נשיאת הנציבות האירופית מגנה את מעשי צבא רוסיה בבוצ'ה: "זוועות שלא יתוארו"

מנהיגי אירופה מגיבים בזעם ומגנים את מעשי הטבח של הצבא הרוסי לאחר שתמונות של הרס רב וגופות אזרחים ברחובות בוצ'ה, עיר סמוכה לקייב, פורסמו הבוקר • נשיא המועצה האירופית: "טבח בבוצ'ה" • הצבא הרוסי נסוג מאזור קייב וממקד את מאמציו לחבל הדונבאס

כוחות אוקראינים מחוץ לקייב, אתמול / צילום: Associated Press, Vadim Ghirda
כוחות אוקראינים מחוץ לקייב, אתמול / צילום: Associated Press, Vadim Ghirda

19:45

על פי רויטרס, חוקרים מטעם הפרקליטות באוקראינה מצאו 410 גופות בערים ליד קייב. 

17:20

 מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן אמר היום כי העדויות לפשעי המלחמה של הרוסים בבוצ'ה הם "אגרוף לבטן". בלינקן ציין כי ארה"ב תצטרף למאמצי של בנות בריתה לתעד את הזוועות שגרמו הרוסים כי למצות את הדין עם האשמים בכך. 

16:32

שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה ביקש מהעולם להגיב לטבח שאוקראינה טוענת שהתרחש בעיר בוצ'ה, ליד קייב. "הרוסים מכוונים לחסל כמה שיותר אוקראינים", כתב שר החוץ בטוויטר וקרא לפורום הכלכלי G7 להטיל סנקציות על רוסיה בתגובה.

במקביל, נשיא המועצה האירופית צ'ארלס מישל גם הוא השתמש במילה "טבח" כדי לתאר את מה שהתגלה הבוקר בבוצ'ה לאחר שהתמונות החלו לזרום מסוכנויות הידיעות.

מישל ציין כי מדינות אירופה יטילו סנקציות בתגובה וכי הן מסייעות בכל הניתן לאיסוף ראיות כדי להציגן בבתי משפט בינלאומיים.

נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין כתבה בטוויטר שהיא מוטרדת מהדיווחים על "זוועות של יתאורו" באזורים באוקראינה בהם הצבא הרוסי נסוג. היא קראה לחקירה עצמאית בנוגע לפשעי מלחמה.

גם הנציב ג'וספ בורל מהמועצה האירופית הגיב כי הוא "מזועזע מהחדשות על הזוועות שבוצעו ע"י הכוחות הרוסים באוקראינה" והוסיף כי "הנציבות האירופית מסייעת לאוקראינה בתיעוד פשעי מלחמה". הנציב אמר כי כל המקרים שתועדו באוקראינה צריכים להישפט בבית הדין הבינלאומי בהאג.

בערוץ הטלגרם הרשמי של משרד ההגנה הרוסי פטרו את הטענות בנוגע לפשעי מלחמה ורצח אזרחים בבוצ'ה כ"פייק". "הצבא עזב את העיר ב-30 במרץ, איך התמונות צצו כעת והיכן הן היו עד כה", צוין בפוסט. עוד נוסף בטקסט כי צבא אוקראינה הפגיז את העיר לאחר עזיבת הרוסים וייתכן שפגע באזרחים.

07:54

תמונות שנשלחו לסוכנויות הידיעות מציגות הרס רב בעיר בוצ'ה ששוחררה לאחרונה. העיר, שממוקמת במחוז קייב, נחרבה ועמוסה בגופות, כך לפי הדיווחים ב-AFP. ברחוב אחד נמצאו גופותיהם של לפחות 20 גברים בלבוש אזרחי, אחד מהם קשור בידיו.

הריסות בעיר בוצ'ה שבמחוז קייב, היום / צילום: Reuters, Zohra Bensemra
 הריסות בעיר בוצ'ה שבמחוז קייב, היום / צילום: Reuters, Zohra Bensemra

עדים סיפרו ל-Observer על פשעי מלחמה לכאורה נגד אזרחים בעיר. באחד מהם, אם בת 33 ושני בניה, בני 8 ו-4, נורו למוות בעת שניסו להימלט מהעיר. גם אזרח בן 62 נורה למוות באותה תקרית.

06:45

בסוכנות הידיעות AFP מדווחים כי דוד ארחמיה, חבר בכיר בצוות המשא ומתן של אוקראינה, אמר כי מוסקבה הסכימה "מילולית" להצעות המפתח האוקראיניות. ארחמיה אמר לערוצי הטלוויזיה באוקראינה כי כל פגישה בין הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין תתקיים "בסבירות גבוהה" בטורקיה.

"הפדרציה הרוסית נתנה תשובה רשמית לכל העמדות, והיא שהם מקבלים את העמדה (האוקראינית), למעט סוגיית קרים", אמר ארחמיה.

לדבריו, בעוד שלא ניתן אישור רשמי בכתב, הצד הרוסי אמר את הדברים "באופן מילולי".

ארחמיה הוסיף כי מוסקבה הסכימה בשיחות כי משאל עם על מעמדה הניטרלי של אוקראינה "יהיה הדרך היחידה לצאת מהמצב הזה". כשנשאל מה יקרה אם האוקראינים יצביעו נגד מעמד ניטלי למדינה, אמר: "או שנחזור למצב מלחמה, או שנחזור למשא ומתן חדש".

כזכור, בקרמלין מתעקשים כי הסכם עם אוקראינה יהיה אפשרי רק היא תהפוך לניטרלית.

במקביל, בגרדיאן מדווחים כי בשעות הבוקר המוקדמות נשמעה סדרת פיצוצים ועשן נראה בעיר הנמל אודסה שבדרום אוקראינה. אין מידע רשמי על התקיפה בעיר.

זלנסקי: רוסיה שואפת לכבוש גם את דרום אוקראינה

נשיא אוקראינה זלנסקי נשא הלילה נאום ובו אמר כי רוסיה שואפת לכבוש "את הדונבאס ואת דרום אוקראינה". לדבריו, הכוחות האוקראינים השיבו את השליטו באזורי קייב וצ'רניהיב, אך לרוסיה יש עתודות להגברת הלחץ במזרח המדינה. "אנחנו מחזקים את ההגנות שלנו בכיוון המזרח ובדונבאס... מה המטרה של החיילים הרוסים? הם רוצים לכבוש גם את הדונבאס וגם את דרום אוקראינה".

לדבריו, שלום באזור יושג רק אם האוקראינים יעבדו "בקרבות קשים ובמקביל במשא ומתן".

במהלך נאומו אמר זלנסקי כי "ארכיטקטורת האבטחה הגלובלית נכשלה" וכי אוקראינה טרם קיבלה מספיק כלי טיס ומערכות מערביות מודרניות נגד טילים. "כל טיל רוסי שפוגע בערים שלנו, כל פצצה שמוטלת על העם שלנו, על הילדים שלנו, רק מוסיפים צבע שחור להיסטוריה שתתאר את כל מי שההחלטה תלויה בו".