לראשונה מאז 2018: הפד העלה את הריבית ב-0.25%; פאוול: "מצפים שהאינפלציה תחזור ל-2%"

לאחר שהאינפלציה בארה"ב עלתה לשיא של 40 שנה, לבנק המרכזי לא נותרה ברירה ולרסן את האינפלציה • חברי ועדת השוק הפתוח (FOMC) צופים 7 העלאות השנה ומספקים צפי אופטימי לאינפלציה • הכלכלן הראשי של מיטב דש: "ספק שגם עלייה זו בריבית תספיק כדי להחזיר שליטה על האינפלציה"

יו''ר הפד ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Tom Williams
יו''ר הפד ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Tom Williams

בתום ישיבה בת יומיים, חברי ועדת השוק הפתוח (FOMC) של הפד החליטו על העלאה של הריבית בארה"ב ב-0.25% לרמה של -0.5%. העלאה זו הינה בהתאם לתחזיות המוקדמות בשוק, אם כי בקצב מתון יותר מזה שציפו לפני פלישת רוסיה לאוקראינה.

רוב חברי הוועדה רואים עד 7 העלאות ריבית ב-2022, כלומר עוד 6 העלאות נוספות, וכך עד סוף 2024 הריבית בארה"ב תגיע ל-2.8%. חברי הוועדה סיפקו תחזית אופטימית ולפיה תהיה ירידה בקצב האינפלציה ל-4.3% בסוף 2022, ול-2.7% בשנת 2023. 

לאחר שהאינפלציה בארה"ב עלתה בקצב הגבוה מזה 40 שנה, למקבלי ההחלטות בפד  לא הייתה ברירה אלא להדק את המדיניות המוניטרית בדרך של צמצום תוכנית הרכישות והעלאה של הריבית. קצב האינפלציה השנתי, שהיה גבוה למדי עוד קודם לכן בגלל צווארי בקבוק הקשורים למגפת הקורונה ומחסור בסחורות, עלה ל-7.9% בפברואר, ואינפלציית הליבה עלתה ב-6.4%. הזינוק במחירי הסחורות בחסות המלחמה באוקראינה עשוי לתדלק את לחצי האינפלציה בהמשך ולהוסיף לכאב הראש של הפד.

הנוסח לגבי שוק העבודה בהודעת הריבית הפד שונה מהתאוששות "סולידית" ל"חזקה". הפד מציין כי האינפלציה נותרה גבוהה, ומשקפת חוסר איזון בין ההיצע לביקושים כתוצאה ממגפת הקורונה. בפד מציינים את מחירי האנרגיה ולחצי עליית מחירים רוחבית שתרמה לאינפלציה.

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש אומר כי "השוווקים מעט הופתעו מה'נציות' של הבנק המרכזי האמריקאי שהנגידים שלו צופים להביא את הריבית ל-2.8% בשנה הבאה, מעל התחזיות שהיו בשווקים.

"אולם, ספק שגם עלייה זו בריבית תספיק כדי להחזיר שליטה על האינפלציה. הניסיון של שבעים השנים האחרונות בארה"ב מראה שכדי להחזיר אינפלציית ליבה אחרי שעלתה מעל 3% בחזרה מתחת לרמה זו, ה-FED נדרש תמיד להעלות ריבית מעל גובה האינפלציה. אינפלציית ליבה עומדת כעת על 6.4%. איך היא תרד מתחת ל-3% עם ריבית של 2.8% - לא כל כך ברור. לכן, בסיכוי די גדול, התחזיות לעליית הריבית שהתפרסמו היום עוד יתעדכנו כלפי מעלה ואולי אפילו משמעותית בשנה הקרובה".

פאוול: ההסתברות למיתון אינה גבוהה

עוד מציינים בפד כי ההשלכות על הכלכלה האמריקאית כתוצאה מהפלישה לאוקראינה על ידי רוסיה גורמת מצוקה אנושית וכלכלית אדירה, אך לא ברורה. בטווח הקרוב כנראה שהאירועים ימשיכו ליצור לחץ נוסף כלפי מעלה לאינפלציה.

יו"ר הפד ג'רום פאוול אמר במסיבת העיתונאים שלאחר הריבית כי "לאינפלציה ייקח יותר זמן מכפי שהוערך תחילה לחזור ליעד, אך אנו מצפים שהיא תרד ל-2%". פאוול צופה כי האינפלציה תיוותר גבוהה לפחות עד אמצע השנה הנוכחית. לגבי החשש כי העלאה של הריבית עשויה להביא למחנק, יו"ר הפד אמר כי ההסתברות למיתון אינה גבוהה במיוחד.

השאלה העיקרית כעת היא האם ניתן לחזור לרמת אינפלציה של 2% כפי שפאוול אמר, מבלי לייצר מיתון (נחיתה רכה) או שאין מנוס מלייצר מיתון בכדי להוריד את האינפלציה (נחיתה קשה).