כך הבנק המרכזי של רוסיה תכנן את שיקום הרובל

על ידי הגבלת מכירה וכפיית רכישה, יצרה רוסיה ביקוש מלאכותי למטבע החבוט שלה

שטרות רובל רוסי / צילום: Shutterstock
שטרות רובל רוסי / צילום: Shutterstock

הרובל הרוסי נמצא בתרדמת אליה הוכנס על ידי הבנק המרכזי של המדינה.

בזמן שהמטבע של המדינה עדיין עלול לחוות תנודות גדולות ביום נתון, הוא קיצץ את ההפסדים הגדולים והחל להתייצב. כעת הוא נסחר סביב כ־99 רובל לדולר, בערך 17% חלש יותר ממה שהיה לפני שחיילים רוסים פלשו לאוקראינה ב־24 בפברואר, אבל חזק לעומת השפל של 151 רובל לדולר שנרשם ב־7 במרץ, על פי נתוני FactSet.

מחירי המטבע העולים לעתים קרובות משקפים התחזקות כללית של התחזית הכללית של מדינה כלשהי. לא כך ברוסיה. במקום זה, הבנק המרכזי פועל להגבלת מכירת הרובל ומכריח רכישה שלו באופן שבפועל ייצר ביקוש למטבע.

רוסיה הגבילה את כמות הדולרים שתושבים יכולים למשוך מחשבונות בנק במטבעות זרים ואסרה על הבנקים למכור מטבעות זרים ללקוחותיהם בחצי השנה הקרובה. משרדים רוסיים של מסחר במניות וניירות ערך אוסרים על לקוחותיהם הזרים למכור ניירות ערך. הצעדים האלה הקשו על מכירת הרובל ולפיכך מגבילים את ההפסדים בו.

סנקציות מערביות נגד רוסיה הותירו החרגות ליצואני אנרגיה בהם אירופה תלויה במיוחד, וזה שומר על זרם הדולרים והאירו למדינה. רוסיה הורתה ליצואנים האלה למכור 80% מהכנסות המטבעות הזרים שלהם ולקנות רובלים, וזה עוזר למטבע לעלות.

"הוגן לומר שהרובל אינו במחיר שוק", אמר רובין ברוקס, כלכלן ראשי במכון הבינלאומי לפיננסים. "אם היה זרם חופשי בשני הכיוונים, היינו רואים רובל הרבה יותר חלש".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר לאחרונה שהוא רוצה שמדינות אירופאיות יתחילו לקנות גז רוסי ברובלים במקום בדולרים ובאירו. זה ישנה את הכיוון של זרם המטבעות ויגרום למדינות המטילות סנקציות לתמוך במטבע הרוסי ויוודא שכל הכסף ממכירות האנרגיה תומך בערכו, כך אמר כריסטאן קופף, מנהל הכנסה קבועה בבית ההשקעות Union Investment. צעד כזה אינו סביר, אבל הוא מצביע על רצונה של רוסיה לעודד ביקוש ברובל.

חוסר האיזון עשוי לחזק את הרובל, אך לא את כלכלת רוסיה

מטבעות זרים לעתים קרובות עולים ויורדים עם כלכלת המדינה בה הם נסחרים. משקיעים רוצים לשים כסף בכלכלות שהם חושבים שיפרחו, וקונים מניות ואגרות חוב הנקובים במטבע של אותה מדינה.

קשה יותר להגיע לתובנות דומות על הרובל. מאות חברות הכריזו על נסיגה מרוסיה, והמשמעות של זה היא שהיבוא יצטמצם. באותה עת, רוסיה ממשיכה למכור נפט, והמשמעות היא שיצוא והכסף שמגיע ממנו יותר ממפצה על הכסף הנחוץ ליבוא. מחירי נפט מעל 100 דולר לחבית גם הם מוסיפים להכנסות, אפילו כשהמלאי של רוסיה נסחר בהנחה. חוסר האיזון הזה עשוי לחזק את הרובל, אם כי הוא לא מחזק את כלכלת רוסיה.

"יש כל כך הרבה דברים שלא מותר לקנות או למכור", אמר ג'ורג' פירקס, אסטרטג מקרו ב־ Bespoke Investment Group . "הרובל יכול להתחזק מכאן בהרבה, ולא תהיה לכך שום משמעות".

לאחר שפרצה המלחמה, שוק הרובל התפצל כך שיש לו ערך אחד בתוך רוסיה וערך אחר בשווקים בינלאומיים. במסחר בתוך המדינה, המטבע של רוסיה הוערך ב־94 רובל לדולר ביום שני בזמן שנסחר ב־98 רובל בשווקים בינלאומיים. הפער הזה הצטמצם מתחילת מרץ.

בנקים רוסיים הציעו מעט פחות רובלים תמורת הדולרים של הלקוחות בהשוואה לבורסה של מוסקבה ביום שני. סברבנק נותן כ־89 רובל לדולר בעוד שבאתר הרוסי של בנק ראיפייזן האוסטרי נותנים 86.

בנקים מערביים רבים כבר לא מספקים באופן אלקטרוני מחירי קנייה ומכירה של הרובל. במקום זה צריכים לקוחות להתקשר לבנק ולשאול אם הוא מוכן לעבד עסקה ובאיזה שער מטבע. בנקים החוששים להפר סנקציות מערביות צריכים לסלוק כל עסקה ברובל יחד עם מחלקות הציות והמחלקות המשפטיות שלהם, כך אומרים סוחרים.

מדינות אירופאיות כבר הכריזו על תוכניות לנטוש את האנרגיה הרוסית בשנים הקרובות, וגם זה יחליש את הרובל בטווח הארוך.

"אנחנו מסתכלים על רובל רוסי שהוא מוחלש במידה משמעותית בטווח הארוך", אמרה ג'יין פולי, מנהלת אסטרטגיית מטבעות זרים ב־Rabobank.