הישראליות בוול סטריט בחודש מרץ: סולאראדג' זינקה, מניות מדעי החיים הובילו

סולאראדג' רשמה מאז הנפקתה ב-2015 ועד לסוף 2021 תשואה של מעל 1,600% • בפרומתאוס מציינים שמלחמת רוסיה באוקראינה והעלייה החדה במחיר הנפט כתוצאה מכך ממחישים את החשיבות של טכנולוגיות אנרגיה מתחדשת שאינן תלויות במשאב מוגבל, ובגורמים המחזיקים בחלק מהותי ממנו

מערכות של חברת סולאראדג' / צילום: אתר החברה
מערכות של חברת סולאראדג' / צילום: אתר החברה

חודש מרץ הסתיים עם עליות שערים במדד גלובס-פרומתאוס, העוקב אחרי החברות הישראליות שנסחרות בוול סטריט. המדד עלה ב-1%, ובאותה תקופה מדדי ת"א 125 ונאסד"ק עלו בשיעורים גבוהים יותר, של 2.1% ו-3.4%, בהתאמה.

תת מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים עלה ב־5.9% ועקף את מדדי ההשוואה: מדד ת"א ביומד עלה ב-4.1%, ומדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה ב-4.3%. העלייה הגבוהה ביותר הייתה של מניית Adicet Bio שעלתה ב־53%.

במחלקת המחקר של פרומתאוס ייעוץ כלכלי מציינים כי Adicet Bio  הינה חברת ביוטכנולוגיה החוקרת ומפתחת טיפולים אלוגניים לסרטן ומחלות אחרות. החברה מציעה טיפול באמצעות תאי גמא דלתא T המגביר את המיקוד הסלקטיבי לגידול, ומקל על התגובה החיסונית הטבעית והסתגלנית של הגוף נגד גידולים. כתוצאה מכך, הטיפול משפר את עמידות החולים לטיפולים ממושכים ואינטנסיביים. הטיפול המתקדם ביותר שלה מבחינה קלינית הוא ADI-001 שנמצא בשלבי מחקר קליני לטיפול בלימפומה. נוסף על כך החברה מפתחת גם את ADI-002 שנמצא במחקרים פרה-קליניים לטיפול בגידולים שונים.

החברה דיווחה על תוצאותיה ל-2021 בהן ההכנסות הגיעו לכ-9.7 מיליון דולר, בהשוואה ל־17.9 מיליון דולר ב-2020. במקביל ההפסד הנקי השנתי עלה מ-36.8 מיליון דולר ל-62 מיליון דולר. אף על פי כן, מניית החברה זינקה בחודש האחרון. העלייה נובעת בעיקר מגידול בהוצאות המחקר והוצאות כלליות של החברה, הנובעות ממדיניות החברה להאיץ את פיתוח הטיפולים. הסבר נוסף לעלייתה החדה של המניה נובע מכך שהחברה הודיעה על תשקיף מדף לגיוס כ-500 מיליון דולר, במטרה לתמוך בהאצת תהליך אישור הטיפולים החדשים של החברה.\

הנפקת וויקס wix במסחר הנאסד''ק / צילום: נאסד''ק OMX
 הנפקת וויקס wix במסחר הנאסד''ק / צילום: נאסד''ק OMX

תת מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה איבד במרץ 0.8%, לעומת עליות קלות של מדדי ההשוואה: מדד ת"א טכנולוגיה ומדד נאסד"ק טכנולוגיה עלו ב-0.5%-0.6%. מניית Wix  בלטה בעלייה של 14% בחודש האחרון. החברה מפתחת פלטפורמה מבוססת ענן המאפשרת ללקוחותיה לעצב ולהקים לוגואים ואתרי אינטרנט. היא פועלת במודל עסקי מסוג פרימיום (freemium). כלומר, שירותיה פתוחים לכלל הציבור, אך היא גובה תשלום עבור שירותים נוספים בתוך מוצריה. Wix דיווחה על תוצאותיה ל-2021, והראתה המשך גידול בהכנסות: הן צמחו ב-29% לכ-1.27 מיליארד דולר. למרות שהחברה עדיין הפסדית, היא הקטינה את ההפסד הנקי לכ-117 מיליון דולר לעומת כ-167 מיליון דולר ב-2020.

 
  

הנסיקה של סולאראדג'

חברה ותיקה במדד גלובס-פרומתאוס היא סולאראדג' שהוקמה ב-2006 על-ידי חמישה יוצאי היחידה הטכנולוגית של אגף המודיעין, ועוסקת בפיתוח ואספקה של מערכות לאופטימיזציה, ניטור ובקרה של מתקני אנרגיה סולארית.

ב-2015 ביצעה החברה הנפקת מניות ראשונית לציבור בנאסד"ק, במחיר מניה של 18 דולר. מאז מחיר המניה נסק - באמצע מרץ החברה ביצעה הנפקה משנית לפי מחיר מניה של 295 דולר, ובסוף החודש שווי החברה הגיע לכ-17.8 מיליארד דולר.

לפי מחלקת המחקר של פרומתאוס, מאז הנפקת סולאראדג'  ב-2015 ועד לתום שנת 2021 הכנסותיה צמחו בשיעור צמיחה שנתי ממוצע (CAGR) של 32%, כאשר כמעט בכל שנה מאז הנפקתה צומחת החברה בשיעורים דו-ספרתיים (למעט שנת הקורונה 2020 בה היא צמחה בכ-2% בלבד). הצמיחה הזו קונסיסטנטית עם המודעות הגלובלית ההולכת וגוברת לקיימות ובמסגרת זו גם מעבר לאנרגיה ירוקה. מגמה זו באה לידי ביטוי בתוצאות של חברות אנרגיה מתחדשת רבות הנסחרות בארה"ב.

מאז ההנפקה של סולאראדג', המדד המוביל בתחום האנרגיה המתחדשת בנאסד"ק (NASDAQ OMX Renewable Energy Generation) רשם תשואה של כ-170%, בהשוואה לכ־120% תשואה שנרשמה במדד ה־S&P500. אך תשואות אלו אינן מתקרבות לתשואה יוצאת הדופן שרשמה סולאראדג' באותה התקופה - מעל 1,600%.

בחינה מדוקדקת יותר של דוחותיה הכספיים של החברה מעלה כי הוצאותיה המהותיות הינן בגין עלות המכר, דהיינו עלות החומרים והעבודה הנדרשת לשם ייצור והרכבת המערכות אותן היא מוכרת. בפרומתאוס ייעוץ כלכלי מסבירים ששיעור הרווח הגולמי של סולאראדג' ירד מעט בשנתיים האחרונות, מ־34% ל־32% מההכנסות, כתוצאה מעליית מחירי הרכיבים וכן עלייה במחירי השילוח. על אף הירידה, הרווח הגולמי בדולרים גדל כתוצאה מהצמיחה הגבוהה בהכנסותיה. כך, ב-2021 החברה הפיקה רווח גולמי בסך של 629 מיליון דולר בהשוואה ל-461 מיליון דולר ב-2020 ו־479 מיליון דולר ב-2019.

שיעור הוצאות המחקר והפיתוח לעומת זאת עמד על כ־11% אחוזים מההכנסות בשנים 2021 ו־2020 וגדל בהשוואה לשנים קודמות (9%). כלומר, מבחינת סך ההוצאה בדולרים חל גידול בהוצאות המחקר והפיתוח בכל שנה. כך, ב-2021 הוצאות המו"פ של החברה היו 220 מיליון דולר, לעומת 163 מיליון דולר ו-121 מיליון דולר ב-2020 ו-2019, בהתאמה. ההוצאה ההולכת וגדלה על מו"פ, לפי פרומתאוס, נובעת מהגדלת מחלקת המחקר והפיתוח של סולאראדג', אשר פועלת להבאת מוצרים חדשים לשוק ולשיפור וייעול המוצרים הקיימים שלה. ההוצאות התפעוליות הנותרות הינן הוצאות מכירה, שיווק הנהלה וכלליות, שהיוו כולן יחד בין 10% ל־11% מההכנסות לאורך השנים.

בדומה להוצאות המו"פ, גם סך הוצאות המכירה, שיווק, הנהלה וכלליות גדלו בכל שנה במונחים אבסולוטיים. גידול זה נובע מצמיחתה האגרסיבית של החברה וכניסתה לשווקים נוספים. בשורה התחתונה החברה רשמה רווח נקי של 169 מיליון דולר בשנת 2021 בהשוואה ל-140 מיליון דולר ב-2020 ו־146 מיליון דולר ב-2019.

שותף מייסד בפרומתאוס וראש המחלקה הטכנולוגית, אייל שבח, מסביר כי תחום האנרגיה הסולארית הינו מיוחד וכי הטכנולוגיות הקיימות בשוק רחוקות מלהיות אופטימליות: "הייחוד של תחום האנרגיות המתחדשות, בפרט האנרגיה הסולארית הוא העובדה שמקור האנרגיה, השמש, הוא משאב שאינו נגמר וזמין לכל. עם זאת, אופן הפקת החשמל מורכב מאוד מאחר שניתן להפיק אותו רק בשעות היום אך יש ביקוש לצריכתו לאורך כל שעות היממה. לפיכך יש צורך ממשי בטכנולוגיות אגירה שיאפשרו לצרוך את החשמל שהופק בשעות היום, גם במהלך הלילה. טכנולוגיות האגירה הקיימות כיום מוגבלות ויקרות ולכן השוק הולך לכיוון של פיתוח פתרונות טובים יותר. אך ברגע שפתרונות כאמור יהיו זמינים, כמובן שגם יצרני החשמל המופק מאנרגיה סולארית ייהנו מכך".

בהתאם, גם סולאראדג' מיישרת קו עם המגמה בשוק. נכון להיום, היא מפתחת ומייצרת גם מוצרים לאגירת אנרגיה, גיבוי ניהול אנרגיה ביתית ואף מוצרים לתעשיית הרכב החשמלי.

בפרומתאוס מציינים שמלחמת רוסיה באוקראינה והעלייה החדה במחיר הנפט כתוצאה מכך ממחישים את החשיבות של טכנולוגיות אנרגיה מתחדשת שאינן תלויות במשאב מוגבל, ובגורמים המחזיקים בחלק מהותי ממנו. פריצה לשוק אגירת האנרגיה ותפיסת נתח שוק מהותי בו עשויים להיות קריטיים לצורך שימור הצלחתה וצמיחתה של סולאראדג' גם בשנים הבאות.

** המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות.