בביטוח מציפים ערך: בית וגג השלימה הנפקה בתל אביב, ERN פרסמה תשקיף

הפניקס מחזיקה ב-42% מחברת ההתחדשות העירונית, שהשלימה גיוס של 78 מיליון שקל • מנורה מבטחים, המחזיקה ב-40% מחברת האשראי החוץ-בנקאי, צפויה לרשום רווח של 200 מיליון שקל מהנפקתה

פרויקט רמז 14-16 ת''א / הדמיה: PITOM סטודיו
פרויקט רמז 14-16 ת''א / הדמיה: PITOM סטודיו

קבוצות הביטוח הגדולות בישראל עברו בשנים האחרונות שינוי מרחיק לכת, פועל יוצא של ההון הגדול שנצבר בהן ושל היקף הנכסים המנוהלים על ידיהן, שתפח למאות מיליארדי שקלים בכל אחת מהן. הללו גרמו לחברות אלה לחפש מקורות צמיחה שיאפשרו להן להמשיך להשיג תשואות גבוהות לעמיתים במוצרי החיסכון ארוכי-הטווח שהן מנהלות, ולבעלי המניות שלהן עצמן. אחד הפתרונות שתופסים תאוצה הוא רכישת נתח מהותי ממניותיהן של חברות פרטיות, בדרך כלל מתחומי המימון או הנדל"ן, והנפקתן בבורסה.

הנפקה אחת כזו נסגרה ביום שני השבוע, כאשר הפניקס , שהפכה למובילת שוק בכל הקשור להנפקת החזקותיה, "סימנה וי" על הנפקת חברת ההתחדשות העירונית בית וגג, שבה היא מחזיקה לפני ההנפקה בכ-42% מהמניות.

בהנפקה, שאותה הובילו ברק קפיטל חיתום ופועלים אי.בי.אי, גייסה בית וגג סכום של 78 מיליון שקל, לפי שווי של 430 מיליון שקל אחרי הכסף. עבור הפניקס לא מדובר בעת ההנפקה בהצפת ערך משמעותית, אך בחברה מאמינים כי מדובר בהשקעה שעוד תניב תוצאות בעתיד. במקביל, חברת הביטוח מנורה מבטחים  מקדמת בימים אלו את הנפקת חברת המימון ERN, שהגישה טיוטת תשקיף ראשונה, והיא צפויה לרשום בהנפקה רווח של כ-200 מיליון שקל.

בית וגג פועלת בענף הנדל"ן בישראל, בתחום ייזום, השבחה, בנייה והקמת פרויקטים של בנייה למגורים בישראל, ושיווק ומכירת יחידות הדיור בפרויקטים אלו לקהל הרחב, בעיקר במסגרת מיזמי התחדשות עירונית, בין היתר באמצעות תמ"א 38, בדרך של הריסה ובנייה מחדש, וכן במסגרת פרויקטים במסלול "פינוי בינוי" ועסקאות קומבינציה.

היא החלה את דרכה כקרן השקעות בנדל"ן, ובנובמבר האחרון התאגדה לחברה פרטית, תוך העברת הזכויות וההחזקות בקרן לידי בעלי החברה. מנכ"ל החברה, שהינה חברה ללא גרעין שליטה, הוא רונן עקביה, והיו"ר הוא שלמה זהר.

בעלי מניות משמעותיים לצדה של חברת הביטוח הם פועלים אקוויטי, זרוע ההשקעות הריאליות של בנק הפועלים שתחזיק לאחר ההנפקה בכ-7%; קרן הפנסיה הוותיקה מבטחים, שתחזיק בכ-8%; קרן ההשקעות בית וגג עם 8.8%; ומשקיעים פרטיים, בהם מו"לית גלובס אלונה בר און שהקימה את קרן ההשקעות ב-2010 ותחזיק לאחר ההנפקה ב-1% מהמניות; וכן שותפה להקמה, איתי הוז, שיחזיק בשיעור דומה.

הבנות עם רשות שוק ההון ועם רשות ני"ע

על פניו הפניקס אינה יכולה להחזיק ביותר מ-20% ממניות בית וגג, כיוון שמדובר בתאגיד ריאלי, אך חברת הביטוח הגיעה להבנות עם רשות שוק ההון, ואילו בית וגג הגיעה להבנות עם רשות ני"ע בנושא, כך שהחריגה של הפניקס תיחשב פסיבית, ותהיה לצדדים שהות מספקת לטפל בה מבלי לפגוע בחברת הנדל"ן.

בבית וגג ציינו, כי כספי ההנפקה ישמשו את החברה להגדלת צבר הפרויקטים, לאיתור השקעות במיזמי התחדשות עירונית באזורי ביקוש גבוהים ולאיתור וייזום פרויקטים גדולים ומורכבים, אשר ישלבו עירוב שימושים של מגורים, מסחר ותעסוקה.

התוצאות הכספיות של החברה נכון לסוף המחצית השנייה של 2021 מראים כי היא עברה לרווח לאחר שנים של דשדוש. את המחצית הראשונה של השנה שעברה היא סיימה עם רווח של 12.8 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-3 מיליון שקל בשנת 2020 כולה.

הכנסות החברה הסתכמו במחצית הראשונה של 2021 ב-130 מיליון שקל, גידול של 130% לעומת התקופה המקבילה ב-2020, ועל פי התחזית של החברה, את השנה שעברה היא סיימה עם הכנסות של 278 מיליון שקל. שווי מלאי הבניינים העומדים למכירה עמד על 216 מיליון שקל, וההון העצמי של בית וגג הסתכם ב-155 מיליון שקל.

עד עתה סיימה החברה בנייה של 376 יחידות (כמחיצתן נמכרו) ב-14 פרויקטים שונים, ובימים אלו היא כבר מבצעת שבעה פרויקטים נוספים, שצפויים להפיק לה רווח גולמי שטרם הוכר של 91 מיליון שקל. נוסף על כך, נמצאת בית וגג בהליכי הקמה של 26 פרויקטים נוספים, 14 מהם יתחילו השנה או בשנה הבאה, שצפויים להביא לרווח גולמי של יותר מ-700 מיליון שקל.

תעודת זהות | בית וגג

תחום פעילות: ייזום, השבחה, בנייה והקמת פרויקטים למגורים, בעיקר במסגרת מיזמי התחדשות עירונית
היסטוריה: הוקמה כקרן השקעות ב-2010 על ידי אלונה בר און ואיתי הוז. בנובמבר 2021 הפכה לחברה. בעלי מניות בולטים: הפניקס 33% (לאחר ההנפקה), פועלים אקוויטי 7%, קרן הפנסיה הוותיקה מבטחים 8%
נתונים: משרדי החברה נמצאים ברמת גן. מנכ"ל החברה הוא רונן עקביה וכיו"ר מכהן שלמה זהר. הרווח הנקי במחצית 1/ 2021 - 12.8 מיליון שקל. החברה סיימה בנייה של 376 יחידות (כמחיצתן נמכרו) ב-14 פרויקטים שונים. רווח גולמי צפוי מפרויקטים בהקמה ועתידיים: כ-800 מיליון שקל

ERN מכוונת לשווי של 800-900 מיליון שקל

חברת ביטוח נוספת, כאמור, שמקדמת בימים אלו הנפקה של חברה שבה היא מחזיקה, היא מנורה מבטחים. בחודש הקרוב צפויה החברה להיות מעורבת בהנפקת חברת המימון ERN, אותה מנהל שי פרמינגר. כחלק מההנפקה תגדיל מנורה מבטחים את החזקותיה מ-40% לקצת יותר מ-50%, ובכך תהפוך לבעלת השליטה בחברה. זאת על חשבון החזקותיו של מייסד ERN, רוני נתנזון, שמחזיק נכון להיום ב-60%.

 
  

מדובר במהלך דומה לזה שביצעה הפניקס בחברת האשראי החוץ-בנקאי והסליקה גמא בשנה שעברה. במהלך הנפקת גמא הגדילה הפניקס את שיעור החזקתה ל-60%, והפכה לבעלת השליטה בה, אגב רישום רווח הון של 230 מיליון שקל.

לפי הערכות בשוק, ההנפקה תהיה לפי שווי של 800-900 מיליון שקל (לפני הכסף), כך שהמשמעות היא הצפת ערך עבור מנורה מבטחים בהשקעותיה הקיימות בחברת המימון, שתביא לה רווח הון של 200-250 מיליון שקל.

ERN מתמחה בהבטחת התחייבות לפירעון צ'קים עבור בתי עסק ובמתן הלוואות צרכניות בנקודות המכירה. דוחות החברה לשנת 2021 מגלים, כי היא רשמה אשתקד רווח נקי בסך של 34.2 מיליון שקל, זינוק של 68% ביחס לשנה שקדמה וגם ביחס לשנת 2019. בחברה מועסקים כ-230 עובדים, והיא פועלת ב-15 אלף נקודות מכירה.

הכנסות החברה הסתכמו ב-144 מיליון שקל, מהם הכנסות מריבית של כ-55 מיליון שקל. היקף העסקאות שלה בכל תחומי הפעילות עמד על 5.6 מיליארד שקל, 80% מהם מפעילות ניכיון צ'קים. בחברה מציינים כי הריבית הממוצעת על פעולת ניכיון צ'קים עמדה על 1.6%.

שי פרמינגר, מנכ''ל ERN / צילום: אילן שפירא
 שי פרמינגר, מנכ''ל ERN / צילום: אילן שפירא

במנורה מבטחים ובחברת המימון מקווים כי ההנפקה תסתיים ברף העליון של הצפי, בין היתר הודות להשקעה של בנק לאומי בחברה בת של ERN, "מימון בקליק". הבנק השקיע 85 מיליון שקל בחברה, ש-65 מיליון שקל מתוכם ישמשו אותו לרכוש 20% ממניות "מימון בקליק", בעסקה המשקפת לחברה שווי (אחרי הכסף) של 325 מיליון שקל. 20 מיליון שקל נוספים יועמדו כהלוואת בעלים, ויהוו 20% מסך כל הלוואות הבעלים בחברה.

תעודת זהות | ERN

תחום פעילות: התחייבות לפירעון צ'קים, מימון לבתי עסק והלוואות לבתי עסק וצרכנים
היסטוריה: הוקמה בשנת 2001 על ידי רוני נתנזון, המחזיק כיום ב-60% מהמניות. המנכ"ל הוא שי פרמינגר. חברת הביטוח מנורה מבטחים מחזיקה ב-40, וכחלק מההנפקה תרכוש מנתנזון 10% ותהפוך לבעלת השליטה
נתונים: בחברה מועסקים כיום 230 עובדים והיא מציעה אשראי ב-15 אלף נקודות מכירה. הרווח הנקי בשנת 2021 - 34.2 מיליון שקל
היקף העסקאות בכל תחומי הפעילות: 5.6 מיליארד שקל, 80% מהם מפעילות ניכיון צ'קים

 ***גילוי מלא: אלונה בר און, מו"ל גלובס, היא ממייסדי בית וגג ודירקטורית