק הצרכן יכול לגרום לקרפור לייצר תחרות

מתחרים נוספים בביצת הקמעונאות המקומית הם סיבה למסיבה, ודאי כשמדובר בענקית צרפתית ומפורסמת כמו רשת קרפור, שתעלה בקרוב לישראל. עלויות הייצור והרכש של קרפור זולות מרוב המתחרים שהיא תפגוש פה, בעיקר בגלל היתרון העצום לגודל של הקמעונאית הגדולה באירופה, עם 14 אלף מוצרים במותג פרטי ומספר דומה של סניפים ברחבי תבל.

ואף על-פי כן, בלי להרוס את החגיגה, כדאי טיפה להירגע. לפי שעה, הרשת הצרפתית אפילו לא מגדילה את היצע החנויות בישראל, והיא רק מחליקה לתוך סניפים קיימים של מגה ויינות ביתן של חברת אלקטרה. 

ולמקרה ששכחתם, מחירים נקבעים במפגש בין היצע לביקוש. אם נהיה מוכנים לשלם על הוופל או הקורנפלקס של המותג הצרפתי הנוצץ כמו שאנחנו משלמים על המותג הוותיק שנמצא היום בכל סופר, אין שום סיבה אמיתית - מלבד מבצעי שיווק נקודתיים - שהיא תמכור אותם באגורה פחות. תשאלו למשל את נסטלה השוויצרית, הבעלים של אסם, שמתמחרת את מוצריה בישראל בלי קשר למחירים בחו"ל. 

בלתי מספיק: טוב שיש תשומות להאשים

כשהתותחים רועמים, תשומות הבנייה מזנקות. מה שכמובן שלח השבוע את כל הקבלנים להתריע מפני עליות מחירים. כשהברזל והנפט טסים, ברור לגמרי שמחירי הדירות יעלו גם הם בחדות. זה לא הם, אלא התשומות.

הלוואי שזה היה כל-כך פשוט. שנותר רק לחכות לירידה במחירי התשומות (הם ירדו מתישהו), כדי לשמוע את הקבלנים מבשרים שסוף-סוף מחירי הדירות ירדו, כי זול יותר לייבא קרמיקה, ברזל או ברזים מחו"ל.

כמה חבל לגלות שבמחצית השנייה של 2008, בין יולי לדצמבר, מחיר חבית נפט ירד בחדות - מ-148 דולר ל-34 דולר, אבל מחירי הדירות דווקא עלו באותם חודשים ב-4%. גם בשנת 2014, מחיר חבית צנח מ-93 דולר באוקטובר ל-54 דולר בדצמבר, אבל מחירי הדירות טיפסו בתוך חודשיים בקרוב לאחוז.

מחיר הדירות מורכב בהרבה משקלול עלות התשומות. אלה הקבלנים שישכנעו אותנו תמיד שהמחירים יעלו מחר, כדי שנקנה מהם היום. בגלל המטבע, הנפט, הברזל, עולים הצובאים על השערים או כי "המחירים בישראל תמיד עולים".