זו הסיבה שכל הנהלה חייבת לעזוב הכול ולנסוע למדבר

זמן מדבר: המקבילה הארגונית של טיפול עשרת אלפים. רק כשיוצאים מהשגרה וסופגים את השקט המופתי, אפשר להגיע לפריצות דרך משמעותיות

בית ספר לניהול. הסיבה שההנהלה חייבת לעזוב הכול ולנסוע למדבר / צילום: Shutterstock
בית ספר לניהול. הסיבה שההנהלה חייבת לעזוב הכול ולנסוע למדבר / צילום: Shutterstock

עמרי גפן מומחה בתחומי השיתופיות, האמון, הגישור והמו"מ. שותף בקבוצת גומא גבים ומחבר הספר "עוצמת השיתופיות - מאגו סיסטם לאקו סיסטם"

"לתוצאות שאליהן הגענו כאן בימים האחרונים לא ניתן היה להגיע בשום מקום אחר", אמרה סמנכ"לית של ארגון מוכר בסבב הסיכום של Off-Site של כמה ימים במדבר.
הנהלת הארגון התמודדה עם תהליך אסטרטגי שחייב לקבל החלטות אמיצות. לשמחתי המנכ"לית סמכה עליי, והצלחתי לגרור את ההנהלה כולה לאחד המקומות המתאימים לכך ביותר - סוכה במדבר.

לא בכדי המונח Off-Site כולל את המילה Off. המרחב הייחודי שנוצר יחסית מהר מאפשר לכבות את התדר הרגיל והנוכח של מנהלים ביום-יום, זה של עשייה, קבלת החלטות, ביצועים, ותנועה מהירה ומתמדת. ההדממה הזו של מערכות ההפעלה המוכרות והשכיחות מאפשרת תדר אחר. שקט יותר, מתבונן ומקשיב, ומאפשר התבוננות פנימית וחיצונית. זהו המעבר מ-Doing ל-Being.

ההוויה הזו, כאשר היא משתלבת עם פשטות ואינטימיות, מאפשרת לדברים חדשים להתרחש. דיאלוג עמוק ואמיתי, אותנטיות ופתיחות, מזמנים יצירה וחיזוק של אמון ומערכות יחסים.

כל ההנהלות שאיתן יצאתי לימים כאלו מסמנות אותם כאבני דרך בטרנספורמציה לעיצוב תרבות ארגונית שיתופית. חלקן מקפידות אפילו לצאת ולהתנתק לסשן כזה אחת לשנה.
לא מדובר במותרות. בדיוק כמו שלהכניס את הרכב לטיפול במוסך אחת לתקופה מהווה פעולה הכרחית. נבצע אותה מתוך הכרה בחשיבותה, ובהבנה שזה תנאי להמשך הנהיגה הבריאה והבטוחה ברכב.

אותו הכרח קיים כדי לשמור על בריאות הארגון. העצירה הזו מאפשרת לנקות מסננים בין אישיים, לשמן מחדש את הממשקים, ולהעצים את הנהלת הארגון ביכולתה להמשיך ולהתמודד עם אתגריה.

מנכ"ל חברה מובילה בתחום המזון בחר להיכנס לתהליך של שנה במטרה לחזק את השיתופיות בין חטיבות הארגון, וכך להבקיע תקרת זכוכית עסקית. מצב חוסר האמון בהנהלה דרש עבודת עומק, ובשל האינטנסיביות של הארגון נדרש הניתוק במדבר.
מאחר שהיה מדובר במנהיג כריזמטי, עם ניסיון ומוניטין, תבונה ודעתנות, דומיננטיות וחתירה לפתרונות, היה ברור כי עצם ההתנתקות אינה מספיקה. הוא לקח על עצמו הוויה של למידה בתהליך.

על בסיס מחויבות זו הוא נאלץ בשעות הראשונות להקשיב לצוות המנהלים שלו בשיח פתוח ואינטימי. עד מהרה הוא הבין את הערך שיש בשיח מסוג זה, ובמהלך שלושה ימים הוא בעיקר הקשיב, שאל, למד, התבונן.

בזכות גישה זו התאפשר סוג חדש ושונה לחלוטין של תקשורת בצוות ההנהלה. הדבר היווה בסיס ליצירת אמון ולתהליך מוצלח מאוד של שיתופיות בכלל הארגון - מהלך שהביא גם לקפיצת מדרגה עסקית משמעותית.

זמן מדבר נדרש לכל הנהלה ולכל אחד ואחת העומדים בראשה.