הסיבוב של צחי אבו: מוכר קרקע להקמת חנות איקאה ברווח של 250% תוך שלושה חודשים

חברת ארי נדל"ן של אבו רכשה בינואר את הקרקע הסמוכה לאשדוד תמורת כ-120 מיליון שקל וכעת תמכור מחצית ממנה לקרן JTLV ולקבוצת ברונפמן-פישר, זכיינית איקאה, ביותר מפי 3

איקאה / צילום: Shutterstock
איקאה / צילום: Shutterstock

סיבוב מהיר במיוחד על מחצית מחלקת קרקע הסמוכה לעיר אשדוד יניב ליזם צחי אבו רווח של כ-130 מיליון שקל בתוך שלושה חודשים. כך עולה מדיווח של חברת ארי נדל"ן (לשעבר ארנה גרופ) שבשליטת אבו, שלפיו חתמה (לצד שותפה, איש העסקים ניסים ברכה) על מזכר הבנות לא מחייב למכירת מחצית מהחזקותיהם בחברת "מחזיקי אשדוד".

מחזיקי אשדוד היא בעלת השליטה (72%) בחברה המחזיקה קרקע בשטח כולל של כ-110 דונם, בייעוד מסחר ותעסוקה, סמוך לכניסה הדרומית לאשדוד (ליד תחנת הרכבת בעיר). ביתרת הזכויות במתחם, שעליו זכויות בנייה של כ-180 אלף מ"ר, מחזיק מושב שדה עוזיהו. 

רוכשי מחצית ממניות מחזיקי אשדוד בעסקה הצפויה הם קרן ההשקעות בנדל"ן JTLV שמוביל עמיר בירם, וקבוצת פישר-ברונפמן, זכיינית רשת הרהיטים איקאה בישראל, בחלקים שווים, שישלמו בתמורה סכום כולל של 226 מיליון שקל - המשקף למחזיקי אשדוד שווי חברה של כ-450 מיליון שקל.

 
  

30 דונם ישמשו להקמת חנות איקאה

מדובר כאמור בסיבוב מדהים עבור המוכרים בעסקה. בתחילת ינואר השנה רכשו ארי נדל"ן ביחד עם ברכה את הבעלות המלאה על מחזיקי אשדוד תמורת כ-121 מיליון שקל בלבד, כך שבעסקה הנוכחית, כעבור שלושה חודשים בלבד, הם מוכרים מחצית ממנה לפי שווי גבוה ביותר מפי שלושה, קרי רווח של יותר מ-250%.

מחיר העסקה הנוכחית מתבסס על קיומו של הסכם חכירה מהוון למתחם, על בסיס הזכויות הקיימות לפי התוכניות המאושרות והיעדר חובות היטל השבחה בגין התוכניות המאושרת למתחם. עוד הוסכם בין הצדדים, כי שטח של כ-30 דונם במתחם ישמש כחנות של רשת הרהיטים איקאה (שביעית במספר) שתוקם במתחם, בכפוף לקבלת כל האישורים הנדרשים. עוד נאמר בדיווח לבורסה, כי "הצדדים ינהלו משא ומתן לצורך חתימת הסכם מחייב בתוך 120 ימים".

להערכת ארי נדל"ן (בכפוף לחתימת הסכם מחייב ולהשלמת העסקה) יווצר לה בגין מכירת החזקותיה בקרקע רווח הון, לפני מס, של 60-70 מיליון שקל. בהנחה שהערכת השווי למתחם תשקף את מחיר העסקה, צפויה ארי נדל"ן לרשום רווח נוסף לפני מס של 60-70 מיליון שקל כתוצאה מעליית ערך בגין יתרת החזקותיה (50%) בחברה שמכרה את הקרקע.

מניית ארי זינקה פי 10 מתחילת השנה

ארי נדל"ן עוסקת בנדל"ן מניב, ומלבד הקרקע נשוא העסקה הנוכחית היא מחזיקה בין היתר במרכז המסחרי סטאר סנטר באשדוד ובקניון ארנה בנהריה. בחודש פברואר 2021 רכש איש העסקים האשדודי אבו את השליטה בחברה, ומאז הוא פועל להרחיב את עסקיה.

מניית ארי נדל"ן סיפקה מתחילת 2021 זינוק של פי עשרה, לשווי חברה של כ-700 מיליון שקל. מלבד אבו, המשמש כמנכ"ל ומחזיק בכ-60% ממניות החברה, מי שעוד נהנה מהתשואה הפנומנלית במניה הוא איש עסקים אשדודי נוסף, ג'קי בן זקן, המחזיק ב-15% מההון. בתפקיד יו"ר הדירקטוריון מכהן מפכ"ל המשטרה לשעבר, משה קראדי.

אבו הוא בנו של הקבלן האשדודי יחיאל אבו (השותף בעסקיו). עד לפני פחות משנתיים לא רבים בשוק ההון הכירו את שמותיהם של השניים, שהיו מוכרים בעיקר בסצנת הנדל"ן של אשדוד. כל זה השתנה במהלך חודש מאי 2020, עת סיכמו השניים עסקה לרכישת הזכויות בשותפות דלק פי גלילות, המחזיקה בכמה חטיבות קרקע גדולות, מידי קבוצת דלק של יצחק תשובה, תמורת כ-720 מיליון שקל. 

בפברואר אשתקד, כאמור, ביצעו השניים עסקה גדולה נוספת, שחשפה שוב את עוצמתם הכלכלית, והפכו לראשונה לבעלי שליטה בארנה גרופ, עם רכישת החזקותיו של איש העסקים הזר מרכוס וובר תמורת כ-130 מיליון דולר.

תחת וובר, בעליה הקודמים של החברה (ולפניו ג'קי בן זקן ואברהם נניקשוילי), נחבטה מניית ארנה בעקבות סדרה של כישלונות עסקיים בתחומי הנדל"ן בחו"ל וחיפושי הנפט בישראל, שגררו את החברה להפסדים מצטברים של מאות מיליוני שקלים וכיווצו את שווייה. גם השקעה בסכום כולל של קרוב למיליארד שקל שביצע וובר בחברה לא סייעה לארנה לשנות כיוון. את שינוי הכיוון במניה בשנה האחרונה והסנטימנט החיובי המאפיין אותה ניצלה בדצמבר האחרון ארי נדל"ן לגיוס הון של כ-135 מיליון שקל בהנפקת מניות.