"הפכנו לבני ערובה": המסעדות שמתנתקות מתן ביס לאחר הזינוק בעמלות

העמלה שמשלמים המסעדנים על ישיבה במקום עם כרטיס תן ביס תעלה מ-6% ל-7.5%, והעמלה שישלמו המסעדנים על משלוחים תעלה מ-10% ל-12% • המסעדן אבי חיימוב: "ככה מתנהגים גובי פרוטקשיין; יש פה ניחוחות של קרטל" • האם גם וולט וסיבוס יצטרפו לגל ייקור העמלות?

שליח של תן ביס / צילום: שלומי יוסף
שליח של תן ביס / צילום: שלומי יוסף

מאות מסעדנים משגרים בימים אלה לחברת תן ביס הודעות על ניתוק מהשירות, אחרי שזו הודיעה להם על ייקור העמלות שהיא גובה מהם, שייכנס לתוקף בתחילת חודש מאי.

תן ביס פועלת בשתי דרכי התקשרות עם המסעדנים: באמצעות ישיבה במסעדה על-ידי מי שמחזיק בכרטיס תן ביס, או באמצעות משלוחים.

העמלה שמשלמים המסעדנים על ישיבה במקום תעלה מ-6% ל-7.5%, כלומר ייקור של 25%. העמלה שישלמו המסעדנים על משלוחים תעלה מ-10% ל-12%, כלומר ייקור של 20%. מחיר זה אינו כולל את דמי המשלוח שמשלמים המסעדנים שנעזרים בשליחים של תן ביס.

במכתב ששלחה למסעדנים, תן ביס נימקה את ייקור העמלות בעליות המחירים וההתייקרויות הכלליות במשק, אלא שהמסעדנים לא מקבלים את ההסבר, ויותר מכך - הם טוענים לשימוש הציני שעושה תן ביס בכוחה בשוק. 

"צעד רעבתני וחסר טקט" 

אבי חיימוב, המחזיק בשני סניפי שניצל פוינט בתל אביב, הוא אחד ממובילי המחאה הקוראת למסעדנים להתנתק מהשירות של תן ביס. במכתב ששיגר להנהלת תן ביס, הוא מטיח בחברה כי "בלתי נתפס שבחרתם לתת לנו עוד ביס בשורת הרווח, שגם ככה נעלמה עם כל גוזרי הקופונים מסביבנו. אתם משתלטים לנו על הפרנסה מבלי שיש לכם אפילו חצי סיבה מוצדקת להעלות תעריפים". 

לדבריו, "לא ייתכן שבזמן שאנחנו מזיעים ונלחמים לבלום העלאות מחיר, וסופגים את רוב ההתייקרויות הבלתי נמנעות, אתם יושבים לכם במשרד עם מזגן, קפה ועוגיות, לוחצים על כפתור ומתעשרים בעוד 25%, רק כי נראה לכם שאתם יכולים להרשות לעצמכם.

"הפכנו לבני ערובה. אתם קוראים לעצמכם שותפים שלנו, אבל ככה לא מתנהגים שותפים. ככה מתנהגים גובי פרוטקשיין. אנו מתנגדים בתוקף (לייקור העמלות) ומצפים שתן ביס תחזור בה מהצעד הכל-כך חסר טקט והרעבתני הזה". 

המסעדן אבי חיימוב / צילום: תמונה פרטית
 המסעדן אבי חיימוב / צילום: תמונה פרטית

"ניחוחות של קרטל"

בשיחה עם גלובס אומר חיימוב: "ההייטק השתלט על הלואו טק. המסעדנים הם עובדי הכפיים. אחרי שנתיים קשות, ואחרי שאנחנו סופגים עליות מחירים בגלל החלטות ממשלה הזויות ובגלל משבר הקורונה והצרות הגלובליות שהוא הביא עמו, באה חברת תן ביס ומחליטה להתעשר על גבינו בעוד 25%.

"אם אני כמסעדן אייקר מחר את התפריט שלי ב-25%, אוכל גם לסגור את העסק, כי לקוחות לא יבואו, ובצדק. אנחנו מעלים מחירים במינימום האפשרי לנוכח התייקרות חומרי הגלם, והיות שתן ביס מרוויחה נגזרת ממחירי הארוחה, גם היא נהנית מזה שייקרנו מחירים בלית-ברירה". 

"הבעיה פה היא של ריכוזיות. אין פה שוק חופשי, וככה מתנהלת חברה שהיא מונופול או חלק מדואופול", אומר חיימוב, שבדומה לשי ברמן, יו"ר איגוד המסעדנים, סבור כי הגיע הזמן לעשות סדר באופן ההתקשרות של תן ביס מול המסעדנים.

לדבריו, "תן ביס זו חברת סליקה לכל דבר ועניין. היא מחזיקה בידיה גלגל של מאות אלפי שקלים של כל מסעדה, והיא משלמת לנו בשוטף פלוס 60. זו כוחניות מסוג אחר, ולי אין ביטחונות על הכסף. אם מחר תן ביס סוגרת את השאלטר, מאות מסעדות יקרסו ביום אחד. יש פה ניחוחות של קרטל, ונדרשת מעורבות של המפקח על הבנקים". 

 וולט וסיבוס יצטרפו?

חיימוב חושש כי לאחר הודעת תן ביס, גם וולט וסיבוס יצטרפו לגל ייקור העמלות. "החרב כבר מונפת, ואנחנו חוששים", הוא אומר. "התקווה שלי היא שבהפוך על הפוך הן יידעו למנף את הסיטואציה ולטפח את הקשר עם המסעדנים".

חיימוב עצמו הצטרף לוולט רק לאחרונה. לדבריו, "הייתי מהמסעדנים שנאבקו במודל שגוזר כמעט 30% ממחירי המנה. אבל וולט גדלה לממדים שכיום כמסעדן אני מבין שאם אני לא שם, אני לא קיים".

כצפוי, התייקרות חומרי הגלם וכעת ההתייקרות העמלה של תן ביס יגולגלו בסופו של דבר לצרכן. "מי שנפגע הם המסעדנים והצרכנים", אומר חיימוב. "אם העסק שלי יהיה יקר מדי, זה פוגע בהיתכנות הכלכלית לקיומו, ולקוחות יבואו ויאשימו אותי. אנחנו נדחקים לפינה, והתוצאה תהיה של הקמת מטבחי רפאים (המשמשים רק למשלוחים), בלי פיקוח ובלי בקרה. הבעיה כיום היא שאין מספיק שחקנים בתחום של המשלוחים וכרטיסי ההסעדה, וזה מה שמאפשר את ההתנהלות הדורסנית".

אם אתם שבויים בידי תן ביס - האם בכלל יתאפשר למסעדנים להתנתק מהשירות?
חיימוב: "מאות מסעדנים כבר שלחו הודעות על הניתוק, ואנחנו כבר מתחילים להרגיש את אי-הנוחות מכיוון הנהלת תן ביס, שמצלצלת ומסבירה את הנימוק שלה לכאורה להתייקרות העמלות. אני אומר שצריך להסיר את הגידול הזה לפני שהוא יצמח יותר, ואני מקווה שיינקטו מהלכים לפירוק הריכוזיות שיש בענף, הזה ועד אז אני מצפה שתן ביס תחזור בה מההחלטה".

מחברת תן ביס נמסר בתגובה: "אנחנו נמצאים בקשר ישיר ושוטף עם כלל המסעדנים, ויחד נמשיך לתת את התמורה הטובה ביותר עבור לקוחותינו. עדכון התנאים המסחריים נובע מעלייה במחירי התפעול והפיתוח וגיוס כוח-האדם לטובת הרחבת צוותי השירות בחברה".