אינוביד | ראיון

"תראו לי חברה טכנולוגית אחת שלא ירדה ב-30%": המנכ"ל שמנצח את גוגל, בטלוויזיה

צביקה נטר, מייסד החברה שפיתחה פלטפורמה טכנולוגית לפרסום בטלוויזיות חכמות, לא מתחרט על המיזוג ל-SPAC למרות צלילת המניה ("אינוביד צומחת יפה. תראי לי חברת טכנולוגיה אחת שלא ירדה ב-30%"), ומסכים שסצנת ההייטק בארץ קצת יצאה מפרופורציות ("אם אתה ב'ארץ נהדרת', כנראה שזה מצב קיצוני")

צביקה נטר, מנכ''ל אינוביד (Innovid) / צילום: Innovid
צביקה נטר, מנכ''ל אינוביד (Innovid) / צילום: Innovid

12 חברות טכנולוגיה ישראליות הצטרפו ב-2021 למסחר בוול סטריט באמצעות מיזוג עם חברות SPAC, ורובן המכריע מחקו חלק ניכר מהשווי שבו החלו להיסחר. אינוביד  היא אחת מהן, אם כי הירידה בשווייה הסתכמה ב-38%, לעומת ירידות בשווי 50%-85% ברוב החברות האחרות, כאשר מאז השפל בחודש שעבר מנייתה עלתה ב-64%. אינוביד נסחרת כעת בשווי 810 מיליון דולר, בהשוואה לשווי של 1.3 מיליארד דולר במיזוג שהושלם בסוף נובמבר אשתקד.

אינוביד פיתחה פלטפורמה עצמאית להגשה ולמדידה של פרסומות דיגיטליות בטלוויזיות חכמות (Connected TV). היא הוקמה ב-2007 על-ידי צביקה נטר המנכ"ל, זק (צחי) זגדון, מנהל הפעילות הבינלאומית וטל חלוזין, ה-CTO. לאחר שמוזגה לחברת ה-SPAC מישראל - ION 2 בהובלת גלעד שני ויונתן קולבר - וגייסה 251 מיליון דולר, היא השתמשה ב-160 מיליון דולר לרכישת TVSquared מסקוטלנד.

"אנחנו פונים לתחום ה-CTV - כל תוכן שצורכים דרך חיבור אינטרנטי, לא כבלים, לוויין או אנטנה", אומר נטר, המתגורר בניו-יורק, בראיון לגלובס. "בתוך התחום, אנחנו עוסקים בפרסומות. מפרסמים בארה"ב מוציאים 200 מיליארד דולר בשנה על פרסום בטלוויזיה, מתוכם 18% מהתקציב פרסום דרך תשתית אינטרנט. הצופים עוברים מהר מאוד משיטה אחת לשנייה וזו תשתית אחרת לגמרי של ניהול שידור ומדידה".

לדבריו, "זה השיבוש (disruption) הכי גדול מאז המצאת הטלוויזיה. מה שמייחד את התעשייה זה שהיא מאוד ריכוזית, כי הפרסום בטלוויזיה מאוד יקר, כך ש-200 המפרסמים הגדולים מייצגים 75% מכלל המפרסמים".

באינוביד עצמה, מדי יום מטופלות פרסומות ששקולות ל-330 שנים של וידאו. לדבריו: "בטלוויזיה, כמו באינטרנט, מי שמנהל את התשתית זה המפרסם. הוא נותן קלטת לערוץ ואומר 'תפרסמו באח הגדול'. בדיגיטלי, המפרסם מקבל כוח, וצריכים תשתית שתטפל. אנחנו מטפלים בניהול - לדוגמה, פרוקטר אנד גמבל, לקוח שלנו, מפרסם את חיתולי פמפרס, אינוביד עושה upload של הקריאייטיב לשרתים שלנו, מתאימה את הפרסומות לכל מסך אפשרי בעולם, ומשדרת אותה - ואז מודדת: מיקום, כמה זמן נצפתה, מה התוכן בו צפו, באיזו שעה".

 

"אנחנו לא חברה טיפוסית שעשתה SPAC"

עם זאת נטר מדגיש שדבר אחד אינוביד לא עושה: מדיה. "רוב החברות בתעשיית האדטק, בטח הישראליות, קונות ומוכרות מדיה, מרוויחות מהארביטראז'. אנחנו 100% חברת תוכנה. מספקים תשתיות לשידור ומדידה. זה קו אדום".

למה?
"אנחנו מאמינים שחשוב לעשות 'הפרדת רשויות' בתעשיית הטלוויזיה, בין מי שקונה ומוכר מדיה לבין מי שאומר מה קרה וכמה רייטינג היה. אנחנו עובדים עם כולם".

בדיעבד, היה נכון להפוך לחברה ציבורית?
"כן. הנקודה של הפרדה בין מדיה לטכנולוגיה חשובה בכל תעשייה - סושיאל, אי-קומרס וכדומה - אבל שנים לפי שמישהו הבין מה קורה, חברות הביג-טק השתלטו על הכל (הכוונה לחברות הטכנולוגיה הענקיות כמו גוגל, אמזון ואחרות, ש.ח.ו). כל נושא ההגבלים העסקיים בארה"ב בנוי סביב הנושא הזה.

"אנחנו אומרים שהטלוויזיה היא תחום כל-כך גדול, שעליו הביג-טק לא ישתלטו. ההיסטוריה של חברות האדטק היא שאו שהן קורסות או שהן נרכשות על-ידי חברות ביג-טק - במילים אחרות הביג-טק הורסים אותן או שהם רוכשים אותן. אנחנו רצינו מצד אחד לממש את הפוטנציאל שלנו ומצד שני לאפשר אקזיט למשקיעים הוותיקים שלנו, ולכן הפכנו לציבוריים. דבר שני הוא נושא השקיפות. אם אני מתחרה בגוגל אני רוצה שהלקוחות הפוטנציאליים ירגישו בנוח שאני יציב כלכלית. הדבר השלישי הוא לעשות רכישות - לזה צריכים מטבע וגישה להון".

למה בחרתם במיזוג ל-SPAC ולא בהנפקה?
"שילוב של ודאות ומהירות, כשהוודאות יותר חשובה. זה קרץ לנו כי רצינו לרכוש חברה, ועם SPAC אתה יודע בוודאות שתהיה עסקה ברגע שיש כבר PIPE כמו שצריך (הנפקה פרטית מובטחת, שנלווית למיזוג, ש.ח.ו). ביוני סגרנו PIPE מוצלח, ומיד עברנו לעבוד על הרכישה. לא היינו רוכשים כל כך מוקדם אחרי המיזוג אם זה לא היה קורה במקביל".

השווי שלכם ירד בכמעט 40% מהמיזוג.
"אנחנו לא חברה טיפוסית שעשתה SPAC. היו הרבה 'רוחות נגדיות' כי הגיעו הרבה חברות לשוק, שלא כולן ברמת האיכות הנכונה. אינוביד רווחית, צומחת יפה. תראי לי חברת טכנולוגיה אחת שלא איבדה 30% מהשווי. תשווי אותנו למשל ל-Wix, לחברות טכנולוגיה מהשורה. זה לא שיש אצלנו 'קנס' על המיזוג ל-SPAC, לדעתי. יש קרנות שמחפשות היום את אלה שחטפו יותר מדי - שעשו SPAC אבל הן חברה טובה".

"השוק הציבורי הוא אמצעי ולא מטרה" 

איך זה לנהל חברה ציבורית, אחרי שנים כחברה פרטית?
"ברמה האישית יש דברים יותר חיוביים ויש פחות. בעיניי השוק הציבורי זה אמצעי להשיג מטרות, ולא מטרה בפני עצמה. תסתכלו מה עשינו: הסתכלנו על 3 חברות ובחרנו לרכוש אחת, לא נשמנו לשנייה, היה באמצע אומיקרון. המסחר בוול סטריט לא היה חלום. לבנות חברה גלובלית, שמשדרת את רוב הפרסומות בטלוויזיה בעולם, להיות אלטרנטיבה לחברות הגדולות - זה היעד. כל השאר זה אמצעים".

מה רכישת TVSquared אמורה לתרום לכם?
"חשוב להדגיש ש-TVSquared לא מתחרה שלנו. אין סינרגיות בעסקה, אף עובד לא הולך הביתה. אנחנו ב-CTV והיא מודדת פרסומות בטלוויזיה לינארית רגילה, זה כאילו העולם הישן. מכיוון שהמעבר מהעולם הישן יקח 5-10 שנים, לקוחות ביקשו שניתן להם גם פתרון ללינארי, כדי שיידעו איך לחלק את הכסף בערוצי הפרסום. היה ברור שנצטרך לרכוש חברה ולא נבנה פתרון במשך שנים. זה התקבל באהדה רבה בשוק, השילוב מאוד ייחודי. אגב, נילסן (ספקית נתוני רייטינג) נמצאת בעין הסערה, היה ניסיון השתלטות עליה. בכל נושא מדידת הרייטינג מאות מיליארדי דולרים מחליפים ידיים על רקע המעבר לאינטרנט".

יש עוד רכישות על הפרק?
"אין משהו ספציפי. בטווח הארוך זו האסטרטגיה, בגלל סוג הלקוחות שלנו שהם מאוד גדולים. כמות הכסף שאנחנו מקבלים מהם נמוכה יחסית ואפשר לעשות הרבה יותר, אז הגיוני לרכוש ולהתרחב אחרי שהשקענו הרבה להיכנס ללקוחות האלה. ללקוחות יש אמון מאוד גבוה בנו, שימור הלקוחות הוא 97%, וזה נגד גוגל".

"מאמין שנקפוץ בחזרה כשהתחום יחזור"

במקביל לדיווח על הרכישה, אינוביד פרסמה תחזיות מעודכנות, והתברר שהתחזיות שמסרה כשמוזגה ל-SPAC היו אופטימיות מדי. במקום הכנסות של 94.8 מיליון דולר ב-2021, ההכנסות היו 90.3 מיליון דולר, וה-EBITDA היה 5.4 מיליון דולר במקום 7.2 מיליון דולר.

נטר מסביר כי "זה קרה מכיוון שהלקוחות שלנו הם המפרסמים הכי גדולים, בהן חברות רכב. בגלל קשיי שרשרת האספקה בכל העולם אין מכוניות. ברבעון הרביעי שהוא לרוב החזק ביותר, רוב חברות הרכב הגדולות פשוט עצרו את הפרסומות. במקביל הקורונה הפריעה קצת לפרסום תחומי התיירות והבידור, ונוצרה סערה מושלמת. אף חברה לא רוצה לפספס ברבעון הראשון שלה כציבורית, לצערנו זה מה שקרה, ועשינו התאמה לתחזיות. כולם שואלים, 'אוקיי, אז מה קורה עכשיו?' ואני מצטט מה שאומרות חברות אחרות - זה לא ספציפי אלינו - אני מאמין שנקפוץ בחזרה כשהתחום יחזור. אנחנו מאמינים שלא נפספס את התחזיות המעודכנות בשום מצב, בלי קשר לקורונה, אוקראינה או שרשרת אספקה".

אתה רומז שהתחזיות שנתתם שמרניות? שיש מקום לאפסייד?
"אנחנו מאמינים בביטחון גבוה שנעמוד בהן".

הזכרת את גוגל, איך אינוביד מתחרה בה?
"גוגל זו מפלצת, אנחנו מתחרים בחלק ממנה, בעקבות רכישה מדהימה שהם עשו לפני כמה שנים של DoubleClick ב-3 מיליארד דולר. זה הפך למעין מונופול; זה מבהיל הכוח שיש להם. בסוף, העיתונות נפגעת מזה: גוגל יודעת על כל פרסום שגלובס למשל מוכר, והיא בעצמה מתחרה. היא יודעת מחירים, מי מפרסם איפה. זה הטיעון של רשויות התחרות בעולם - גוגל בעצמה שחקנית מדיה, והיא יכולה לנצל את המידע לתמחור מדיה.

"בחלק של תמחור פרסומות בטלוויזיה אנחנו מנצחים את גוגל, כי זה תחום חדש. זאת גאווה מאוד גדולה. השוק עכשיו מבין איפה התקלה פה, הם כבר לא יכולים לעשות טריקים ולהוריד מחירים, לא יכולים לעשות רכישות בתחום או מהלכים אגרסיביים. אין להם את היתרון הלא-הוגן. הימרנו נכון שהביג-טק לא יצליחו להשתלט על הטלוויזיה. זאת תעשייה כל-כך גדולה עם חברות מדיה, תשתיות וכדומה, שהן לא הצליחו להיכנס".

אינוביד מגייסת היום עובדים, בארץ ובחו"ל. "לפני 5 שנים היינו 80 איש, היום אנחנו 600", אומר נטר. "כיזמים, כשהקמנו את החברה, חשבנו שייקח לנו 5 שנים מה שבסוף לקח 15, אבל לא השתנה כלום בתוכניות שלנו. לא ויתרנו, החברה כמעט נסגרה 3 פעמים, לא הצלחנו בן-לילה". על גיוסי העובדים הוא אומר: "זה כמו בסיפורים של 'ארץ נהדרת'. ישראל השוק הכי תחרותי לטאלנט בעולם. אנחנו משחקים את אותו משחק כמו כולם, עם המשכורות ומכונת האספרסו, אבל יש פה תרבות ארגונית מאוד חזקה וקבוצה מאוד חזקה של אנשים".

איך נראה לך היום ההייטק הישראלי?
"אני בארה"ב כבר 12 שנים, אבל אני מכיר את התעשייה, וזו סיטואציה מעניינת. מדברים על זה הרבה. יש מהלכים אסטרטגיים גדולים, כמות כסף שנכנסה מקרנות כמו טייגר ואינסייט. אני מניח שחלק מהדברים יתקררו קצת, אבל זה ייקח זמן. יש חדשנות ויש המון הזדמנויות, אבל היה גם סוג של טירוף שאני שמח שלא השתתפנו בו".

בועה?
"לא רוצה להגיד בועה, אבל היו תופעות קיצוניות. אני חושב שטוב לכולם שהשוק מתנרמל טיפה. זה בריא ליזמים, לתוכניתנים, להייטק ולכלכלה. אם אתה ב'ארץ נהדרת' כנראה שזה מצב קיצוני".

ת.ז. | אינוביד

תחום פעילות: פלטפורמה לפרסום בטלוויזיות חכמות.
היסטוריה: הוקמה ב-2007 על-ידי המנכ"ל צביקה נטר, זק (צחי) זגדון, מנהל הפעילות הבינלאומית, וה-CTO טל חלוזין. שמה מורכב מהמילים innovation + video.
נתונים: מעסיקה כ-600 עובדים (במטה בניו יורק וברמת גן). נסחרת לפי שווי של 810 מיליון דולר. הכנסות 2021: 90.3 מיליון דולר.
הפסד נקי: 11.5 מיליון דולר, רווחיות על בסיס EBITDA : 5.4 מיליון דולר.
עוד משהו: לאחרונה רכשה חברה בתחום הפרסום בטלוויזיה לינארית.

ת.ז. | צביקה נטר

אישי: בן 49, נשוי +3, מתגורר בניו יורק.
מקצועי: מנכ"ל ומייסד משותף של אינוביד. בעבר הקים וניהל מספר חברות סטארט-אפ, שירת בממר"מ.
עוד משהו: ממקימי הגראז' גיקס בישראל (חממת חדשנות ללא מטרת רווח), בעבר נכלל ברשימת "יזמי ההייטק שישנו את חייכם" של מגזין טיים.