החזרה לשגרה פגעה בתוצאות שופרסל; מגזר הנדל"ן תרם לרווחים

קמעונאית המזון סיכמה את 2021 עם ירידה בהכנסות לצד שיפור מינורי ברווחיות • רשת הפארם Be שבשליטתה הציגה שיפור בתוצאות, ועליית ערך נכסי הנדל"ן סידרה לשופרסל רווח של 51 מיליון שקל • על כניסתה הצפויה של רשת קארפור לישראל: "שופרסל מברכת על כל תחרות, ונדע להתמודד עם כל האתגרים"

סניף של שופרסל דיל / צילום: איל יצהר
סניף של שופרסל דיל / צילום: איל יצהר

שופרסל , רשת הקמעונאות המובילה בישראל, סגרה את שנת 2021 עם ירידה של 3.1% בהכנסותיה לעומת 2020, לכ-14.8 מיליארד שקל. בחברה מייחסים את הירידה להיחלשות השפעתו של משבר הקורונה במגזר קמעונאות המזון עם חזרת המשק לשגרה.

אולם עליית ערך נכסי הנדל"ן של הרשת סידרה לשופרסל רווח של 51 מיליון שקל בסיכום השנה, לעומת רווח של 13 מיליון שקל ב-2020. זו בתורה תרמה לעלייה של 4.5% ברווח התפעולי השנתי, שהגיע לכ-779 מיליון שקל (5.3% מההכנסות). בשורה התחתונה רשמה שופרסל עלייה של 1.5% ברווח הנקי, ל-393 מיליון שקל אשתקד.

את הרבעון הרביעי סיימה החברה עם ירידה של 7% בהכנסות לרמה של כ-3.6 מיליארד שקל. בשורה התפעולית נרשמה ירידה של 2% ל-211 מיליון שקל (5.8% מההכנסות), והרווח הנקי הצטמק ב-17% והסתכם ב-100 מיליון שקל.

המכירות בסניפים זהים רשמו ירידה של כ-9.5% ברבעון הרביעי ושל 5.6% בסיכום שנתי, לעומת התקופות המקבילות ב-2020.

תרומת BE - רווח תפעולי של 9 מיליון שקל 

מכירות המותג הפרטי של שופרסל הסתכמו בכ-3.8 מיליארד שקל, נתח של 26.6% מסך מכירות המזון של הרשת, לעומת כ-3.9 מיליארד שקל שהיוו 25.8% מהמכירות ב-2020. פעילות האונליין הניבה מכירות של כ-2.8 מיליארד שקל שהיוו 20.5% מכלל מכירות המזון, לעומת 20.3% בשנה קודמת.

רשת הפארם Be הנמצאת בבעלות שופרסל מציגה שיפור בתוצאותיה, עם הכנסות שגדלו אשתקד ב-18.5% ל-966 מיליון שקל. ברבעון הרביעי הכנסות Be עמדו על כ-256 מיליון שקל, גידול של 24.3% בהשוואה לרבעון מקביל, שנבע בעיקרו מפתיחת סניפים חדשים, גידול בפעילות האונליין, עלייה במכירות החנויות הזהות ומפעילות חדשה בתחום בדיקות הקורונה.

המכירות בסניפים הזהים ברשת Be גדלו ב-10.6% בהשוואה לשנת 2020, והרשת עברה לרווח תפעולי של 9 מיליון שקל, לעומת הפסד תפעולי של 19 מיליון שקל ב-2020.

"המחצית השנייה לוותה ברעשים, ועדיין הביצועים טובים ביותר"  

שופרסל, המתנהלת כבר כמה שנים ללא גרעין שליטה, מרכזת עניין בתקופה האחרונה. בשבוע שעבר היו אלה האחים יוסי ושלומי אמיר, מייסדי רשת המזון פרשמרקט שנמכרה לפז, שהגישו הצעה לרכוש רבע ממניות שופרסל תמורת כ-2.5 מיליארד שקל, אך כעבור יומיים בלבד משכו את הצעתם לנוכח התנגדותה של פז.

עוד קודם לכן התפרסמו דבר חקירה ברשות התחרות בחשד לתיאום מחירים בין רשתות מזון, ודבר קיומו של אתר ייעודי למגזר החרדי בשם "ישיר למהדרין"

יו"ר שופרסל, יקי ודמני, והמנכ"ל הפורש, איציק אברכהן, התייחסו לאירועים שחוותה הרשת בשנה החולפת, ואמרו כי "שנת 2021 התאפיינה ברובה ביציאה של מדינת ישראל מתקופת הסגרים של הקורונה שאפיינה את השנה שקדמה לה, ובכל זאת החברה הצליחה להגיע לתוצאות דומות לתוצאות השיא של 2020.

"אנו ממשיכים בחיזוק אבני הליבה באסטרטגיית הצמיחה שלה, ובראשם פעילות האונליין, רשת Be, פעילות שופרסל עסקים, שופרסל פיננסים, מועדון הלקוחות, המותג הפרטי ועוד. באמצעותם, פועלת החברה לשיפור הצעות הערך שלה לצרכן הישראלי, תוך קידום חדשנות ובידול בשוק שבו היא פועלת".

אברכהן הוסיף כי "המחצית הראשונה של 2021 היוותה המשך ישיר לשנת הקורונה עם הסגרים, מקומות רבים לא פעלו והקמעונאות המשיכה להיות בשיא. עם הקמת הממשלה החדשה המדיניות השתנתה, המשק נפתח במכה והמספרים התחילו לחזור לשגרה.

"מחצית השנה השנייה כבר לוותה ברעשים כמו החקירה בחשד לתיאום מחירים    והפרסום על 'ישיר למהדרין' (לפיו שופרסל מוכרת במחירים זולים יותר לקהל החרדי, ש"ס). ועדיין, אנחנו מציגים את השנתיים הטובות ביותר בביצועי הרשת, למרות התחרות. מנועי הצמיחה עובדים, השנה הייתה מיוחדת ורווחית, וגם אם נוריד את פעילות הנדל"ן שלנו - התוצאות מאוד גבוהות". 

לגבי כניסתה הצפויה של ענקית הקמעונאות הצרפתית קארפור לישראל (באמצעות רשת יינות ביתן), אמר אברכהן כי "שופרסל מברכת על כל תחרות, וכפי שהיה בעבר, כך גם בעתיד נדע להתמודד עם כל האתגרים כקבוצה ישראלית חזקה, עם התשתיות הטובות ביותר ואנשי המקצוע הטובים ביותר".

בהקשר זה נציין כי שופרסל בחנה בשנת 2021 תחומי קמעונאות שאינם דווקא בענף המזון, בין היתר באמצעות המשא-ומתן לרכישת רשת חנויות הסטוק דן דיל ורכישת 60% ממניות חברת מוצרי החשמל מיני ליין. "כרשת הקמעונאות החזקה בארץ, כדי לעשות את כל המאמצים שלא להעלות מחירים, אנחנו חייבים לקחת את הפעילות שלנו למקומות אחרים", אמר אברכהן. "לכן אנחנו מחפשים פעילויות נוספות שהן גם סינרגטיות ומייצרות רווחיות טובה".