המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה הגבלות על הגשת התנגדויות

מינהל התכנון ביקש להגביל לשישה עמודים את אורך כל ההתנגדויות שניתן להגיש לתוכניות, אך המועצה אישרה קיצור דיפרנציאלי - בהתאם לסוג התוכנית • אישורו הסופי של הקיצור עובר לשרת הפנים איילת שקד • הארגונים הירוקים התנגדו: "מוסד ההתנגדויות הוא המקום היחיד שבו הציבור יכול להשפיע על הליכי התכנון"

דלית זילבר, מנכ''לית מינהל התכנון / צילום: איל יצהר
דלית זילבר, מנכ''לית מינהל התכנון / צילום: איל יצהר

ברקע ההחלטה המרכזית על הארכת תמ"א 38 בשנה עד אוקטובר 2023, התקבלה במועצה הארצית לתכנון ובנייה החלטה חשובה נוספת: צמצום היקף כתבי ההתנגדות המוגשים לתוכניות שונות - מהלך שיזם מינהל התכנון שאותו פרסמנו כאן לראשונה.

נזכיר כי כוונת מינהל התכנון, כחלק מ"המאמץ לייעול ולקיצור הליכי התכנון והבנייה", הייתה לצמצם את היקפי ההתנגדויות לשישה עמודים בלבד בכל תוכנית שהיא, אך ההחלטה שהתקבלה בסופו של דבר במועצה הארצית הייתה מעט גמישה יותר. ייתכן בהחלט שתרם לכך מכתב חריף ששלחו עשרות ארגונים אל שרת הפנים איילת שקד ואל חברי המועצה הארצית לתכנון ובנייה בתחילת השבוע, ובו קראו שלא לקדם את התקנות.

"מטרתו המוצהרת של מהלך זה היא 'ייעול הליכי התכנון', אולם למעשה מדובר במהלך נוסף שמהווה פגיעה קשה בזכותו של הציבור להיות שותף להליכי התכנון", נכתב במכתב. "המגבלה של שישה עמודים היא שרירותית ביותר, ומשוללת כל הנמקה. התקנות גורפות, ואינן מתייחסות לסוגי התוכניות, למורכבויותיהן ולסוגי ההליך שהן עוברות עד לאישורן.

"הרי לא ניתן לראות התנגדות להיתר בנייה של הרחבת דירה, באותו האופן שרואים התנגדות לתוכנית תשתית לאומית שחלה על עשרות קילומטרים עם עשרות תשריטים ועשרות עמודי הוראות. שרירותיות זו גורמת לתקנות, הלכה למעשה, לפגוע קשות ביכולת ההתנגדות".

הבחנה בין תוכנית מקומית למחוזית, ובין אלו לעררים

בסופו של דבר החליטה המועצה על "תקנות התכנון והבנייה - מספר עמודים מרבי בהתנגדות ובערר" אשר יכללו דיפרנציאציה מסוימת, כך שמספר העמודים המרבי לכתבי טענות במסגרת עררים, למשל, לא יעלה על 12; מספר עמודים המרבי בהליכי התנגדות בתוכנית בסמכות ועדה מקומית יהיה כפי שביקש מינהל התכנון בתחילה, ולא יעלה בהיקפו על שישה עמודים.

המועצה הוסיפה עוד הוראות והבחנות בין סוגי התנגדויות ותוכניות, וקבעה כך: בהליכי התנגדות בתוכניות המפורטות להלן, מספר העמודים יוגבל כמצוין לצידן:

  • תוכנית בסמכות ועדה מחוזית - עשרה עמודים.
  • תוכנית בסמכות ועדה מחוזית שהיא תוכנית כוללנית, תוכנית להתחדשות עירונית המציעה הקמה של 150 יח"ד לפחות, תוכנית החלה על יותר ממחצית תחום מרחב תכנון מקומי או תוכנית בסמכות מוסד תכנון ארצי - 12 עמודים.

עוד קובעת ההחלטה כי במקרה שבו ראש מוסד התכנון מצא כי בערר או בתוכנית בסמכות מחוזית כמצוין לעיל "קיימת מורכבות מיוחדת", הוא רשאי לקבוע מספר עמודים מרבי גדול יותר.

כמו כן קבעה המועצה כי תשוב ותבחן את השפעת התקנות בתוך שנה ממועד כניסתן לתוקף.

בתגובה לדברים אמר דרור בוימל, מתכנן החברה להגנת הטבע ונציג הארגונים הירוקים במועצה הארצית לתכנון ובנייה, כי הגרסה המעודכנת טובה יותר, אך לחלוטין לא מספקת. לדבריו, "החברה להגנת הטבע והארגונים הגדולים יסתדרו. נלמד את המבנה החדש ונעשה את כל הקומבינות הנדרשות, ונגיש את ההתנגדויות שלנו, כי אנחנו מספיק מעורים מספיק מעורבים מספיק, ו'ממזרים' מספיק כדי לעשות את הדברים האלה ואת ההתאמות הנדרשות. הבעיה היא לא אנחנו, אלא כל אותם תושבים ואזרחים שלא מכירים את הליכי התכנון ולא מכירים את הליכי ההתנגדות, וכעת גם מגבילים אותם בעניין.

"הפקדת התוכנית וההתנגדויות שמוגשות בעקבותיה הן הזמן של הציבור, השכן, התושב, להעיר את הערותיו לתוכנית - וגם זה נעשה מעט מדי ומאוחר מדי. אם רוצים לייעל את המערכת אפשר לעשות את זה בהרבה מקומות, כי יש הרבה שומן לחתוך בו; אל תגעו בהתנגדויות, במקום היחיד שהציבור יכול להתערב בו. כשתייצרו מערכת שיתוף ציבור רצינית בהליכי התכנון, שתחול על כל סוגי התוכניות, אז תחזרו לעסוק בנושא ההתנגדויות. אל תתחילו בו. אחרי שתאפשרו לציבור להשפיע על מהלכי התכנון בראשיתם, אז מוסד ההתנגדויות לא יהיה המוסד היחיד בהקשר זה, ואפשר יהיה לשנותו. השינוי לא טוב בהרבה מהכוונה המקורית. יש כאן שיפור לעומת המקור, אבל הרעיון העקרוני נותר אותו רעיון".

התקנות החדשות משתלבות עם תקנות סדר הדין האזרחי שאושרו בתחילת 2021, ובהן מוגדר אורך כתבי הטענות והעררים: בבית משפט שלום תמצית הטענות תהיה עד לאורך שני עמודים, ופירוט הטענות - עד תשעה עמודים; בבית משפט מחוזי התמצית מוגבלת לשלושה עמודים, והפירוט ל־12; בתביעות גדולות (לדוגמה, תביעה כספית בסכום גדול מ־2.5 מיליון שקל), תמצית הטענות מוגבלת לחמישה עמודים והפירוט - ל־25 עמודים. עררים מוגבלים לאורך של שישה עד 12 עמודים, בהתאם לערכאה.

נדגיש כי ההחלטה על אישור התקנות אתמול (ג') במועצה הארצית לתכנון ובנייה הן למעשה המלצה לשרת הפנים, איילת שקד, אשר אמורה לאשר אותן באופן סופי.