בהמתנה להודעת הריבית: האג"ח הממשלתיות צונחות, והתשואה ל-10 שנים בשיא

לקראת העלאת ריבית בארה"ב לראשונה מאז 2018, התשואות באג"ח ארה"ב וישראל קופצות לשיא מאז 2019 • ויקטור בהר, פועלים: "השוק הישראלי יותר משקף כעת את הסיכונים האינפלציוניים" • רונן מנחם, מזרחי טפחות: "ככל שהמגעים הדיפלומטים בין רוסיה לאוקראינה יבשילו לכדי פשרה, נושא האינפלציה והריבית ישובו במהרה לקדמת הבמה"

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock
בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למרות המשך הלחימה באוקראינה ועל רקע התחדשות השיחות במישור הדיפלומטי, שוק ההון משקף רגיעה ביחס לריצה לחופי מקלט שנרשמה בשבוע שעבר. לאחר שמחיר חבית נפט עלה לשיא שלא נראה מאז 2008, עם פתיחת שבוע המסחר בבורסות העולם הנפט יורד בחדות, המדדים מתאוששים, והתשואות בשוק האג"ח הממשלתיות מזנקות.

התשואות ל-10 שנים בארה"ב עולות לשיא של 3 שנים ונעות כעת סביב 2.08%. בשוק המקומי האגרת חוב הממשלתית ל-10 שנים עולה ל-2.1% - שיא מאז ינואר 2019. נזכיר כי ישנו יחס הפוך בין מחיר האג"ח לתשואה. כלומר, עלייה במחיר האג"ח מקטינה את שיעור התשואה לפדיון, וירידה במחיר האג"ח כפי שנרשמת כעת בשווקים, מגדילה את התשואה.

הסנקציות על רוסיה מצד המערב הזניקו את מחירי הסחורות בשבוע שעבר בקצב השבועי הגבוה מאז 1974, והשיבושים בשרשרת האספקה לא צפויים להתמתן, אך עליית התשואות, שמיוחסת בין היתר לירידה במחיר הנפט, עשויה להצביע כי שוק האג"ח בעולם חוזר להתמקד בהודעת הריבית בארה"ב.

ביום רביעי הקרוב (בשעה 20:00 שעון ישראל) הפד צפוי לפרסם את החלטת הריבית, כאשר העלאה של הריבית על רקע הצורך לרסן את האינפלציה נראית כמו עובדה מוגמרת. עם זאת, נראה שהפד יסתפק בהעלאה של 25 נק', שכן ההסתברות להעלאה כפולה של הריבית ירדה בחדות אחרי הפלישה של רוסיה לאוקראינה. לגבי ההמשך, שוק האג"ח מתמחר בהסתברות של מעל 50% שבאחת מההחלטות הבאות לאחר חודש מרץ, תיתכן העלאת ריבית של 0.5%. בהתאם לכך, השבוע חלה עלייה בתשואות לפדיון על אג"ח ממשלת ארה"ב.

"השוק הישראלי משקף בשלב זה באופן טוב יותר את הסיכונים האינפלציוניים בעולם והסיכוי שלהם להתבסס גם אצלנו. כנראה שריצה לנכסים חסרי סיכון בולמת את עליית התשואות בארה"ב, ופחות משפיעה על ישראל", אמר ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית של בנק הפועלים. 

רונן מנחם, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות, אומר כי "קפיצת תשואות הפדיון על אג"ח ממשלת ארה"ב הגיונית ואופיינית להתקרבות להודעת הפדרל ריזרב על העלאת הריבית לראשונה לאחר זמן רב. גם להודעה המפתיעה יחסית של הבנק המרכזי של אירופה, שהצטרף למחנה המכירים בעליית האינפלציה ואותת על מדיניות מרסנת יותר, יש השפעה על עליית תשואות הפדיון עם התחדשות המסחר בארה"ב.

"בתוך כך התחדשו השיחות בין אוקראינה לרוסיה, הבאזז הדיפלומטי מתגבר ואם ככל שהמגעים יבשילו לכדי פשרה, ברור כי נושא האינפלציה והריבית ישובו במהרה לקדמת הבמה. במקרה כזה ישוב גם תיאבון הסיכון ואפשר שאנו רואים זאת, בין השאר, בהיחלשות הדולר, שיורד חצי אחוז מול האירו. כמובן, גם נפילת מחירי הנפט מהווה עדות לירידה מסוימת של רף החששות, ואולי שיבה לשגרה, כשנזכור כי לפני הפלישה עוד דובר על עודף היצע בשוק הנפט. יש לקחת בחשבון כי בצד העלאת הריבית, יפרסם הפד (FED) תחזית כלכלית חדשה, שתקפיץ את צפי האינפלציה בהשוואה לתחזית של דצמבר ועליית תשואות הפדיון משקפת גם זאת. בצד עליית תשואות הפדיון, סביר להניח כי התכונה תגדל לקראת הודעת הריבית ביום רביעי בערב ואחריה. לכן התנודתיות של תשואות הפדיון תגדל בהתאם", אמר מנחם.