תיקי נתניהו | טור סופ"ש

הערצתו של עד המדינה פילבר לנתניהו היא פיגוע משפטי לרה”מ לשעבר

עד המדינה שלמה פילבר סיפר כמה הוא מעריץ את בנימין נתניהו, לאחר שהרבה למתוח ביקורת על האנשים שאחראים על תיק 4000, וכך חיזק את אמינות עדותו ושירת את הפרקליטות • בחקירה הנגדית, סנגורי הנאשמים לא צפויים לשדל את פילבר לחזור בו מעדותו, אלא להראות שגרסאותיו סותרות

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו / צילום: חיים צח, לע''מ
ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו / צילום: חיים צח, לע''מ

זר שהיה נקלע לרחוב צלאח א-דין בירושלים ביום רביעי השבוע לא היה יכול לנחש את הדרמה שמתחוללת בבניין בית המשפט המחוזי השוכן שם. מול בית המשפט ניצב לו לבדו מפגין עם שלט עבודת-יד שבו נכתב: "נתניהו, לעולם לא תצעד לבד", ובידו השנייה דגל ישראל. את חולצתו של המפגין, שעמד בגבורה גם כאשר לפתע החל לרדת ברד, עיטר הכיתוב: "משפט נתניהו - משפט דרייפוס". יתר הציבור, מימין ומשמאל, החליט להישאר בבית.

בחוץ שרר קור כבד, אך בקומה השלישית של בית המשפט, פרשת 4000 הגיעה לנקודת רתיחה. הנאשמים, הסנגורים, התובעים, העיתונאים והציבור הרחב חיכו לשמוע מה שיש למנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה פילבר לומר בבית המשפט. והנה, לראשונה זכינו לשמוע את פילבר מעיד במסגרת הסכם עד המדינה. מדובר בכתב אישום שסחף את כל המערכת הפוליטית, המשפטית והתקשורתית לסחרחרה ולמשבר פוליטי שטרם נראו כמותם במדינת היהודים.

המתח בתוכנית הריאליטי הזו לא נבנה לאט ובזהירות עד לגמר הגדול. התובעת, עו"ד יהודית תירוש, לא המתינה זמן רב וכבר בבוקר יום הדיונים הראשון הגיעה לשאלה הקרדינלית, אחת משתי הרגליים שעליהן עומד כתב האישום נגד ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. פילבר אישר כי נתניהו הדריך אותו עם כניסתו לתפקידו כמנכ"ל משרד התקשורת לטפל בעניינים רגולטוריים שונים עבור שאול אלוביץ', הבעלים דאז של קבוצת בזק, לאור בקשה של אלוביץ' מנתניהו.

ההבדל בין שני עדי המדינה 

עדותו של פילבר לוותה במתח רב. אולם למרבה ההפתעה, סנגורי הנאשמים שמרו על איפוק חריג לתיק הזה. בעוד שחקירתו הראשית של אילן ישועה התאפיינה בהאשמות כלפי התובעת, כאן בחרו הסנגורים לצמצם את התנגדויותיהם למינימום האפשרי.

ההיגיון המשפטי עומד לא אחת בניגוד להיגיון של משתמשי הטוויטר. בפרשת 4000 יש שני עדי מדינה, יועץ התקשורת ניר חפץ ומנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר. שני העדים בחרו האחד אחרי השני להפוך לעדי מדינה. שניהם היו אנשי אמונו של נתניהו, ושניהם מסרו גרסאות שהפלילו את מי שנתן בהם את אמונם.

אולם רב הפער בין השניים: בעוד שחפץ התאמץ להביא ראיות ופרשות מן היקב ומן הגורן נגד בני הזוג נתניהו, כדי שבפרקליטות יסכימו לחתום עימו על הסכם עד מדינה - פילבר מסר גרסאות מפלילות באופן מדוד וכמי שכפאו שד.

עד המדינה שלמה פילבר בבית המשפט המחוזי בירושלים / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90
 עד המדינה שלמה פילבר בבית המשפט המחוזי בירושלים / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

ביציאתם מחדרי החקירות, פנו כל אחד מהם לדרכו. חפץ לא התאמץ להסתיר את סלידתו מנתניהו, מבנו יאיר וממפלגת הליכוד באמצעות ציוצים בטוויטר. הוא אף הגיש תביעה נגד שר המשפטים לשעבר אמיר אוחנה וגם נגד יאיר נתניהו.

מן הצד השני, פילבר פיתח גם הוא חשבון טוויטר פופולרי שעוקבים אחריו קרוב ל־40 אלף איש. אלא שפילבר בחשבון הטוויטר שלו תוקף בדיוק את המחנה השני, את ממשלת ישראל שהשאירה את נתניהו באופוזיציה. את הפרקליטות, את המשטרה, את היועץ המשפטי לממשלה, את פקידי משרד התקשורת, את מבקר המדינה ואת בתי המשפט. הטרמינולוגיה של פילבר היא של תומך ביבי מובהק, ולא לחינם הוא הפך לחביבם של תומכי תיאוריית "התיקים התפורים".

אם לא די בכך, פילבר ויועצי ראש הממשלה לשעבר נתניהו הודיעו לפרקליטות על כוונתם להפוך לשותפים עסקיים. כזכור, אותם יועצים נחקרו כי הטרידו את פילבר כאשר שלחו טרנזיט עם מגפון מתחת לבניין שלו כגימיק בחירות, כדי לטעון ששיקר בחקירה שלו. חלפו שנה ושנתיים, והמטרידים, על-פי החשד, ו"המוטרד" הופכים לשותפים עסקיים לחיים. מי אמר שמתה הרומנטיקה?

קומפלימנטים למכביר על ראש הממשלה לשעבר

גם בפתח עדותו, פילבר חילק קומפלימנטים לנתניהו, שהגיע בעצמו לבית המשפט כדי לראות לפילבר את הלבן שבעין. "הוא מושא הערצתי, עוד מקטנות. הוא מהמנהיגים הכי גדולים לעם היהודי, לעם ישראל ולמדינת ישראל ולימין הישראלי. בזכותו הימין נמצא היכן שהוא נמצא. אני אידאולוג. יש בינינו היכרות של 20 שנה, ויש בינינו כימיה מאוד טובה והבנה הדדית מאוד טובה", אמר פילבר ואף הוסיף: "אני אוהב את האיש".

צריך לומר את האמת. הפתיחה הזו נשמעת נעימה לאוזן של תומכי נתניהו, אך היא פיגוע עבור האינטרס המשפטי של נתניהו כנאשם. ראש הממשלה לשעבר היה צריך לקוות שפילבר יקלל אותו וישפוך עליו אש וגופרית. הרי עיקר הקושי של התביעה עם עדי מדינה הוא לשכנע את בית המשפט באמינות שלהם. כאשר עד המדינה פותח ומספר כמה הוא אוהב ומעריץ את נתניהו, מרבה למתוח ביקורת בטוויטר על האנשים שאחראים על תיק 4000, וגם בזמן שהוא שותף עסקי של יועציו הקרובים של נתניהו - הוא מחזק את אמינות עדותו שלא משרתת את נתניהו אלא את הפרקליטות.

פילבר מתאמץ מאוד לרבע את המעגל

פילבר הציב לעצמו אתגר שייתכן כי יתברר שהוא פשוט בלתי אפשרי. פילבר מתאמץ לרבע את המעגל, אך המעגל מסרב להפוך להיות בעל ארבע צלעות. בפתח עדותו בבית המשפט טען פילבר כי כל מילה שאמר בחקירותיו הייתה אמת. סתם ולא פירש. אלא שאמירה זו כשלעצמה היא מורכבת במיוחד, לאור העובדה שגרסתו לפני שחתם על הסכם עד המדינה איננה אותה גרסה שמסר לאחר שחתם על ההסכם. עוד בשלב החקירות, לאחר שחתם על הסכם עד המדינה, הוא טען כי כל מה שאמר בעבר היה אמת - ויישב את הפערים בכך שאומנם אמר את האמת, אך לא את כל האמת.

הבעיה היא שיש פערים עובדתיים קרדינליים בין גרסאותיו של פילבר ברשות ניירות ערך לבין גרסאותיו במשטרה לפני שחתם על הסכם עד המדינה, וגם בין חקירה אחת לאחרת לאחר שחתם על הסכם עד המדינה. בנוגע ל"שיחת ההנחיה", התיאור העובדתי קיבל תפנית נוספת בריענון עדותו שנערך לו לפני כחודשיים בפרקליטות.

אם לא די בכך, ביום הראשון לעדותו בבית המשפט נתן פילבר גרסה חדשה בנוגע לכמה נקודות. התובעת עו"ד תירוש הראתה לפילבר מן הרגע הראשון כי היא לא תקבל בשלווה סטייה מן הגרסאות שמסר לאחר שחתם על הסכם עד המדינה.

פילבר ניסה כמה פעמים לסטות מן הדברים שאמר, וטען כי אומנם הוא עומד מאחורי העובדות שמסר במשטרה, אבל התחושות וההבנה של התהליכים שמסר במשטרה הם תלויי נסיבות, עת נחקר במשטרה.

לימינה של עו"ד תירוש ניצבה השופטת רבקה פרידמן-פלדמן, שאמרה כי היא לא מבינה את החלוקה, והרי גם תיאור תחושות ותיאור הבנות הן עובדות. לבסוף, לאחר שעו"ד תירוש נגעה בנקודות הנכונות, פילבר הסכים לאשר את דבריו שמסר במשטרה, למרות הסתייגותו הראשונית וניסיונו לתת תיאור שונה, או כפי שהוא הגדיר זאת: תיאור יותר רחב עם הקשר נכון מאשר גרסתו הקודרת במשטרה.

אין להגנה אינטרס שפילבר יהפוך לעד עוין

יש לציין כי אין להגנה אינטרס שפילבר יכחיש בבית המשפט את עדויותיו במשטרה. אין להם אינטרס שהוא יהפוך לעד עוין, ובכך יוצגו לבית המשפט גרסאותיו במשטרה, ובעיקר יתאפשר לתביעה לחקור אותו בחקירה נגדית.

לשני הצדדים ברור כי אם פילבר יחזור בו מהפללת נתניהו, בית המשפט לא יאמין לו ויבחר את גרסתו המפלילה. לכן דרך הפעולה בחקירה הנגדית מבחינת סנגורי הנאשמים לא תהיה לשדל את פילבר לחזור בו מעדותו, אלא להראות שגרסאותיו סותרות זו את זו והן שקריות לחלוטין ונגועות באינטרסים זרים.

נעים זה לא הולך להיות לאף אחד. החקירה הנגדית הזו לא תהיה נעימה, בלשון המעטה, לעד המדינה פילבר, לתובעת עו"ד תירוש, לנאשם נתניהו, לסנגורים ובטח לא לשותף העסקי של פילבר, מר עופר גולן, שעדיין משמש כיועץ התקשורת של נתניהו ואחראי על דברור המסרים מתוך אולם בית המשפט. גולן ייאלץ למצוא את עצמו בניגוד עניינים בין השותף לבין הבוס. 

 *** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ושאול ואיריס אלוביץ' מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.