תוכנית הדיור החדשה של ליברמן: שבעה תיקוני מס כנראה לא יעשו הרבה

מה שמאפיין את הצעדים העיקריים של הממשלה הנוכחית זה בעיקר חזרה על צעדים שנקט משה כחלון כשר אוצר לפני 6-7 שנים • אסופת תיקוני המיסוי לשוק הדיור נשמעת טוב על הנייר, אבל הסיוע בשטח יהיה מועט

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יניב נדב, דוברות הכנסת
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יניב נדב, דוברות הכנסת

אסופת תיקוני המיסוי לשוק הדיור, שנדונה בימים האלה, אינה רפורמה, ואינה מהותית לשוק. היא נשמעת טוב - לוחצים קצת את העשירים, כדי לסייע מעט למעמד הבינוני בישראל לרכוש דירה. הנקודה היא שהסיוע יהיה באמת מועט.

מה שמאפיין את הצעדים העיקריים של הממשלה הנוכחית זה בעיקר חזרה על צעדים שנקט משה כחלון כשר אוצר לפני 6-7 שנים. הגרלות? מיסוי על משקיעים? ותמ"ל והלחצת ועדות תכנון? בנייה לשכירות ארוכת טווח? היינו בסרטים הללו. ולא שכולם גרועים בהכרח - בשנים האחרונות התברר שחלקם לא יעילים, לחלקם תופעות לוואי מזיקות וכולם ביחד אינם מספיקים. התקווה הייתה לראות משהו שונה בממשלה הנוכחית, אבל היא נכזבה, ומבחינה זו גם קידום החקיקה הנוכחית אינו בגדר משנה משחק. יש כאן בעיקר התחשבנות עם אוכלוסיה עשירה, שתשפיע מעט מאוד על כלל הציבור ועל שוק הדירות. אבל הכל מקרין כל כך הרבה לחץ.

מהו הצעד שהכי מעיד על הלחץ באוצר? נראה שקיצור הזמן שבו משפרי דיור יכולים להחזיק בשתי דירות, ועדיין להיחשב כבעלי דירה יחידה. ליברמן מעוניין לכופף את ידי משפרי הדיור בעוצמה הרבה יותר כואבת מזו של כחלון מלפני 6 שנים.

כיום החוק מתיר להחזיק בשתי הדירות במקביל, בלי להיחשב משקיעים, לתקופה של שנתיים. כך היה גם בעבר, ואולם כחלון צמצם את התקופה הזו לשנה וחצי, במסגרת הוראת שעה שפקעה ביולי האחרון. עתה מנסה שר האוצר הנוכחי ליברמן ללחוץ את משפרי הדיור עוד יותר ולהקציב להם רק שנה, בטרם ייחשבו למשקיעים וימוסו בהתאם.

עדכוני מדרגות מס הרכישה כבר הפכו לנוהל קבוע בממשלות ישראל, ונראה שהמס הזה הפך כבר למדרגות נעות. בדיוק כמו שזה פופוליסטי, זה פשוט - אבל עם יעילות נמוכה מאוד. מי שמתקשה לרכוש דירות - יתקשה להעזר בחסכון בן אלפי שקלים שהמדרגות החדשות מעניקות לו. ומי שיכול לרכוש דירות במיליונים - יוכל לעמוד גם בעשרות אלפי השקלים הנוספים שייגבו ממנו כמס.

התיקונים לענייני מיסוי דירות מעטפת והכללת שבח מדירה כחישוב למיסוי נוסף על מי שהכנסתו השנתית עולה על 650 אלף שקל, אולי צודקים חברתית, אבל לא יביאו את הישועה וגם ביטול הפטורים לתושבי החוץ הם צעד שנראה בשוליים. חלק גדול מהדירות שלהם נרכשו לפני עשור ויותר, ועד כה נראה שהם לא מוטרדים מהגבלות שניסו להטיל עליהם.

ולסיום: מוטב שלא לבנות יותר מידי על ניסיונות לשנות שיטות מיסוי על קרקעות. מהניסיון עוד מתקופת יאיר לפיד כשר אוצר למדנו שהם לא עזרו בעבר, ואין שום סיבה שיעזרו הפעם.