נמשכת הירידה במכירות החד"פ; בחברה החרדית קונים פחות משקאות מתוקים

נתוני סטורנקסט לחודש פברואר 2022 מראים ירידה נוספת בהיקף הכספי של מכירות המזון והמשקאות בישראל • שני התחומים בהם נרשמו הירידות המשמעותיות ביותר במכירות הם המשקאות והמוצרים לבית

כלים חד-פעמיים / צילום: עינת לברון
כלים חד-פעמיים / צילום: עינת לברון

ההשפעה של הרפורמות ממשיכה: נתוני סטורנקסט לחודש פברואר 2022 מראים ירידה נוספת בהיקף הכספי של מכירות המזון והמשקאות בישראל. ירידה זו ממשיכה את המגמה שנרשמה בחודש ינואר.

לפי סטורנקסט, חודש פברואר מציג ירידה של 4.8% במכר הכספי בעולם ה-FMCG (מכירות שוק מוצרי המזון והצריכה השוטפת) מול פברואר אשתקד. הירידה במכר מלווה בעלייה של 7.4 נקודות במדד המחירים של סטורנקסט, שהתגברה בחודשים האחרונים של 2021 ובתחילת השנה הנוכחית, לאחר שנה של סטגנציה יחסית בשנת 2020.

העלייה במדד נרשמת בכלל התחומים ובולטת בעיקר בתחום המוצרים לבית והמשקאות. כבר בחודש שעבר בלטו שני התחומים האלה בשל הרפורמות שנכנסו לתוקף בחודשים האחרונים - רפורמה המס על הכלים החד-פעמיים בנובמבר האחרון ורפורמת המשקאות הממותקים בדצמבר. בסטורנקסט מעריכים כי הרפורמות צפויות לתרום לעליות ברמתו של המדד הכללי של סטורנקסט גם בהמשך השנה. 

ירידות משמעותיות 

שני התחומים בהם נרשמו הירידות המשמעותיות ביותר במכירות הם המשקאות והמוצרים לבית. הירידות הגדולות בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה הן בקרב עולמות השוקולד, המשקאות החריפים ועזרי האפייה והבישול, ככל הנראה בשל עיתוי חג פורים, שבשנה שעברה נחגג לקראת סוף פברואר, והשנה במרץ. כמו כן, יש לציין כי בפברואר שעבר עדיין הסגר היה בעיצומו, והתקופה אופיינה בצמיחת שוק המזון והמשקאות בשל סגירת המסעדות והברים.

בתחום המוצרים לבית וטיפוח הפרט נרשמה ירידה משמעותית של כלים חד-פעמיים בעקבות הרפורמה שנכנסה לתוקף בנובמבר האחרון, וכן בחומרי הניקיון, אולם מהצד השני, תכשירי הכביסה ומוצרי הנייר רשמו עלייה בהשוואה לפברואר שעבר.

הירידה שנרשמה במכירות המשקאות החריפים עומדת על 21.6% בחודש האחרון לעומת פברואר שעבר, וירידה של 29.6% לעומת ינואר. מכירות הכלים החד-פעמיים ירדו ב-12.2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, וב-10% לעומת החודש הקודם. שוק השוקולד רשם ירידות של 17.3% בפברואר לעומת אשתקד, וב-28.5% בהשוואה לינואר.

גם המגזר החרדי בלט בתחום המשקאות, כאשר כאן קיימת ירידה משמעותית יותר מכלל השוק. בזמן שבקרב כלל האוכלוסייה מכירות בקבוקי שתייה מתוקה ירדו ב-10.7%, במגזר החרדי קנו עוד פחות, והמכירות ירדו ב-23%. 

שש חברות עלו בנתח השוק

נתח השוק של 20 הספקים הגדולים במשק עמד בתקופה המצטברת הנוכחית על 64.2%, ירידה של 0.2 נקודות ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. הנתח של עשרת הספקים המובילים מגיע ל-53.1% לתקופה זו, ירידה של 0.1 נקודות בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה.

מבין הספקים הללו, בסטורנקסט מציינים כי שש חברות עלו בנתח השוק שלהן: שטראוס, דיפלומט, יוניליוור, חוגלה קימברלי, שסטוביץ ותה ויסוצקי.

בקטגוריות הצומחות החודש מצוינים מוצרים כמו ממחטות אף, חטיפים אפויים וחטיפי דגנים ופירות למבוגרים. בין הקטגוריות היורדות ניתן למצוא שלל מוצרים שפופולריים לרוב בחג פורים, כמו חטיפי שוקולד, יינות מתוקים ומבעבעים ומארזי ילדים, שבשל העובדה שפורים חל השנה בחודש מרץ, סביר שבחודש הבא נראה את השפעתם בסטורנקסט.

לפי נתוני סטורנקסט, מכירות המותג הפרטי רשמו עלייה של 0.2 נקודות לעומת פברואר אשתקד, אולם לאחר ינואר, שרשם את נתח השוק הגבוה ביותר ב-13 החודשים האחרונים, חלה ירידה קלה.

סטורנקסט מתבססת על קהיליה של 2,600 חנויות המורכבות מרשתות ארציות, רשתות פארם, סופרמרקטים, מינימרקטים וחנויות נוחות, המשדרים לה נתוני אמת והמהווים למעלה מ-85% מסך המכר בשוק ה-FMCG - שעיקרו תחום המזון והמשקאות וכן מוצרי טיפוח אישי ומוצרים לבית.