בריבית אפקטיבית של 12%: אל על צפויה לקבל הלוואה של 130 מיליון דולר מהפניקס

החברות מצויות במו"מ מתקדם ואף העבירו את תנאי ההסכם לאישור משרד האוצר • הריבית שעל בסיסה תחושב ההלוואה תנוע סביב 7%-8%, והיא עלולה להאמיר לריבית אפקטיבית של יותר מ-12% • הפניקס תוכל לרכוש מניות מיעוט ממועדון הנוסע המתמיד, שפעילותו תועמד כביטחון עבור נטילת ההלוואה

מטוס אל על / צילום: דני שדה
מטוס אל על / צילום: דני שדה

קבוצת הפניקס צפויה להעמיד לחברת התעופה אל על הלוואה של 130 מיליון דולר. הצדדים מצויים במו"מ מתקדם, ואף העבירו את תנאי ההסכם לאישור משרד האוצר. הריבית שעל בסיסה תחושב ההלוואה תנוע סביב 7%-8%, אך עשויה להגיע בתרחישים מסוימים של השפעה לרעה על פעילות אל על ליותר מ-12%.

על פי המגעים המתנהלים, תוכל קבוצת הביטוח לרכוש במהלך השנים הבאות מניות מיעוט במועדון הנוסע המתמיד של אל על (שבין חבריו 350 אלף מחזיקי כרטיס האשראי FLY CARD), שפעילותו תועמד כבטוחה עבור ההלוואה האמורה. אל-על אישרה כי היא "מקיימת מגעים לעסקת מימון הקשורה למועדון הנוסע המתמיד, ואולם נכון למועד זה טרם נחתם מזכר הבנות בנושא, ולא ניתן בשלב זה להתייחס לתנאים שיגובשו, ככל שיגובשו". 

אל על מעוניינת לחתום על מזכר ההבנות עם הפניקס כבר בשבוע הבא, אך מדובר בעסקה מורכבת שדורשת עוד בדיקת נאותות, שבסיומה תתקבל ההלוואה בתרחיש הסביר בתוך מספר שבועות, ואף חודשים. 

התחייבויות במעל 1 מיליארד דולר

אל על מציינת כי "במקביל, החברה ממשיכה לפעול לחיזוק תזרים המזומנים ומבנה המאזן שלה, תוך בחינת מתווים נוספים וכלל האפשרויות העומדות לרשותה, יחד עם גופים מובילים בארץ ובעולם ולמול נכסיה השונים". אחד מאותם מתווים שנבחנים הוא נטילת הלוואה תמורת שיעבוד נכס אחר שלה: סלוטים (חלונות המראה ונחיתה). הסלוטים שמחזיקה אל על מתורגמים לשווי של מיליוני דולרים. 

לאחרונה פרסמה אל על את דוחותיה הכספיים לשנת 2021, שבה הכנסותיה גדלו ב-38% ל-857 מיליון דולר. לאל על הוצאות פחת ומימון גבוהות, בעקבות רכישה וחכירה של מטוסים בשנים הקודמות, ואלו גררו אותה להפסד ענק של 413 מיליון דולר אשתקד, בהמשך להפסד של 531 מיליון דולר ב-2020.

לחברה התחייבויות ענק, ובהן הלוואות מתאגידים בנקאיים ואחרים ואשראי לזמן קצר בסכום של כ-1.1 מיליארד דולר, וסכום דומה בהתחייבויות למחכירי מטוסים.