חיים כצמן מבסס את השליטה בנורסטאר: חתם על שיתוף פעולה עם בעל המניות יצחק סלע

במסגרת ההסכם יקבל כצמן, המחזיק כ-28% מזכויות ההצבעה בחברה, את זכות ההצבעה על 5% נוספים המוחזקים בידי הקבלן יצחק סלע, וזכות ראשונה לרכוש ממנו ני"ע של נורסטאר • סלע יקבל זכות הצטרפות במקרה של מכירת מניות נורסטאר בידי כצמן

חיים כצמן / צילום: איל יצהר
חיים כצמן / צילום: איל יצהר

חיים כצמן, בעל השליטה בחברת ההחזקות נורסטאר , פועל לחזק את שליטתו בחברה. נורסטאר מדווחת כי כצמן חתם ביום א' על הסכם לשיתוף פעולה עם הקבלן יצחק סלע, שמחזיק כיום בכ-5% מההון בנורסטאר, הנסחרת בשווי של כ-1.7 מיליארד שקל. במסגרת ההסכם העניק סלע לכצמן ייפוי כוח להצביע על כל מניותיו בחברה, כפי שתהיינה מעת לעת, לרבות מניות או ני"ע אחרים שירכוש או יעביר לאדם מטעמו.

בנוסף, במסגרת אותו הסכם העניק סלע לכצמן זכות סירוב ראשון ביחס לניירות ערך של נורסטאר שסלע ירצה למכור (למעט מכירה דרך הבורסה של 0.5% ממניות החברה מדי רבעון), ואילו כצמן העניק לסלע זכות הצטרפות במקרה של מכירת מניות נורסטאר בידי כצמן (למעט מכירה של עד 1.5% ממניות החברה דרך הבורסה).

נורסטאר היא בעלת השליטה בקבוצת הנדל"ן המניב גזית גלוב  (שנסחרת בשווי של כ-5 מיליארד שקל), וכצמן מכהן בתפקידי סגן היו"ר והמנכ"ל בשתי החברות. ההסכם בינו ובין סלע יעמוד בתוקף עד למוקדם מבין השניים: חלוף חמש שנים ממועד ההתקשרות או המועד שבו מי מהצדדים אינו מחזיק עוד בני"ע של החברה.

עוד נקבע בהסכם, כי אם כצמן יהיה מנוע מלממש את זכותו, יועבר ייפוי הכוח לחתנו צבי גורדון, המכהן כסמנכ"ל השקעות בגזית גלוב וכמנהל השקעות ראשי בנורסטאר.

ישראל קנדה מחזיקה 22% מזכויות ההצבעה

חיים כצמן מחזיק כיום ב-28.1% מזכויות ההצבעה בנורסטאר, לאחר שמכר חלק מהחזקתו בחברה לידי קבוצת ישראל קנדה  שבשליטת ברק רוזן ואסי טוכמאייר. המכירה נועדה למנוע מאבק שליטה, אולם בעקבותיה מחזיקה ישראל קנדה ב-22% מזכויות ההצבעה בנורסטאר.

ישראל קנדה הפתיעה לפני כחודשיים את כצמן עם הכרזה על החזקה של 10% בזכויות ההצבעה של נורסטאר. כצמן הבין כי השניים מתכוונים לנהל מגעים עם בעלי מניות נוספים, ובראשם סלע, במטרה לנסות ולהשתלט על נורסטאר, ששולטת כאמור על גזית גלוב.

לכן, במהלך מהיר, זימן כצמן את רוזן וטוכמאייר לפגישה, שבסיומה חתמו הצדדים על "הסכם אי-לוחמה", המעניק לישראל קנדה עוד נתח ממניות נורסטאר והשפעה מהותית על הנעשה בחברה. במסגרת ההסכם נקבע כי ישראל קנדה תרכוש מידי כצמן 3.8 מיליון מניות (11.9% מזכויות ההצבעה) במחיר של 50.55 שקל למניה ובתמורה כוללת של 192 מיליון שקל.

המכירה נעשתה במטרה להגיע עם רוזן וטוכמאייר להסכמות, ולהימנע בכך ממאבק שליטה אפשרי איתם. בסך הכול השקיעה ישראל קנדה כ-330 מיליון שקל במניות נורסטאר, ששוויין הנוכחי עומד על כ-360 מיליון שקל. ביום הרכישה הגדולה שביצעה ישראל קנדה בבורסה, זינקה מניית נורסטאר ב-37% למחיר של 45 שקל, ומאז התחזקה בעוד 7% ל-48 שקל.

בוועידת הנדל"ן והתשתיות של גלובס, שנערכה השבוע, אמר כצמן, כשהתבקש להתייחס להשקעה שביצעה ישראל קנדה בנורסטאר, כי "אנחנו מאוד שמחים לקבל שותפים בחברה, בטח אנשים שיש להם הבנה עמוקה", אך גם הדגיש, כי "אני בעל השליטה, ואני לא הולך לשום מקום".

סלע מורווח כמעט פי שניים על השקעתו

יצחק סלע הפך לבעל עניין בנורסטאר לאחר שרכש את המניות שבידיו בחודש דצמבר 2021 תמורת כ-44 מיליון שקל. כיום שוות מניות אלו כ-80 מיליון שקל, כך שהוא מורווח כמעט פי שניים על השקעתו.

מלבד השקעה זו ביצע סלע לאורך השנים השקעות במגוון חברות בבורסה המקומית. כיום הוא מחזיק גם ב-6.2% ממניות חברת ההשקעות יצוא (החברה האם של בנק ירושלים) בשווי של 33 מיליון שקל, וכן ב-4.1% מזכויות ההצבעה בישרוטל, בשווי של 229 מיליון שקל.

במשך שנים רבות היה סלע בעל עניין בישרוטל , עם החזקה ב-5.89% מזכויות ההצבעה בחברה, אולם בחודש נובמבר 2021 הוא מכר מניות תמורת 93 מיליון שקל, וצמצם את החזקתו בה. נוסף על כך מחזיק סלע ב-5.5% מזכויות ההצבעה ברשת מלונות דן , בשווי של 176 מיליון שקל.