מפרקי חברת איי ג'י אינווסטק: יובנק ורשות ניירות ערך אחראים לנזק של 37 מיליון שקל

המנהלים המיוחדים של איי ג'י אינווסטק טכנולוגיות בע"מ הגישו תסקיר המגולל את נסיבות קריסת החברה, את הפעולות האסורות שבוצעו ע"י מנהליה ואת התרשלותם של שומרי הסף

בנק יובנק. התקשר בהסכם נאמנות עם החברה למרות כשלי רגולציה ברורים / צילום: תמר מצפי
בנק יובנק. התקשר בהסכם נאמנות עם החברה למרות כשלי רגולציה ברורים / צילום: תמר מצפי

המנהלים המיוחדים של איי ג'י אינווסטק טכנולוגיות בע"מ, מנהלת ומפעילה תוכנת מחשב למסחר אוטומטי בהפרשי שער של מכשירים פיננסיים, הגישו לבית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו תסקיר בן כ-70 עמודים המגולל את נסיבות קריסת החברה, את הפעולות האסורות שבוצעו על-ידי מנהליה ואת התרשלותם של שומרי הסף.

חברת אינווסטק, שפעלה בתחום המסחר האלגוריתמי, שכנעה מאות אנשים להשקיע כספים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, על-מנת שתוכנת מחשב שבידי החברה תשיא להם רווחים. בשנת 2018 הוגשה על-ידי אחד מלקוחות החברה בקשת פירוק, ועורכי הדין רענן קליר ושי מילוא מונו למנהלים המיוחדים של החברה.

כל הכספים ירדו לטמיון

התסקיר התגבש בעקבות שורת חקירות ובכללם זימון מנכ"לית יובנק, שרון מלכה-קורן, לחקירה אצל המנהלים המיוחדים. "לקוחות החברה נפלו קרבן לתרמית", קבעו המנהלים המיוחדים קליר ומילוא. "הלקוחות פותו להפקיד את כספם בחברה על סמך 'מנגנון יובנק', שכלל התחייבות מצד החברה כי 70% מסכום ההפקדה יועבר לחשבון נאמנות של חברת הנאמנות יובנק, מקבוצת הבנק הבינלאומי, וכספים אלה אינם נתונים לסיכון, ורק היתרה (30%) תשמש למסחר". מחקירות שביצעו המנהלים המיוחדים התברר כי "מנגנון יובנק" נכשל כישלון חרוץ, וכספי הלקוחות ירדו כולם לטמיון, לרבות החלק של 70% שאמור היה להיות מוגן לחלוטין.

עוד הוסיפו המנהלים המיוחדים: "בפנינו פרשה חמורה ועגומה כאחד, המערבת תרמית, הפרת שלל הוראות דין והתנהלות לקויה שחוטאת בין היתר ברשלנות ובעצימת עיניים מפני הדין, מפני המציאות ומפני שלל תמרורי אזהרה" .

בנוסף, מהחקירה עולה כי בחודש אוגוסט 2015 הודיעה רשות ניירות ערך לחברה כי פעילותה אינה חוקית, מאחר שלא היה לה רישיון לניהול תיקים, ולכן הרשות דרשה את סגירתה. בתגובה, החברה הודיע לרשות כי היא סוגרת את מתכונת העבודה שהרשות קבעה שאינה חוקית, אך בפועל החברה המשיכה לפעול עד לקריסתה במתכונת זו.

"אין מנוס מן המסקנה שרשות ניירות ערך חייבת הייתה למנוע את התרמית את התנהלותה החמורה והלקויה של החברה ואת הנזקים שאלה גררו", הוסיפו עורכי הדין קליר ומילוא. "כל זאת במיוחד לאחר שהרשות קבעה כבר בתחילת הדרך כי פעילות החברה אינה חוקית, ודרשה את הפסקתה. גם היא יכלה למנוע את הליקויים ואת הנזקים כולם, ובקלות רבה, לו רק הייתה פונה לבית המשפט כפי שכתבה במפורש שתעשה, מפרסמת את קביעתה או מודיעה על קביעתה ללקוחות או ליובנק".

שלל גורמים אחראים לתרמית

המנהלים המיוחדים רואים בשלל גורמים אחראים לתרמית ולאבדן הכספים בעקבותיה. הם עותרים לחייב את חברת הנאמנות יובנק, עורך הדין ורואה החשבון של החברה ורשות ניירות ערך בתשלום החוב ללקוחות נוכח התרשלותם ואי-מניעת התרמית והפעילות הבלתי חוקית של החברה. הם גם עותרים לחייב את מנהלי החברה בכל חובותיה.

בתסקיר צוין, בין היתר, כי יובנק התקשרה בהסכם נאמנות עם החברה למרות כשלי רגולציה ברורים, תוך שהיא עוצמת את עיניה באופן מכוון מפני העובדה שפעילות החברה אינה חוקית. לשם כך, יובנק ביקשה להשתמש בחוות-דעת לאקוניות, רשלניות ושגויות של עורך דין החברה, בדבר חוקיות פעילות החברה, כעלי תאנה.

בתסקיר מצוין כי יובנק הייתה ערה לכך שלא מועברים אליה 70% מכל סכום שמופקד על-ידי הלקוח, ובכל זאת המשיכה להתנהל כאילו הכול כשורה. בנוסף, יובנק טמנה את ראשה בחול אל מול הבדיקות שאמורות היו להיעשות. 

הבקשה הוגשה על-ידי המנהלים המיוחדים עו"ד רענן קליר ממשרד ארדינסט, בן-נתן, טולידאנו ושות' עם המבורגר עברון, ועו"ד שי מילוא ממשרד אינסל מילוא, באמצעות עו"ד אסף סקרבניק אף הוא ממשרד ארדינסט.