"אנחנו נהרוג אותך": כך משתיקה רוסיה את התנועה נגד המלחמה

חוקי השתקה ומעצרים גרמו לפיזור של ההפגנות ברוסיה נגד המלחמה באוקראינה ומעודדים את מתנגדי המשטר לעזוב את המדינה

מנהיג האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני. נכלא לשנים ארוכות / צילום: Reuters, Shamil Zhumatov
מנהיג האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני. נכלא לשנים ארוכות / צילום: Reuters, Shamil Zhumatov

אלכסנדר טפליקוב רצה להתבטא נגד המלחמה באוקראינה אבל פחד שיגיע לכלא אם ישתתף בהפגנה ציבורית. אז הפעיל הרוסי עיצב מדבקה נגד המלחמה שכללה את הדגלים של רוסיה ואוקראינה ואת המשפט "לא למלחמה", והדביק וחילק אלפי מדבקות כאלה ברחבי מוסקבה.

הוא נכנס לצרות בכל מקרה. המשטרה הרוסית גררה את הפעיל בן ה־23 לתחנת המשטרה במחוז פרזננסקי ב־1 במרץ, על־פי העתק של רישום מעצרו שנצפה על־ידי ה"וול סטריט ג'ורנל". טפליקוב אמר כי הוא הוכה בראשו שוב ושוב על־ידי אחד הקצינים כשהיה עצור. קצין אחר הצמיד אקדח לרגלו ולחץ עליו לחשוף שם של פעיל אחר, אמר.

"הוא התחיל לצרוח עליי להתחיל לכתוב", אמר טפליקוב בראיון טלפוני. הוא אמר כי קצין המשטרה איים עליו ואמר לו: "אנחנו נהרוג אותך".

טפליקוב נידון לעשרה ימים בכלא לאחר שהורשע בהפרת הוראות המשטרה, כך נכתב בהעתק של הפסיקה מבית המשפט. הוא עזב לכיוון טביליסי, גיאורגיה, יום אחרי ששוחרר ממעצר, והצטרף לעשרות אלפי רוסים שברחו מצעדי הענישה על התנגדות למשטר וההשפעה של סנקציות כלכליות שהוטלו לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה.

חוק רוסי חדש האוסר על אזכור הפעילות הצבאית באוקראינה כמלחמה או פלישה ומאסרים המוניים של מפגינים חיסלו במידה רבה כל סימן להתנגדות למשטר או נגד המלחמה בתוך רוסיה. מספר גדול של רוסים המתנגדים למלחמה בחרו לצאת מהמדינה.

"הבוגדים נעלמים בכוחות עצמם"

בקרמלין שמחו על עזיבתם של מבקרים. "אנשים רבים מראים שהם מה שאנחנו ברוסיה אוהבים לכנות בוגדים", אמר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב באמצע מרץ. "הם נעלמים מחיינו בכוחות עצמם. חלק מתפטרים מעבודותיהם, אחרים פורשים מחייהם המקצועיים, ואחרים עוזבים את המדינה ועוברים למקומות אחרים. ככה רוסיה מתנקה".

הקרמלין יכול לסמוך על התמיכה של רוסים רבים. שיעור התמיכה בנשיא ולדימיר פוטין עלה בסוף מרץ ל־83%, לעומת 71% כמה ימים לפני שכוחות רוסיים נכנסו לאוקראינה, על־פי סוכנות הסקרים הרוסית העצמאית Levada Center.

מה שהתחיל כתנועת מחאה חזקה ברוסיה, עם אלפי פעילים שהשתתפו בהפגנות או חילקו חוברות נגד המלחמה, דעך כעת. ההפגנה הגדולה האחרונה נגד המלחמה הייתה ב־13 במרץ, ומאז הרחובות שקטים ברובם. הפגנות קטנות פרצו במקומות שונים, וביום ראשון נעצרו כ־200 מפגינים בכמה ערים לאחר הדיווחים על פשעי מלחמה שנעשו לכאורה על־ידי הרוסים בבוצ'ה, על־פי OVD-Info, ארגון זכויות אדם עצמאי.

יותר מ־15 אלף מפגינים נגד המלחמה נעצרו מתחילת הפלישה, כך נמסר על־ידי OVD-Info, ו־900 מתוכם נידונו לעונשי מאסר שונים, במשך ממוצע של 10 ימים. כלי תקשורת רוסיים עצמאיים סיפרו על היחס הרע לעצורים ועל אנשים שאומרים שפוטרו מעבודותיהם בגלל שהעזו להתבטא.

"הם שתלו פחד חזק בלב האנשים", אמרה מריה קוזנצובה, דוברת של OVD-Info.

במשרד הפנים הרוסי לא הגיבו לבקשת תגובה. 

איסור על השימוש במילה "מלחמה"

הרשויות פתחו 8 תביעות פליליות במסגרת החוק החדש האוסר על השימוש במילים "מלחמה" או "פלישה" לתיאור הסכסוך באוקראינה, כך אמר דמיר גיינוטדינוב, מנהל Net Freedoms Project, עמותה העוסקת בזכויות. בין המואשמים נמצאים עיתונאים, עובדי ממשלה, בלוגר ופנסיונרית בת 63 שגרה קרוב לעיר הסיבירית טומסק, ויש לה 170 עוקבים בערוץ הטלגרם שלה.

ב־Net Freedoms Project עקבו גם אחרי יותר מ־200 מקרים של רוסים שהואשמו - במסגרת חוק ישן יותר - בזלזול בכוחות המזוינים שלרוסיה, עבירה שכיום נושאת קנס של עד מיליון רובל, כמעט 12 אלף דולר. אנשים העוברים עבירה זו יותר מפעם אחת עלולים למצוא את עצמם בכלא לתקופה של עד שלוש שנים.

אישה אחת בת 25 סיפרה כי כשהיא נעצרה בתחנת משטרה במוסקבה לאחר שהשתתפה בהפגנה נגד המלחמה, קצין משטרה אמר לה שישים אותה בתא ויאפשר לאסירים אחרים לאנוס אותה. ה"וול סטריט ג'ורנל" צפה בעותק של גיליון המעצר שלה.

נציג של תחנת המשטרה אמר כי אסור לו להגיב על המקרה. במשרד הפנים, המפקח על המשטרה, לא הגיבו לבקשת תגובה.

"הוא אמר שלא מגיע לנו לחיות במדינה הזו, שהגיע הזמן שנצא מכאן, שברוסיה שום דבר לא ישתנה, פוטין תמיד יהיה בשלטון, ואנחנו בוגדים", אמרה האישה. היא הייתה אחת מ־3,400 אנשים ברחבי המדינה שנעצרו ב־6 במרץ בגלל הפגנות, על־פי משרד הפנים. 

"קצין משטרה דפק את ראשי בשולחן"

בוולדיווסטוק, עיר נמל בחוף האוקיינוס השקט של רוסיה, אנסטסיה קוטליאר אמורה להישפט באמצע אפריל בגלל שהפרה לכאורה את חוק ההפגנות הרוסי וסירבה לשתף פעולה עם המשטרה. היא אמרה כי היא והחבר שלה מתכננים לעזוב את המדינה מהר ככל האפשר.

קוטליאר נעצרה ב־13 במרץ, על־פי העתק של רישומי המשטרה שנצפה על־ידי ה"ג'ורנל". בזמן החקירה שלה, היא אמרה כי קצין משטרה דפק את ראשה בשולחן. היא סבלה מזעזוע מוח ואושפזה ל־6 ימים בבית החולים של וולדיווסטוק, על־פי העתק של הדוח הרפואי שלה שנצפה על־ידי ה"ג'ורנל".

בדוח נכתב כי קוטליאר "נפצעה בזמן מעצרה". בשיחת טלפון, בבית החולים אישרו כי קוטליאר אושפזה שם. במשטרת וולדיווסטוק לא הגיבו לבקשות תגובה רבות. במשרד הפנים לא הגיבו לבקשות תגובה. 

הפעילה בת 25, שעזרה למנהיג האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני לארגן עצרות נגד הממשלה בעיר מגוריה בשנים האחרונות, אמרה כי קיבלה קנסות ונעצרה שוב ושוב על הפרת חוק ההפגנות הרוסי, וכי היא חושבת שכעת מסוכן לה מדי להישאר ברוסיה. 

צנזורה בבית הספר 

קמרן מנפליי, מורה בן 28 מבית הספר 498 במוסקבה, העלה לאינסטגרם פוסט בו כתב כי ידבק בדעותיו האנטי-מלחמתיות, לאחר שבית הספר הורה למורים לחזור על הקו של הממשלה לגבי המלחמה באוקראינה. "אני לא רוצה להיות מראה המשקפת תעמולה של הממשלה", כתב ב־8 במרץ.

שעתיים לרחר מכן, מנפליי קיבל שיחת טלפון ממנהלת בית הספר שלו, תמרה גורודזייקו, יועצת עירייה במוסקבה, כי אמרה לו שעליו להסיר את הפוסט או להתפטר. הוא פוטר שלושה ימים אחר־כך, על־פי העתק של מכתב הפיטורים שלו שנצפה על־ידי ה"ג'ורנל", בגלל שעבר "עבירה מוסרית".

מנפליי, שמאז עזב את רוסיה, סיפר כי לפני שנתיים אמרה לו גורודזייקו כי היא גאה בו על שהלך לארה"ב להשתלם בבית ספר שם. "זו הייתה מדינה אחרת. כעת אתה מרגיש את זה במערכת החינוך, בשיעורים, זה הופך לטוטליטרי", אמר מנפליי.

בית הספר מספר 498 במוסקבה וגורודזייקו לא הגיבו לבקשות תגובה. 

יש גורמים אחרים המסבירים למה תנועת המחאה התפוררה. שליטה של המדינה בתחנות הרדיו אפשרה לממשלה למכור את הנרטיב שלה, המתאר את הצבא הרוסי כמשחרר אזורים דוברי רוסית באוקראינה מידי לאומנים שם. ביום חמישי פורסם ב־Levada סקר שהראה כי 81% מהרוסים תומכים במבצע הצבאי, אבל 35% אמרו כי הם "בפועל לא שמים לב" למלחמה. 

פירוק האופוזיציה

הממשלה בילתה זמן רב בשנה שעברה בפירוק האופוזיציה החבוטה. הרשויות הכניסו לכלא את מנהיג האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני ל־3.5 שנים, אסרו על הארגון שלו כ"קיצוני" וסגרו כמה רשתות אופוזיציה אחרות. בסוף מרץ, בית משפט האריך את גזר הדין נגד נבלני בעוד 9 שנים. כל סגניו העיקריים נכלאו או ברחו מרוסיה.

"פוטין בכוונה השמיד את כל המבנים שיכלו להקים סוג כזה של פעולה קיבוצית", אמר גרג יודין, חוקר פוליטיקה בבית הספר למדעי הכלכלה והחברה במוסקבה.

לא כל הפעילים נגד המלחמה בורחים. דמיטרי איבנוב, הפעיל שטפליקוב זיהה כמי שעזר להפיץ את המדבקות נגד המלחמה, אמר כי בעוד שקציני משטרה עוד לא פנו אליו, הוא מבין את הסיכון הכרוך בהישארות בתוך רוסיה. הסטודנט בן ה־22 מאוניברסיטת מוסקבה אמר כי האות Z - שהפכה ברוסיה לסמל של התמיכה במלחמה - רוססה לאחרונה על דלת ביתו. לא ניתן היה לאשר באופן עצמאי טענה זו, אבל עשרות אנשים המחזיקים בדעות אופוזיציה דיווחו על מקרים דומים של ונדליזם מאז תחילת הפלישה.

איבנוב אמר כי הוא ממקד את מאמציו לא בלהפגין אלא בשיחות פרטיות עם חברים, קולגות, קרובי משפחה ושכנים. הוא מאמין שייקח זמן עד שמידע אמיתי מהמלחמה יעלה לפני השטח, ושנתונים כמו מניין ההרוגים הרוסיים יתגלו רק בעוד כמה חודשים. בזמן שרוסיה מודה כי איבדה כ־1,351 מחייליה בלחימה, ההערכות האמריקאיות אומרות שאולי נהרגו אפילו 7,000 חיילים רוסיים.

"זו מולדתי, ארצי. אני חי כאן, אני משלם מסים", אמר איבנוב. "אני לא רואה סיבה להתחבא ולברוח".