ממשיכה להצטייד: צים חוכרת אוניות בתמורה של עד 600 מיליון דולר

חברת הספנות תחכור אוניות בעלות קורה רחבה (wide beam) עם קיבולת של 5,500 מכולות (TEU) לתקופה של שבע שנים

אוניית צים / צילום: יח''צ
אוניית צים / צילום: יח''צ

חברת התובלה הימית צים  מדווחת על חכירת שש אוניות נוספות. מדובר באוניות בעלות קורה רחבה (wide beam) עם קיבולת של 5,500 מכולות (TEU). ההסכם נחתם מול קבוצת משקיעים שבראשה עומדת חברת ההשקעות MPC Capital AG.

צים תחכור את האוניות לתקופה של שבע שנים, תמורת סכום שיגיע עד 600 מיליון דולר. האוניות ייבנו במספנות החברה הקוריאנית HJ Shipbuilding & Contruction וצפויות להגיע לידי צים בין מאי 2023 לפברואר 2024.

אלי גליקמן, מנכ"ל צים, אמר: אנו שמחים להכריז על עסקת חכירה נוספת של אוניות חדשות, המבטיחה נפח הובלה חדיש ויעיל באוניות המותאמות במיוחד לרשת המתרחבת של הקווים המהירים שלנו, וכן לקווים אזוריים נוספים.

"אנו ממשיכים לקדם את האסטרטגיה שלנו לחכירת אוניות ורסטיליות על מנת לחזק את הפוטנציאל המסחרי שלנו, לשמר את הגמישות התפעולית שלנו ולחזק את מעמדנו כחברה חדשנית לשירותי תובלה ימית".

צים הודיעה בשנה החולפת על מספר עסקאות חכירה שצפויות להגדיל את צי האוניות שלה בשנים הקרובות. בין היתר היא הודיעה אשתקד, זמן קצר לאחר שהונפקה בבורסת ניו יורק, על חכירת עשר אוניות המונעות בגז טבעי מידי Seaspan, ולפני כחודשיים היא דיווחה על עסקת חכירה עם חברת ספנות שקשורה לחברת קנון שבשליטת עידן עופר, שהיא גם בעלת המניות הגדולה ביותר בצים (26%). העסקה עם החברה הקשורה לקנון הייתה בהיקף של 400 מיליון דולר עבור חכירת שלוש אוניות חדשות עם קיבולת של 7,000 מכולות.

הרווח זינק פי תשעה

צים נסחרת כיום בשווי של 8.9 מיליארד דולר לאחר שמניית החברה עלתה במאות אחוזים מאז ההנפקה בינואר 2021. החברה רשמה בשנת 2021 צמיחה של 169% בהכנסות לרמה של 10.7 מיליארד דולר, והרווח הנקי שלה זינק כמעט פי תשעה והגיע ל-4.65 מיליארד דולר.

צים נהנית מהעלייה הגדולה במחירי התובלה הימית, שמגיעה על רקע גידול בביקוש, ומשיבושים בשרשרת האספקה שהחלו עם פרוץ מגפת הקורונה לפני כשנתיים. ברבעון הרביעי של 2021, תעריף ההובלה הממוצע עמד על 3,630 דולר למכולה, והממוצע השנתי היה 2,786 דולר, עלייה של 227% לעומת המחיר ב-2020.

"2021 הייתה שנה פנומנלית. אודה ואתוודה, לא חשבנו ולא חלמנו שנגיע לרווחיות כזאת", אמר מנכ"ל החברה אלי גליקמן לגלובס עם פרסום הדוחות. גליקמן עצמו מחזיק בכ-1.3% ממניות צים, בשווי העומד על כ-130 מיליון דולר.

עם פרסום הדוחות הודיעה צים על חלוקת דיבידנד חריג בסכום של 2.04 מיליארד דולר, שהגדיל את היקף הדיבידנדים שחילקה לבעלי המניות מאז שהפכה לציבורית לרמה של 2.6 מיליארד דולר.