הנדל"ן הרותח הזניק את רווחי מכלול: תיק ההלוואות לתחום גדל ב-31% ברבעון

חברת המימון בהובלת אורי פז וצבי זיו נהנתה מרווח ברבעון האחרון של 2020 של כ-8 מיליון שקל, יותר מאשר בשנה כולה • תיק ההלוואות לעסקים בצמיחה גדל ב-17%

אורי פז, מנכ''ל מכלול מימון / צילום: דרור דרעי
אורי פז, מנכ''ל מכלול מימון / צילום: דרור דרעי

הבנקים הם עדיין המקור העיקרי בכל הקשור למימון בינוי ונדל"ן, אך לצדן הולך ומתפתח שוק אשראי חוץ בנקאי, בעיקר ליזמים בבנייה. הדוחות של חברת מכלול מימון העוסקת במתן אשראי חוץ בנקאי ליזמים בבנייה למגורים ובמתן חוב מורכב ומימון עסקים בצמיחה לשנת 2021 מלמדים על הפוטנציאל של התחום.

תיק ההלוואות של מכלול נדל"ן צמח ברבעון הרביעי ב-90 מיליון ששקל, עלייה של 31%, לסך של 380 מיליון שקל. היקף מסגרות האשראי המאושרות לכלל הפרויקטים הפעילים שטרם נכנסו לליווי במכלול נדל"ן, גדל מ-1.6 מיליארד שקל בתחילת הרבעון הרביעי של שנת 2021 ל-1.74 מיליארד שקל בתום הרבעון הרביעי של 2021.

גם הבנקים מבינים זאת, ואף השתמשו במכלול כדי להתמודד, לפחות באופן חלקי, עם תקרת המימון לבינוי שהטיל עליהם בנק ישראל ועומדת על 26% מתיק האשראי הכולל של הבנקים. שני הבנקים הגדולים, לאומי והפועלים, הגדילו לאחרונה יחד עם בנק נוסף, את קווי האשראי שלהם לזרוע הנדל"ן של מכלול מ-110 מיליון שקל, ל-140 מיליון שקל, כל אחד, ואת שיעור המימון בזרוע הנדל"ן, מ-80% ל-82.5% מה שיביא להוזלה נוספת במקורות המימון של מכלול.

רווח רבעוני של 7.9 מיליון שקל

לצד זרוע הנדל"ן, הדוחות הכספיים של מכלול מלמדים על גידול גם בתיק ההלוואות של מכלול צמיחה ברבעון הרביעי, וזה גדל ב-43 מיליון שקל עלייה של-17%, לסך של 291 מיליון שקל.

כיוון שברבעון הרביעי פעלה החברה באופן מלא בשני מגזרי הפעילות, זהו גם הרבעון החזק של השנה שלהערכת החברה מתווה את מגמת הצמיחה גם בשנת 2022. החברה מדווחת ברבעון הרביעי של 2021 על הכנסות בסך 20.4 מיליון שקל ורווח נקי רבעוני בסך 7.9 מיליון שקל.

מבט על תוצאות החברה בשנת 2021 מגלה כי הרווח הנקי השנתי הסתכם לסך של 5.9 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של 1.7 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. יצוין, כי הנתונים השנתיים כוללים את הפעילות של מכלול צמיחה רק לאחר המיזוג בסוף חודש אוגוסט 2021. ההכנסות הסתכמו בשנה החולפת בסך של כ-46 מיליון שקל, בהשוואה ל-18 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

איבדה 7% מאז ההנפקה

החברה הונפקה באוגוסט האחרון עם גיוס של 110 מיליון שקל, ושווי חברה של 387 מיליון שקל אחרי ההנפקה. יו"ר הדירקטוריון של מכלול מימון הוא צבי זיו, מנכ"ל בנק הפועלים לשעבר. מנכ"ל החברה הוא אורי פז, לשעבר מנכ"ל בנק ירושלים ומשנה למנכ"ל בנק הפועלים. מאז ההנפקה איבדה מניית החברה כ-7%, אך לאור התוצאות הגיב השוק בחיוב והיא צפויה להחזיר לפחות חלק מהאובדן.

ההנפקה יצאה לדרך לאחר קרב שנמשך שבועות ארוכים בין מנהלי מכלול, אורי פז וצבי זיו, מול חברת המימון החוץ-בנקאי פנינסולה, על רכישת קרן תמוז ומיזוגה אל תוך מכלול. לבסוף, הסכימה פנינסולה למשוך את צו המניעה ואת התביעה שהגישה בניסיון למנוע את מכירת תיק ההלוואות של הקרן למכלול.

אורי פז, מנכ"ל מכלול מימון: "הרבעון הרביעי מהווה רבעון בו עברנו לראשונה לפעילות מלאה. התוצאות ברבעון זה משקפות המשך קצב צמיחה משמעותי בכל תחומי הפעילות של החברה".