הכתה בברזל החם: סקופ שילשה את הרווח השנתי לנוכח "סביבת מחירים תומכת"

נסיקת מחירי הסחורות בעולם הובילה את חברת הסחר במתכות להציג רווח יוצא דופן של 184 מיליון שקל • מדווחת כי עם פרוץ המלחמה באוקראינה חלה עלייה משמעותית נוספת במחירים

נסיקת מחירי המתכות בעולם סייעה לרווחי סקופ / צילום: Shutterstock
נסיקת מחירי המתכות בעולם סייעה לרווחי סקופ / צילום: Shutterstock

חברת הסחר במתכות סקופ , המייבאת ומשווקת חומרים מוגמרים וחצי מוגמרים ממתכות שונות, פרסמה דוחות כספיים יוצאי דופן לשנת 2021, "שהושפעו לחיוב מסביבת מחירים תומכת למוצרי החברה בעולם ובישראל, ומהשפעה של המשבר העולמי בשרשרת האספקה לעומת שנת 2020". רווחי החברה שולשו ל-184 מיליון שקל, כאשר השיפור ניכר בכל סעיפי הדוח הכספי. 

סקופ, המנוהלת על-ידי המנכ"ל גיל חבר, לצד יו"ר הדירקטוריון ובעל השליטה בה שמואל שילה, נסחרת בשווי שוק של 1.8 מיליארד שקל, לאחר עלייה של 111% במנייתה בשנה האחרונה.

בשנת 2021 נרשמה נסיקה במחירי המתכות בעולם, בדומה לסחורות אחרות, בתמיכת עלייה משמעותית בביקושים בעקבות השקעות רחבות היקף שבוצעו בתחומי התשתיות בעולם, כחלק מההתאוששות ממשבר הקורונה, וכאמור בדחיפת המשבר בשרשרת האספקה.

מגמה זו נמשכת לאחרונה ביתר שאת בעקבות המלחמה באוקראינה, וסקופ מציינת כי "עם פרוץ המלחמה חלה עלייה משמעותית במחיר האלומיניום והניקל בעולם" וכך לגבי מחירי מוצרי הפלדה, שם גם ישנה התארכות בייצור של חלק מהמוצרים. 

מעבר לקוחות לרכישה באמצעות ספקים

בהתאם למגמות העולמיות בתחום צמחו הכנסותיה של סקופ אשתקד ב-23.8% בהשוואה ל-2020 והסתכמו בכ-1.37 מיליארד שקל. המכירות בישראל הסתכמו ב-503 מיליון שקל לעומת 455 מיליון שקל ב-2020, והחברה מציינת שהעלייה במכירות מיוחסת מלבד לסביבת המחירים גם למעבר לקוחות מרכישה בייבוא ישיר באופן עצמאי לרכישה באמצעות ספקים. המכירות בחו"ל, שהסתכמו ל-862 מיליון שקל, הגיעו בעיקר מארה"ב (670 מיליון שקל) וכן מצ'כיה ורומניה.

שיעור הרווח הגולמי של סקופ זינק מ-30.9% ב-2020 ל-39.9% ב-2021 והרווח הגולמי הגיע לרמה של כ-544 מיליון שקל. הרווח התפעולי יותר מהכפיל את עצמו והסתכם ב-263 מיליון שקל, שיעור רווחיות של 19.2%. 

תזרים המזומנים נטו, שנבע מפעילות שוטפת בשנת 2021, הסתכם ב-141 מיליון שקל, גידול של 53% בהשוואה לתזרים ב-2020. בסוף השנה היו לסקופ השקעות לזמן קצר וניירות ערך סחירים בגובה כ-352 מיליון שקל, ירידה לעומת 365 מיליון שקל בסוף 2020.

 
  

לחברה הבת בצ'כיה חשבון בבנק רוסי

בעקבות המלחמה באוקראינה, סקופ הודיעה לאחרונה כי חברה בת שלה בצ'כיה, Primapol, הודיעה לה כי יש לה פיקדונות בסך כ-5.5 מיליון אירו, יתרת זכות בעו"ש בגובה 196 אלף אירו ואשראי של 640 אלף אירו בבנק הרוסי Sberbank CZ שנקלע לקשיי נזילות והקפיא את פעילותו.

סקופ מציינת בדוחותיה כי "מפרסומים בתקשורת המקומית נודע ל-Primapol כי בכוונת הבנק המרכזי הצ'כי לשלול את רישיונו של הבנק", וכי החברה הבת הצ'כית בוחנת את זכויותיה המשפטיות ואת האפשרויות שעובדות בפניה כדי לקבל את הכסף, וכן את ההשלכות החשבונאיות של האירוע.

לסקופ יש פעילות באוקראינה באמצעות החברה הבת הפולנית שלה, אך היא כותבת בדוח כי מדובר בפעילות שיווק בלבד, ללא מחסן וללא מערכת תפעולית, ופעילות זו אינה מהותית.

סקופ מציעה ללקוחותיה מוצרים מאלומיניום, פלדה, נירוסטה, סגסוגת ניקל, פליז, נחושת, ברונזה, טיטניום, עופרת וכן מוצרי פלסטיקה הנדסית. מוצרי החברה כוללים מעל 80,000 פריטי מדף ובהם: פחים, גלילים, צינורות, ברגים, אביזרי צנרת, ברזים, משאבות, מוטות, פרופילים, רשתות וכו' מכל סוגי המתכות הנ"ל. מוצרים אלה משמשים מגוון רחב של ענפי תעשייה.