יוקר המחיה בעלייה, ובאירופה מסבסדים דלק לנהגים במיליארדי אירו

השיבושים באספקת הנפט והחששות לגבי האספקה העתידית כתוצאה מהסנקציות הבינלאומיות על רוסיה הקפיצו את מחירי הדלק באירופה לשיא כל הזמנים ואת הנפט למחירים שלא נראה מאז 2008 • כעת, ממשלות ביבשת חותכות מסים על הדלק ונוקטות צעדי סבסוד נוספים כדי להקל על האזרחים • האם בקרוב ממשלת ישראל תאמץ צעדים דומים?

מכוניות של גרמנים בתחנת דלק בפולין, בשבוע שעבר / צילום: Reuters, Patrick Pleul
מכוניות של גרמנים בתחנת דלק בפולין, בשבוע שעבר / צילום: Reuters, Patrick Pleul

מחירי האנרגיה הגבוהים באירופה בתשעת החודשים האחרונים הביאו ממשלות ביבשת לנקוט צעדים דרסטיים: תשלומי העברה לשכבות הנמוכות לטובת חימום, מיסוי רטרואקטיבי של "רווחים עודפים" של חברות אנרגיה, סבסוד ישיר ועקיף של תעריפי החשמל כדי להקל על הצרכנים וגם חילוץ ממשלתי של חברות גז שפשטו את הרגל. כעת, אחרי שמחירי חבית נפט גולמי שברו שיאים של יותר מעשור על רקע המלחמה באוקראינה, הן מתחילות לנסות ולהקל על הנהגים ועל התעשייה באמצעות הפחתה קרובה של מחירי הדלק והדיזל.

ממשלת שבדיה היא האחרונה להצטרף למגמה הולכת וגוברת של ממשלות ביבשת שחותכות את המסים על הדלק, במטרה להוריד את המחיר לצרכן בתחנות. ביום שני הודיעה הממשלה בשטוקהולם כי היא מתכוונת לבטל מסים בשיעור של 1.3 קרונה שבדית (44 אגורות) לכל ליטר בנזין. זאת, החל מה־1 ביוני ועד לסוף השנה לפחות. בנוסף, הממשלה מתכוונת להעביר תשלום חד־פעמי של 1,000 קרונה (342 שקל) לכל בעלי כלי הרכב במדינה.

התוכנית הוכרזה במסיבת עיתונאים שכינס שר האוצר השבדי, בשל המרכזיות לה זוכה הנושא בדעת הקהל במדינה. התוכנית צפויה "לעלות" לשבדיה כ־13 מיליארד קרונות (4.4 מיליארד שקל) בשנת התקציב הנוכחית. התוכנית כוללת גם סבסוד של חימום לתושבים ועזרה למשקי הבית מהשכבות הסוציו־אקונומיות הנמוכות ביותר לתשלום בעבור עלויות האנרגיה הגוברות.

 
  

אירלנד: הפחיתה את הבלו על הדלק

גם במדינות הסקנדינביות השכנות מחירי הבנזין והדלק שוברים שיאים בשבועות האחרונים, כתוצאה ישירה מהשיבושים באספקת הנפט הגולמי והחששות לגבי האספקה העתידית כתוצאה מהסנקציות הבינלאומיות על רוסיה, אחד מיצואניות הנפט הגדולות בעולם. המחיר לליטר בנזין טיפס בהן אל מעל שני אירו, ובכמה מדינות הוא עולה בשיעור שבועי של 10 אירו־סנט. פינלנד ונורבגיה כבר הודיעו על צעדים לסבסוד החימום והאנרגיה בעבור התעשייה וחקלאים. הממשלה באוסלו ניצבת בפני קריאות להפחית את המסים הגבוהים על הדלק במדינה.

באירלנד, החליטה הממשלה כבר בשבוע שעבר להקל על הנהגים בעזרת הפחתת הבלו (מס ליחידה) המוטל על בנזין ודיזל, בשיעור של 20 אירו־סנט ו־15 אירו־סנט, בהתאמה.
שר האוצר האירי נימק את הצעד בכך שאירלנד "חווה את ההשלכות המלחמה (באוקראינה)", ואמר כי "הממשלה נוקטת צעד זה בתגובה לעליית המחירים הקיימת, אך גם מתוך ציפייה לעליית מחירים נוספת שאנחנו מצפים לראות בטווח הקצר עד הבינוני". בשלב הנוכחי, התקנות האיריות יהיו תקפות עד לסוף אוגוסט, והעלות המוערכת לתקציב תעמוד על 320 מיליון אירו.

בריטניה: הפחיתה המע"מ על הדלק

הצעד האירי גרר קריאות גם לממשלה הבריטית השכנה להפחית באופן מיידי את המע"מ הנגבה כיום על הדלק, מ־20% ל־15%. לפי חישובי איגוד בעלי הרכב בממלכה המאוחדת, צעד כזה יכול להוריד באופן מיידי 6 פני (26 אגורות) ממחיר ליטר דלק, שנמצא בשיא של כל הזמנים.

גם ארגוני נהגי המשאיות והתובלה בממלכה המאוחדת מתלוננים על כך שמחיר הדיזל עלה בשיעור חד יותר מזה של הדלק. ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון נסע בשלישי לביקור בזק בסעודיה, כדי להפציר בממלכה להגביר את תפוקת הנפט שלה. בספרד הודיעו נהגי משאיות על שביתה והפגנות מחאה החל מאתמול, ללא מועד סיום משוער, בשל המחירים הגבוהים של הבנזין והדיזל.

אחת המדינות שבהן עדיין מתנהל דיון בשאלה אם להפחית ישירות את מחיר הדלק בתחנות היא גרמניה. הגרמנים משלמים מחיר דלק גבוה יחסית, בין היתר כתוצאה ממסים שנועדו להעביר את המדינה להסתמך יותר על אנרגיות מתחדשות.

גרמניה: פסלה התערבות, ושינתה דעתה

שר האוצר הגרמני כריסטיאן לינדנר, פסל עד הימים האחרונים התערבות ישירה, אולם עמדתו התהפכה בשל המחירים הנוסקים, והוא מתכוון להציג לפרלמנט תוכנית בשווי 2.2 מיליארד אירו להקלה מיידית במחירים הדלק והדיזל. מטרת התוכנית היא להוריד את מחיר הדלק מתחת ל־2 אירו, שיעור גבוה מלכתחילה, אך היא טרם גובשה באופן סופי. הדבר ישקף הנחה של יותר מ־20 סנט (70 אגורות) לליטר.

בינתיים, הגרמנים הגרים באזורים הקרובים לפולין נוהרים בהמוניהם לתחנות דלק פולניות ומתדלקים שם. בניגוד לממשלת גרמניה, ממשלת פולין הכריזה כבר לפני חודשיים על סבסוד מקיף של הדלק והדיזל, והגרמנים חוסכים עד 65 סנט (2.34 שקל) לליטר, שיכולים להתבטא בחיסכון של 100 שקל לתדלוק ממוצע. תחנות הדלק בצד הגרמני של הגבול הודיעו כי הן שוקלות להכריז על פשיטת רגל או לסגור את פעילותן באופן מיידי, בגלל מיעוט הלקוחות. כלי התקשורת בגרמניה פירסמו בימים האחרונים תמונות של תורים בתחנות דלק בפולין הקרובות לגבול הגרמני.

משבר האנרגיה הנוכחי מזכיר לרבים בגרמניה את זה של שנות ה־70', ובתקשורת נפוצו בימים האחרונים הצעות לנקוט צעדים קיצוניים, ולאסור לדוגמה את הנסיעה בימי ראשון, כפי שעשתה גרמניה המערבית אז. ישנו גם דיון רציני על הטלת מגבלת מהירות באוטובאהן הגרמני, בשל חוסר היעילות האנרגטי של נסיעה במהירות גבוהה במיוחד.

"אם אתה נוסע לאט יותר, אתה משתמש בפחות דלק", אמר אתמול פוליטיקאי ממפלגת "הירוקים", התומכת בצעד. המחירים הגבוהים הביאו גם להשפעות מיידיות על הכלכלה, וצי שלם של ספינות דיג בצפון גרמניה מושבת בגלל מחירי הדיזל הגבוהים, שהופכים את היציאה לים לבלתי משתלמת.

צרפת: סבסוד בגובה 2 מיליארד אירו

בצרפת, מחירי הדלק והדיזל עברו מזמן את הרף שהוביל לפני כשלוש שנים למחאת "האפודים הזוהרים". ראש הממשלה ז'אן קסטקס הודיע בסוף השבוע על סבסוד ממשלתי בגובה שני מיליארד אירו כבר בשנה הנוכחית, שכולל הפחתה של מחירי הדלק ב־15 אירו־סנט (54 אגורות) לליטר. הצעד יחל כבר ב־1 באפריל, ויהיה בתוקף לארבעה חודשים לפחות.

ראש הממשלה הצרפתי גם פנה ישירות לחברות הדלק וביקש מהן להוריד מחירים. "אני מבקש מחברות הנפט והמפיצים לעשות מאמץ גם מצדם", אמר, "אם המדינה מתאמצת ומפחית 15 אירו־סנט לליטר, והם יעשו מאמץ ויורידו עוד 5 אירו־סנט, אלה יהיו 20 סנט שיגיעו לכיס של הצרפתים".