חשד: הפחית מס על בסיס חשבוניות פיקטיביות בהיקף של 34 מיליון שקל

בעלים של חברת הנדסה נעצר בחשד בקיזוז חשבוניות פיקטיביות בסכום כולל של כ-34 מיליון שקל, שהונפקו בשנה אחת בלבד

העלמת מס / צילום: Shutterstock, Andre Boukreev
העלמת מס / צילום: Shutterstock, Andre Boukreev

בעלים של חברת הנדסה נעצר בחשד לקיזוז חשבוניות פיקטיביות בסכום כולל של כ-34 מיליון שקל, שהונפקו בשנה אחת בלבד - כך עולה מבקשת מעצר ושחרור בערובה שהגישה רשות המסים לבית משפט השלום בירושלים נגד תושב טירה, מוחמד עבד אלחי. החשד מתמקד בניכוי מס תשומות (הפחתת תשלומי מע"מ) על בסיס חשבוניות בגין עסקאות שלא בוצעו מעולם.

מבקשת המעצר עולה כי בעקבות חקירה של מחלקת חקירות מע"מ ירושלים התעורר החשד כי חברת ע.מ. רויאל הנדסה, שבבעלותו וניהולו של מוחמד, קיזזה בספרי הנהלת החשבונות שלה חשבוניות מס פיקטיביות בסכום כולל של כ-34 מיליון שקל בין השנים 2021-2020.

על-פי חוק מע"מ, בעל עסק זכאי לנכות מהמס שהוא חייב על הכנסותיו את מס התשומות הכלול בחשבונית מס שהוצאה לו. מס תשומות הוא המע"מ ששילם בעל העסק בגין רכישת שירותים או מוצרים שביצע עבור העסק. ואולם במקרה של חשבוניות פיקטיביות - כאלה שאינן משקפות כל עסקה או שירות, וכל מטרתן להגדיל את ההוצאות ואת מס התשומות של מקבל החשבונית - לא משולם כל מע"מ, כיוון שלא בוצעה כל עסקה, ולא ניתן כל שירות על-ידי אותו בעל עסק. 

מכת מדינה

השימוש בחשבוניות פיקטיביות נתפס ברשות המסים כמכת מדינה. על-פי הערכות הרשות, מיליארדים רבים מועלמים מקופת המדינה באמצעות שיטה זו, הנתפסת כשיטת העלמה פשוטה ליישום וקשה יחסית לאיתור. היא עוברת בדרך-כלל דרך הקמת חברות פיקטיביות (חברות "קש") ו/או חברות אמיתיות שיספקו את החשבוניות הפיקטיביות, רוכש/ים של החשבוניות ותשלום עמלה שמנה למנפיקי החשבוניות הפיקטיביות. מקבל החשבונית הפיקטיבית עושה בה שימוש כדי להפחית את התשלומים לרשות המסים באמצעות ניכויי מע"מ תקופתיים וכן באמצעות הגדלת הוצאותיו בדוחות השנתיים למס הכנסה.

בשל "הקלות" היחסית, רבים מהחשודים והעבריינים המורשעים בביצוע עבירות אלה נתפסים חוזרים על העבירות. מבקשת המעצר במקרה זה עולה כי נגד החברה ובעליה תלוי ועומד כתב אישום בגין עבירות דומות שבוצעו בין השנים 2019-2018.

החשוד שוחרר על-ידי בית המשפט בתנאים מגבילים, בהם ערבות עצמית על סך 200 אלף שקל, ערבות צד ג' על סך 100 אלף שקל והפקדת מזומן בסך 80 אלף שקל.

*** חזקת החפות: מוחמד עבד אלחי הוא בגדר חשוד בלבד במעשים האמורים. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, אלחי לא הורשע בביצוע העבירה, ועומדת לו חזקת החפות.