דיווח: מונה ראש עיר חדש למריופול, המשתף פעולה עם הכוחות הרוסים

רוסיה תומכת כעת בראש עיר חדש במריופול הנצורה, שהכריז על עצמו כנושא בתפקיד • "ראיתם מה קרה בבוצ'ה", אמר ביידן, וכינה את פוטין "פושע מלחמה". "מה שקורה בבוצ'ה הוא שערורייתי - וכולם רואים את זה", הוסיף • נשיא צרפת קרא להגברת הסנקציות על רוסיה וגרמניה הודיעה על גירוש 40 דיפלומטים רוסים • משרד החוץ הרוסי מאשים את המערב בפיברוק תמונות: "מי הם אשפי הפרובוקציה? ברור שארה"ב ונאט"ו"

הריסות במריופול, היום / צילום: Reuters, Pavel Klimov
הריסות במריופול, היום / צילום: Reuters, Pavel Klimov

22:26

בסוכנות הידיעות רויטרס מדווחים כי לפי מועצת העיר של מריופול, רוסיה תומכת כעת בראש עיר חדש, שהכריז על עצמו כנושא בתפקיד ומשתף פעולה עם צבא רוסיה. לפי משרד ההגנה של אוקראינה, מריופול מכותרת על ידי כוחות רוסים שאף השתלטו על חלקים מהעיר, אך הם לא השיגו שליטה מלאה בה.

אוטובוסים שנועדו לחילוץ אזרחים מהעיר לא הצליחו להגיע אליה, כך לפי סגנית ראש ממשלת אוקראינה, אירינה ורשצ'וק. דובר מהוועדה הבינלאומית של הצלב האדום (ICRC) אמר כי צוות של הארגון "מוחזק על ידי המשטרה" בעיירה מנהוש, 20 קילומטרים מערבית למריופול.

במקביל, מוקדם יותר הערב הקרמלין הודיע כי הוא מכחיש מכל ומכל האשמות הקשורות לרצח אזרחים בבוצ'ה, וכי יש להתייחס לטענות האוקראיניות בנושא בספקנות. במשרד החוץ הרוסי טוענים כי תצלומים של אזרחים מתים בעיירה "הוזמנו" על ידי ארצות הברית כחלק ממזימתה להאשים את רוסיה בפשעים. התקשורת הממלכתית הרוסית הציגה את התמונות והעדויות המחרידות מבוצ'ה כ"זיופים" מערביים וכ"פרובוקציות מתוכננות", בטענה ש"נאצים אוקראינים" אחראים למותם של האזרחים.

20:53

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, כינה הערב את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין "פושע מלחמה" ואף אמר כי הוא ייקרא למשפט בינלאומי בעקבות הזוועות שבוצעו באוקראינה.

"ראיתם מה קרה בבוצ'ה", אמר הערב ביידן, וכינה את פוטין "פושע מלחמה". "מה שקורה בבוצ'ה הוא שערורייתי - וכולם רואים את זה", הוסיף. הנשיא האמריקאי אף אמר שהוא יבקש סנקציות נוספות בעקבות הדיווחים על הזוועות באוקראינה, אך הוא נמנע משימוש בביטוי "רצח עם".

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Patrick Semansky
 נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Patrick Semansky

לפי הדיווחים בסוכנות הידיעות AP, ביידן אמר כי "עלינו להמשיך לספק לאוקראינה את הנשק שהם זקוקים לו כדי להמשיך במאבק. אנחנו צריכים לאסוף את כל הפרטים כדי שזה יהיה ממשי - לערוך משפט על פשעי מלחמה".

שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, אמר בתגובה על דבריו של ביידן כי "לחלק מהמערב יש בעיית מצפון". סירובו של המערב לשיחות עם רוסיה לא יוביל לשום דבר טוב, אמר לברוב, והוסיף כי רוסיה פתוחה ל"שיחה כנה" עם מדינות המערב. לברוב ציין כי רוסיה תקיים מסיבת עיתונאים מאוחר יותר היום בניו יורק כדי להתייחס להאשמות בנוגע לפשעי המלחמה בבוצ'ה.

19:26

ממשלת גרמניה הודיעה הערב על צעד חריף: גירוש 40 דיפלומטים רוסים מהמדינה. שרת החוץ הגרמנית אנלנה ברבוק הודיעה על הצעד, שנחשב לתגובה למראות הקשים שזרמו ביממה האחרונה מבוצ'ה. משרד החוץ הגרמני זימן אחר הצהריים את השגריר הרוסי, והודיע לו כי 40 אנשי סגל השגרירות צריכים לעזוב את המדינה בתוך חמישה ימים.

שרת החוץ הגרמנית אנלנה ברבוק, הערב. ''התמונות מבוצ'ה הן הוכחה לברוטליות היוצאת-דופן של הממשלה הרוסית'' / צילום: Associated Press, Tobias Schwarz/Pool
 שרת החוץ הגרמנית אנלנה ברבוק, הערב. ''התמונות מבוצ'ה הן הוכחה לברוטליות היוצאת-דופן של הממשלה הרוסית'' / צילום: Associated Press, Tobias Schwarz/Pool

"התמונות מבוצ'ה הן הוכחה לברוטליות היוצאת-דופן של הממשלה הרוסית", אמרה ברבוק הערב. היא הוסיפה כי הדיפלומטים שיגורשו "עבדו מדי יום נגד החופש שלנו, נגד הלכידות החברתית שלנו". כלי התקשורת אמרו כי כל הדיפלומטים קשורים לשירותי הביון של רוסיה, הפועלים בגרמניה בהעזה הולכת וגוברת בשנים האחרונות. מספר מקרים של חיסולים של מתנגדי משטר רוסים אירעו בגרמניה. הצעד מביא לשפל את היחסים בין המדינות, שהיו הדוקים עד לפרוץ המלחמה באוקראינה. רוסיה עדיין מספקת יותר ממחצית מצרכי הגז הטבעי של גרמניה, המתנגדת בשלב זה לסנקציות על יצוא האנרגיה הרוסי מחשש למיתון ולהשפעה שלילית על המשק.

16:51

משרד ההגנה של אוקראינה פרסם רשימה של פרטיהם המלאים של הקצינים והחיילים הרוסים שהוצבו בכיבוש הערים בוצ'ה ואירפין מאז החלה הפלישה הרוסית למדינה. המטרה: להראות מי האשמים בפשעי המלחמה של צבא רוסיה ולהצמיד פנים ושמות לתמונות המטלטלות שממשיכות להגיע מאזור קייב המשוחרר.

15:06

ארה"ב והאיחוד האירופי נערכות לסבב הטלת סנקציות נוסף על רוסיה, לאחר החשיפה בנוגע לפשעי המלחמה של רוסיה בפלישתה לאוקראינה.

בהצהרה רשמית, המועצה אירופית כתבה כי: "האיחוד האירופי מגנה בתנאים הכי חזקים את הזוועות שביצעו לכאורה הכוחות הרוסים במספר ערים כבושות באוקראינה, ששוחררו כעת". 

דובר של ממשלת גרמניה אמר היום בתדריך לעיתונאים כי "בימים הקרובים" יוחלטו סנקציות נוספות על חברות ואישים רוסים. ממשרד ההגנה הגרמני נמסר כי אירופה חייבת להחליט בהקדם על המשך היבוא של גז טבעי מרוסיה. "חייבת להיות תגובה. פשעים כאלה לא יכולים להישאר ללא תגובה", אמרה השרה כריסטין לאמברכט.

שר ההגנה האמריקאי אנתוני בלינקן אמר אמש כי וושינגטון ובעלות בריתה האירופיות בוחנות עונשים ועיצומים חדשים להטיל על רוסיה "בכל יום".

14:52

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ביקר היום בבוצ'ה, בעוד עוד ראיות על זוועות מעשי צבא רוסיה באזור נחשפו. זלנסקי בחן את הדרך שהייתה בשליטת צבא רוסיה ושוחח עם התושבים. הנשיא חזר ואמר כי רוסיה ביצעה פשעי מלחמה וג'נוסייד באוקראינה. כאשר נשאל בידי כתבי אם שיחות השלום עדיין רלוונטיות, הוא השיב: "כן, משום שאוקראינה חייבת שלום. אנחנו באירופה במאה ה-21. אנחנו נמשיך עם המאמצים הדיפלומטיים במקביל לצבאיים".

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בביקור בעיר בוצ'ה המשוחררת / צילום: Reuters, Marko Djurica
 נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בביקור בעיר בוצ'ה המשוחררת / צילום: Reuters, Marko Djurica

מוקדם יותר, מושל אזור סומי באוקראינה הודיע כי צבא רוסיה נסוג מהערים באזור. בהודעה רשמית לסוכנות רויטרס, רשויות האזור אמרו כי כוחות הרוסים יצאו מכל הערים בסביבת סומי, שנמצאת צפון מזרחית לקייב וצ'רניהיב וכי השליטה חזרה לידי אוקראינה.

11:07

צבא אוקראינה בהודעה מיוחדת: רוסיה מגייסת ופורשת עוד 60 אלף חיילי מילואים. בהודעת צבא אוקראינה, שפורסמה בשעה 6:00 הבוקר, עודכן כי רוסיה "פורסת חיילות חשאית" וכי 60 אלף אנשי מילואים גויסו כדי למלא את החוסרים שנוצרו בצבא בעקבות האבדות בפלישה לאוקראינה. "הכוחות החמושים של הפדרציה הרוסית מתכננים להפעיל כ-60 אלף בני אדם בפריסה הזו", כך לפי הודעת המטה הכללי של אוקראינה. עוד הוסיפו בהודעת המטכ"ל האוקראיני כי ב-24 השעות האחרונות שטחי דונצק ולוהנסק הותקפו לפחות 7 פעמים.

10:26

נשיא צרפת עמנואל מקרון קרא להטיל סנקציות חדשות על רוסיה בתגובה למה שהתרחש בבוצ'ה. בסוכנות הידיעות רויטרס דיווחו כי הנשיא אמר שישנם רמזים ברורים  מאוד לכך שרוסיה ביצעה פשעי מלחמה באוקראינה וכי יש מקום לסנקציות חדשות כדי להגביל את כוחה של רוסיה אפילו יותר.

במקביל לגינוי הבינלאומי למעשי צבא רוסיה בבוצ'ה, משרד החוץ הרוסי הודיע כי התמונות של האזרחים הכפותים שנורו בעיר "הוזמנו" ע"י ארה"ב כחלק ממזימה להאשים את רוסיה. "מי הם אשפי הפרובוקציה? ברור שארה"ב ונאט"ו", אמרה דוברת משרד החוץ הרוסי, מריה זכרובה, בראיון לטלוויזיה הממלכתית הרוסית אמש. היא הוסיפה כי הזעקות המערביות על תמונות האזרחים המתים מאוקראינה מעידות כי הסיפור הוא חלק מתוכנית גדולה יותר להכתים את המוניטין של רוסיה. זכרובה לא הציגה כל ראיות הסותרות את הגרסה האוקראינית לאירועים.

09:56

אוקראינה מדווחת על 410 גופות של אזרחים שנמצאו באזור המקיף את קייב, כחלק מחקירת פשעי מלחמה אפשריים של רוסיה בפלישה למדינה. הרשויות האוקראיניות החלו לקחת את השליטה בחזרה מהרוסים שהחלו בימים האחרונים נסיגה מאזורי קייב.

ראש עיריית בוצ'ה, ששוחררה לאחרונה ונמצאת במרחק 37 קילומטר מקייב, הודיע כי 300 אזרחי העיר נרצחו ע"י צבא רוסיה בעוד האזור נשלט בידי הלוחמים הצ'צ'נים בשירות הרוסים.

עד כה החוקרים האוקראינים הצליחו להיכנס ביום ראשון רק לעיירות בוצ'ה, אירפין והוסטומל, והחלו לאסוף ראיות על הטבח שביצעו הרוסים. הראיות עדיין לא מבוססות דיין כדי לקבוע פשעי מלחמה.

אירינה ונדיקטובה, פרקליטת המדינה האוקראינית, אמרה אמש בהצהרה רשמית: "410 גופות של אזרחית שנרצחו נאספו מהטריטוריה ההקפית של קייב... 140 מהן כבר נבדקו ע"י התובעים שלנו ומומחים נוספים. אנחנו צריכים לעבוד עם עדים". פרקליטת המדינה הוסיפה כי הרשויות האוקראיניות מנסות לאתר תמונות וסרטונים אותנטיים כראיות לפשעי הרוסים. "האזרחים כל כך בלחץ שהם מפחדים להעיד ולא מסוגלים לדבר", אמרה ונדיקטובה.

שר הפנים האוקראיני דניס מונסטירסקי אמר כי זה ברור שמאות אזרחים אוקראינים נהרגו, אך הוא לא ציין כמה בדיוק מפני שהמאמצים לפנות מוקשים מאזור קייב עוד בשיאם. "מקומיים רבים עדיין מוגדרים נעדרים. אנחנו לא יכולים לתת מספר מדויק, אך יש המוני אנשים", הוסיף.

09:48

בנאומו של נשיא אוקראינה וולודימיר הלילה בווידיאו מוקלט בטקס פרסי הגראמי בארה"ב הוא ביקש תמיכה בהפצת סיפור פלישת רוסיה לאוקראינה. זלנסקי השווה את הפלישה לאוקראינה לשקט קטלני שעומד לכבות את החלומות והחיים של העם האוקראיני. 

"המוזיקאי שלנו לובשים מיגון גוף כבד במקום טוקסידו. הם שרים לפצועים בבתי החולים, גם לאלו שלא יכולים לשמוע אותם... אבל המוזיקה תפרוץ בכל מקרה. מלאו את השקט עם המוזיקה שלכם, ספרו את הסיפור שלנו. ספרו את האמת בנוגע למלחמה ברשתות החברתיות שלכם, בטלוויזיה, תימכו בנו בכל דרך שאתם יכולים, אבל לא בשתיקה. ואז השלום יגיע לכל הערים שלנו", אמר זלנסקי לקהל טקס הגראמי האמריקאי.

06:45

מספר מדינות החברות באיחוד האירופאי קוראות להטיל סנקציות נוספות על רוסיה, בעקבות עדויות לפשעי מלחמה שביצעו הכוחות הרוסים בערים ובכפרים שנכבשו על ידם ושוחררו כעת באזור בירת אוקראינה קייב. המדינות קוראות להוציא את רוסיה לגמרי ממערכת התשלומים הבינלאומית SWIFT ולהוסיף מוצרים וטכנולוגיות נוספות לרשימת הדברים האסורים ליצוא לרוסיה.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נאם הלילה בטקס הגראמי וחזר וביקש מהקהילה הבינלאומית עזרה נוספת נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה. זלנסקי קרא לכוחות הרוסים "שוחטים" בעקבות תמונות הזוועה שהתפרסמו לאחר נסיגתם מאזור קייב. 

אמש, ליטא הודיעה כי עצרה לגמרי את יבוא הגז מרוסיה וקראה למדינות אירופה ללכת בעקבותיה.