ועדת המחירים ממליצה: מוצרי החלב יתייקרו ב-6.5%. פורר: "אני לא חותמת גומי"

ועדת המחירים ערכה שימוע ציבורי, במהלכו שמעה את עמדות היצרנים והרפתנים, והחליטה להעלות את מחיר מוצרי החלב בכ-6.5% • כעת ההמלצה מגיעה לשר האוצר ושר החקלאות, שייאלצו לקבוע אם המחירים המפוקחים אכן צפויים לעלות • שר החקלאות עודד פורר: "ההמלצות שקיבלתי מוועדת המחירים מחייבות בדיקה מעמיקה"

מוצרי חלב / צילום: גלובס
מוצרי חלב / צילום: גלובס

ועדת המחירים פרסמה אמש (ד') את החלטתה לייקר את מוצרי החלב שבפיקוח ב-6.49%. זאת בשל התייקרות של 6.82% במחירי חומרי הגלם על-פי מנגנון העדכון האוטומטי הקבוע בחוק פיקוח המחירים ושקלול של עדכונים רטרואקטיביים.

ההחלטה התקבלה בעקבות פניית טרה לוועדת המחירים המשותפת למשרד החקלאות ומשרד האוצר, שביקשה העלאה של 9.2%. הוועדה ערכה שימוע ציבורי, במהלכו היא שמעה את עמדות היצרנים והרפתנים, וקיבלה בסופו של דבר את ההחלטה להעלות את המחיר בכ-6.5%.

בין היתר, הסתיימה הקפאת ההצמדה למדד השכר בסוף 2021. במהלך משבר הקורונה, "הקפאת השכר בוצעה בעקבות אינדיקציות לכך שעקב השפעות מגפת הקורונה, מדדי השכר בעת ההחלטה לא שיקפו את השינוי בשכר הממוצע, אשר בפועל לא עלה. על כן, הוועדה החליטה לבצע חישובי עדכון מחיר, מתוך הנחה שלא היה שינוי בעלות כוח העבודה בתקופה זו". אך עתה, משהקפאת השכר בוטלה, היא מחושבת לתוך מנגנון התאמת המחיר. חברי הוועדה היו חלוקים ביניהם, ולכן ההמלצה הרשמית שהוגשה היא הנמוכה מבין הדעות, כלומר 6.49%.

"לא נאפשר מצב בו תהיינה עליות חדות במחירים של מוצרי יסוד"

כעת המלצת ועדת המחירים מגיעה לשר האוצר ושר החקלאות. הם ייאלצו לקבוע בקרוב האם המחירים המפוקחים אכן צפויים לעלות, או שיסרבו לחתום על ההמלצה.

נראה כי שר החקלאות עודד פורר נוטה לכיוון האפשרות השנייה, שכן תגובתו הרשמית היא: "אני לא חותמת גומי, וההמלצות שקיבלתי מוועדת המחירים מחייבות בדיקה מעמיקה. בכוונתי לכנס את כל הגורמים הרלוונטיים, שחייבים להבין שלא נאפשר מצב בו תהיינה עליות חדות במחירים של מוצרי יסוד".

עוד אמר שר החקלאות פורר: "אני מבקש לציין כי ועדת המחירים היא גורם ממליץ, ואת ההחלטה מקבלים שר האוצר ושר החקלאות. מחירי החלב המפוקחים כמעט לא התייקרו בשנים האחרונות, אך הם יקרים ב 80% מממוצע ה-OECD, וזאת כתוצאה משוק מתוכנן הכולל חסמי יבוא וכפועל יוצא של מחירי המזון לבעלי החיים המיובא ברובו בישראל בניגוד לאירופה. אומנם המלצת ועדת המחירים מגיעה בעיצומה של תקופה מאתגרת כלכלית בעולם כולו בעקבות משבר הקורונה ומצב המלחמה באוקראינה, אך לא אאפשר לנצל זאת לטובת העלאה פרועה של מחירים. בכוונתי לפעול בכל דרך שיש ברשותי כדי למנוע את העלאת המחירים".

בעבר, בג"ץ חייב את שר האוצר דאז משה כחלון לחתום על עליית מחירי החלב שבפיקוח. אם שר החקלאות פורר ושר האוצר אביגדור ליברמן ירצו להימנע מהעלאת המחיר, יהיה גם עליהם לנמק את עמדותיהם לבג"ץ.