האוצר למועצת הלול: "פועלת ללא תקציב מאושר בניגוד לחוק"

באוצר טוענים כי מועצת הלול לא הגישה את תקציביה לשנים 2020, 2021 ו-2022 • כמו כן, המועצה פעלה ללא תקציב מאושר, ו"התנהלות שכזו של המועצה עומדת בניגוד להוראות הדין וכללי מינהל תקין"

לול תרנגולות. מועצת הלול לא הגישה תקציב לאישור מאז 2020 / צילום: תמר מצפי
לול תרנגולות. מועצת הלול לא הגישה תקציב לאישור מאז 2020 / צילום: תמר מצפי

חיים בורובסקי, רכז החקלאות במשרד האוצר, שלח אמש (א') מכתב בדבר "התנהלות המועצה לענף הלול". על-פי המכתב, מועצת הלול לא הגישה למשרד האוצר את תקציביה לשנים 2020, 2021 ו-2022. כמו כן, נטען, המועצה פעלה ללא תקציב מאושר, ו"התנהלות שכזו של המועצה עומדת בניגוד להוראות הדין וכללי מינהל תקין". על כן, באוצר דורשים כי מועצת הלול תגיש תוך 7 ימים את התקציבים הרלוונטיים, כולל דוחות ביצוע חודשיים לזמן שעבר.

מועצת הלול היא הגוף האחראי על חלוקת מכסות הביצים ללולנים בשוק המתוכנן בישראל, ועל כן מהווה גוף סמי-ממשלתי המפוקח על-ידי משרד החקלאות והאוצר. כך למשל, האוצר נדרש לאשר את תקציב המועצה "לא יאוחר מאשר 30 ימים לפני תחילתה של השנה".

המכתב ממשיך להפרה נוספת של החוק על-ידי מועצת הלול: כפי שדיווחנו בגלובס, ועדת הכלכלה ומשרד החקלאות הגדילו משמעותית את כמות מכסות הביצים לקראת שנת 2022, אך בפועל לא חולקה אפילו מכסה חדשה אחת. על-פי מכתב האוצר, "היקף מכסות זה נקבע בתקנות בשים לב לצורכי המשק, בין היתר בשל ההכרח במעבר ללולים תקינים מבחינה בריאותית, בהתאם למתווה שבאיגרת שפרסם מנהל השירותים הווטרינריים. הצורך בהקצאת מכסות אלה גדל שבעתיים לנוכח התפרצות שפעת העופות בישראל ובאירופה, וכדי למנוע מחסור בביצים בישראל באופן כללי וסביב תקופות החגים בפרט".

באוצר מדגישים במכתב כי "העיכוב בחלוקת המכסות - יש בו כדי לפגוע, ולמעשה לטרפד, את החלטת השר והכנסת בדבר היקף המכסות, על המשמעויות הברורות הגלומות בכך". כלומר, מועצת הלול, המקבלת את סמכויותיה לתכנן את המשק מכוח החוק, אינה מצייתת לאותו החוק שמניח את סמכויות הגדלת המכסות בידי נבחרי הציבור. מועצת הלול, על-פי האוצר, בוחרת לפעול באופן עצמאי ובניגוד לחוק.

ממועצת הלול נמסר: "אין תגובה". 

גילוי מלא: מהכתבה נמחק משפט שביטא את עמדת הכותב והשתמע ממנו שזו דעת האוצר כפי שנוסחה במכתב