בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה אדומה בוול סטריט בהובלת ענקיות הטכנולוגיה; מחירי הנפט צנחו

נאסד"ק נפל ב-2.2% לאחר פרסום הפרוטוקול מישיבת הריבית האחרונה של הפד • תשואות האג"ח ארוכות הטווח טיפסו • המניות הישראליות איבדו גובה • בורסות אירופה ננעלו בירידות של עד 2.5% • חברת התוכנה והסייבר תופין נמכרת ב-570 מיליון דולר וזינקה ב-43%

וול סטריט / צילום: תמר מצפי
וול סטריט / צילום: תמר מצפי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

23:01

הירידות בוול סטריט התמתנו לקראת הנעילה. מדד נאסד"ק , שלאחר פרסום הפרוטוקול של הפד (ראו עדכונים קודמים) נפל כבר בקרוב ל-3%, סיים בירידה של 2.2%. מדד S&P500  ירד ב-1% ודאו ג'ונס  השיל 0.4%.

בשוק האג"ח של ממשל ארה"ב נרשמו עליות בתשואות האג"ח ארוכות הטווח, כאשר התשואה על האיגרת ל-10 שנים עלתה ב-5 נקודות ל-2.60%. תשואת האג"ח לשנתיים. שלזמן מה גם טיפסה, ירדה קלות וסיימה ב-2.49%.

את הירידות הובילו מניות הטכנולוגיה הגדולות, ובהן אנבידיה  שצנחה בקרוב ל-6%, טסלה  שאיבדה כ-4% וכן נרשמו ירידות אצל אמזון , אפל , AMD , מיקרוסופט , מטא פלטפורמס (פייסבוק) , אלפאבית (גוגל) , קוואלקום  ונטפליקס .

בקרב המניות הישראליות סלברייט  צנחה בכ-14% וגם קוגנייט, גלובל-אי, פייבר, סנטינל וואן, מאנדיי, וויקס  וקורנית דיגיטל  איבדו גובה. מנגד, תופין זינקה ב-43% אחרי עסקת המכירה וגם אנלייבקס , ארבה רובוטיקס וקומפיוג'ן התחזקו.

החוזים על הנפט הגולמי נסחרים בירידות של 4%-5% וגם בשוק הקריפטו נרשמות ירידות גבוהות, בעוד שהזהב נסחר ביציבות.

21:40

התמתנות קלה בירידות בוול סטריט. נאסד"ק  משיל 2.1%, S&P500  יורד ב-1% ודאו ג'ונס  ב-0.5%. תשואת האג"ח ל-10 שנים עולה ב-7 נקודות ל-2.62%.

מחירי הנפט ממשיכים לרדת בחדות. החוזים על נפט גולמי מסוג ברנט צונחים ב-5.1% למחיר של 101.1 דולר לחבית, החוזים על הנפט האמריקאי נסוגים ב-5.5% ל-96.3 דולר לחבית. 

גם בשוק הקריפטו המגמה שלילית, והביטקוין מוחק כמעט 5% ויורד ל-43.6 אלף דולר.

21:10

המגמה השלילית בוול סטריט התמתנה במעט לפני פרסום הפרוטוקול של הפד, אך הירידות שבו להתחזק לאחר הפרסום ונאסד"ק  משיל 2.8%. S&P500  יורד ב-1.6% ודאו ג'ונס  ב-1%. במקביל, תשואות האג"ח שוב נוסקות. התשואה על האג"ח ל-10 שנים עולה ל-2.60% והתשואה על האג"ח לשנתיים, שמוקדם יותר דווקא נחלשה, שוב מטפסת ועולה ל-2.51%.

הפרוטוקול מהישיבה האחרונה של ועדת השוק הפתוח (FOMC) של הבנק המרכזי בארה"ב פורסם הערב. בסוף הישיבה, שנערכה ב-15-16 במרץ, הודיע הפדרל ריזרב על העלאת ריבית ראשונה בארה"ב מאז שנת 2018. על פי הפרוטוקול, חברו הוועדה דנו במצום המאזן והסכימו על צמצום בהיקף של כ-95 מיליארד דולר (60 מיליארד דולר באג"ח ו-35 מיליארד דולר בניירות ערך מגובי משכנתאות).

בפגישה אישר הפד העלאת ריבית של רבע אחוז, וחברי הוועדה דנו גם בקצב העלאות הריבית קדימה, כאשר הנטייה הייתה למהלכים אגרסיביים יותר. המשמעות היא העלאת ריבית פוטנציאלית של חצי אחוז (50 נקודות בסיס) בפגישות הקרובות. "חברים רבים ציינו שעם האינפלציה הרבה מעל יעד הוועדה, הסיכונים האינפלציוניים כלפי מעלה, ושיעור הריבית שנמוך ממה שהעריכו החברים ביחס לטווח הארוך יותר, הם היו מעדיפים העלאת ריבית של 50 נקודות בסיס בפגישה זו", נכתב בפרוטוקול. 

19:45

הירידות בוול סטריט ממשיכות להתחזק לקראת פרסום הפרוטוקולים של הפד, ומדד נאסד"ק נופל ביותר מ-2.6% בהובלת ענקיות הטכנולוגיה. בשוק האג"ח, תשואת האיגרת ל-10 שנים עדיין עולה אך בשיעור מתון יותר, ועומדת על 2.59%. תשואת האג"ח לשנתיים נחלשת בשתי נקודות ל-2.48%.

אנבידיה  בראש צונחת ביותר מ-7%, טסלה יורדת מעל 5%, AMD ומיקרוסופט משילות 4%, ועוד ירידות בולטות רושמות אמזון , אפל, אלפאבית (גוגל) , מטא (פייסבוק) , קוואלקום, וכן מניות טכנולוגיה סיניות כמו עליבאבא  ופינדואודו.

גם המניות הישראליות מאבדות גובה הערב, ובהן מאנדיי  שצוללת ב-9%, ביומיקס שמאבדת 10% וצים  שמוחקת 8.5%. ירידות חדות של 6% ומעלה נרשמות גם במניות פייבר , גלובל-אי , סנטינל וואן , אינוביז, סלברייט, למונייד, פיוניר, קורנית, לייבפרסון  וקוגנייט. תופין  עדיין בולטת בעלייה חדה של 43%.

18:55

המסחר בבורסות אירופה ננעל בירידות של כ-2% במרבית המדדים המובילים. מדד דאקס  ירד ב-1.9%, קאק  השיל 2.2% ויורו סטוקס 50  הכלל אירופי מחק 2.4%. פוטסי  הבריטי רשם ירידה מתונה ביחס לשאר המדדים ואיבד 0.3% בלבד.

בניו יורק נמשכת המגמה השלילית, כאשר נאסד"ק יורד ב-2.2%, S&P500 ב-1.1% ודאו ג'ונס ב-0.6%. 

בשוק הסחורות מחירי הנפט החלו לאבד גובה, עם ירידות בשיעור של כ-2.5%. הברנט יורד ל-104.2 דולר לחבית והנפט האמריקאי (WTI) ל-99.4 דולר לחבית. מוקדם יותר פורסמו נתוני המלאי הגולמי בארה"ב, שלפיהם בשבוע שעבר עלה המלאי ב-2.4 מיליון חביות בעוד שהצפי בשוק היה לירידת מלאי של 2 מיליון חביות.

17:50

הירידות בוול סטריט מעמיקות, כאשר מדד נאסד"ק מוחק כבר 2.1% ו-S&P500 מאבד 1.2%. דאו ג'ונס יורד ב-0.7%. במקביל, מדד הפחד  מזנק בכ-15%. הערב ב-21:00 (שעון ישראל) יפורסמו הפרוטוקולים מישיבת הריבית האחרונה של ועדת השוק הפתוח (FOMC) של הפדרל ריזרב.

טוויטר בולטת כנגד המגמה בקרב יתר מניות הטכנולוגיה והרשתות החברתיות, וממשיכה ליהנות מהרוח הגבית של רכישת אלון מאסק ומטפסת בכ-2%. מנגד, טסלה מאבדת 4%, אנבידיה נופלת 5% ובלוק  (לשעבר סקוור, בראשות מייסד טוויטר ג'ק דורסי) נחתכת ביותר מ-6%. 

מי שכן נהנות מעליות יפות אלה בעיקר מניות האנרגיה. אוקסידנטל פטרוליום  מטפסת ב-4%, אקסון מובייל  ב-1.7%, שברון  ב-1.5%.

16:31

המדדים בוול סטריט ממשיכים במומנטום השלילי מאתמול והמסחר נפתח בירידות. נאסד"ק יורד בכ-1.4%, S&P500 מאבד 0.8% ודאו ג'ונס נחלש ב-0.6%. בשוק האג"ח נמשכות העליות בתשואות, ותשואת האיגרת ל-10 שנים עומדת על 2.63%. התשואה על האג"ח לשנתיים עולה ל-2.54%.

ענקיות הטכנולוגיה בולטות בירידות. טוויטר , מיקרוסופט , אנבידיה , אינטל , אפל , AMD  וטסלה  יורדות 2%-4% וגם אמריקן איירליינס , קרניבל  ושאר חברות התיירות נחלשות.

תופין  מזנקת בכ-40%. פחות משלוש שנים לאחר שהפכה לחברה ציבורית בניו יורק, חברת אבטחת המידע הישראלית נמכרת לחברת השקעות אמריקאית תמורת 570 מיליון דולר. הרוכשת, Turn/River Capital, תשלם 13 דולר למניית תופין במזומן.

גם באירופה נמשכות ירידות השערים. מדד דאקס  נחתך ביותר מ-2% וקאק  משיל 2.3%. יורוסטוקס 50  הכלל אירופי מאבד 2.4%. פוטסי  הבריטי עם ירידה מתונה יותר של כ-0.6%.

בשוק הסחורות נרשמות עליות מתונות של כ-0.5% במחירי הנפט הגולמי, והברנט עולה ל-107 דולר לחבית. הזהב מטפס ב-0.1% ל-1,926 דולר לאונקיה. בשוק הקריפטו נרשמות ירידות והביטקוין  נסוג ל-44.9 אלף דולר.

14:55

חברת התוכנה והסייבר תופין נמכרת ב-570 מיליון דולר לחברת ההשקעות Turn/River Capital. בתגובה לדיווח מזנקת מניית תופין  בכ-42% במסחר המוקדם בניו יורק. המחיר שנקבע לעסקה עומד על 13 דולר למניית תופין.

14:10

מתחזקות הירידות באירופה ומדדי המניות המרכזיים נסוגים בשיעורים של עד 1.5%. במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות ירידות של עד 1.1%.

במסחר המוקדם נרשמות ירידות בולטות במניות טסלה , ניאו , AMC, מודרנה, אנבידיה  ועליבאבא.

הבקשות למשכנתאות חדשות בארה"ב צנחו בכ-40% בשבוע האחרון, לעומת השנה שעברה. בהשוואה לשבוע שעבר נרשמה ירידה של 6%. כך דווח היום בארה"ב. זאת, על רקע העלייה החדה בריבית על משכנתאות (שנגזרת מתשואות האג"ח לטווחים ארוכים). 

12:05

מתחזקות הירידות באירופה ומדדי המניות המרכזיים נסוגים בשיעורים של עד 1.2%. במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות ירידות קלות.

רונן מנחם, הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות, מתייחס לדבריה של חברת הפד בריינרד אתמול: "היא שמה דגש על כך שהצמיחה בארה"ב הייתה חזקה עוד לפני הפלישה לאוקראינה ועדיין חזקה לפי כל הסימנים. בכך היא מבטלת (לפי שעה) את החשש ממיתון קרוב בעקבות התהפכות עקום התשואה לפדיון (שבינתיים שב לעלות משמאל לימין, כנראה על רקע הדברים). היא גם אומרת בפירוש שהאינפלציה גבוהה מדי, עלולה לעלות עוד יותר מאשר לרדת ולכן הפד צריך לפעול ומהר. נראה שהפד לא שולל את האפשרות שהוא מפגר אחרי העקום, בלשון המעטה".

"בריינרד גם מפנה את תשומת הלב מהריבית - שגם לפי השוק וגם לפי תחזיות הפד עצמו נמצאת בדרכה מעלה, ומהר (ברצף, אולי גם במנות של חצי אחוז) - לצורך לצמצם את המאזן מהכמות האדירה של נכסים שהפד רכש, כשהזרים נזילות עתק לשווקים בשיא הקורונה. זה ישפיע בעיקר על החלק הבינוני ארוך של העקום וגם זו סיבה שהעקום שוב עבר לעלות משמאל לימין. אז הדברים ברורים, השוק הגיב כפי שצריך היה (המניות גם ירדו) אבל שימו לב: גם בריינרד התקיפה חוזרת ומסייגת כי הפד יפעל יותר לפי נתונים שיגיעו מהשטח (מדיניות תלוית נתונים) ופחות לפי ציפיות (כמו אלו שעולות מהעקום)".

כלומר, אומר מנחם, "אם הכלכלה האמריקאית כן תגלה חולשה, אז למרות האינפלציה הגבוהה (שמקורה אקסוגני לשוק האמריקאי) העלאת הריבית תמותן. נקודה זו שגם פאוול מדגיש כל הזמן פחות מקבלת התייחסות בשווקים, שרצים עם ציפיות הריבית וצמצום המאזן קדימה". 

10:15

יום המסחר בבורסות אירופה נפתח בירידות קלות. במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמת יציבות.

תשואת אג"ח ממשל ארה"ב ל-10 שנים קפצה אתמול בכ-14 נקודות בסיס לרמה של 2.55% והיום היא ממשיכה לעלות לכ-2.61% . התשואה על אג"ח ממשלת גרמניה ל-10 שנים עולה ב-2 נקודות בסיס ל-0.64%.

בבורסות טוקיו ננעל המסחר בירידה של 1.6% במדד הניקיי.

08:05

בורסות אסיה נסחרות היום במגמה שלילית. מדד הניקיי בטוקיו נסוג ב-1.7% ומדד ההנג סנג בהונג קונג יורד ב-1.4%.

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמת יציבות עם נטייה קלה לירידות.

יום המסחר בוול סטריט ננעל אמש בירידות: מדד נאסד"ק ירד 2.3%, מדד דאו ג'ונס נסוג 0.8% ומדד S&P 500 נחלש 1.2%. הירידות העמיקו לאחר דבריה של לאל בריינארד, חברת מועצת הנגידים של הפד, שסימנו גישה אגרסיבית יותר במדינות הצמצום של הבנק המרכזי. בריינארד אמרה כי הבנק צריך לכווץ את המאזן שלו "במהירות". בנאום שנכתב לדיון של הפד במיניאפוליס ציינה כי הצמצום יכלול קצב קבוע של העלאות ריבית, ומהערותיה נרמז כי אלה עשויות להיות גבוהות יותר מההעלאות המסורתיות של 0.25%.

תשואת אג"ח ממשל ארה"ב ל-10 שנים קפצה בכ-14 נקודות בסיס לרמה של 2.55% והיום היא ממשיכה לעלות לכ-2.62%.

בזירת המסחר בסחורות, חוזה למאי על נפט מסוג ברנט נסחר בעלייה קלה סביב 106.9 דולר לחבית וחוזה על נפט מסוג WTI נסחר ביציבות סביב 102 דולר לחבית.

הזהב נסחר בירידה קלה סביב 1,924 דולר לאונקיה.

בזירת הקריפטו, הביטקוין יורד בכ-1% ונסחר סביב 45,300 דולר והאת'רריום נסוג בכ-3% ונסחר סביב 3,350 דולר.