"תקוע עם ערימות של מזומן בבית": הטוטו ריענן את שיטת התשלום ועורר סערה

בשעה שהמדינה מנסה לצמצם את השימוש במזומן, הטוטו מציף את השוק במזומן • בטוטו טוענים כי מדובר בהנחיה של הרשות לאיסור הלבנת הון, אך מהרשות נמסר: "אין כל הנחיה כזאת. תשלום בצ'ק הוא בסיכון נמוך יותר להלבנת הון"

טפסים של הגרלת ווינר / צילום: איל יצהר
טפסים של הגרלת ווינר / צילום: איל יצהר

בשעה שהמדינה פועלת בשלל דרכים לצמצם עוד ועוד את השימוש במזומן במשק, ובין היתר יוזמת חקיקה שתאסור על החזקת מזומן מעל סכום מסוים בבית, בטוטו מגדילים את סכומי המזומן שנכנסים לשוק: מהמרים קבועים במשחק ה"ווינר" סיפרו לגלובס כי עד לאחרונה הם קיבלו את כספי הזכיות שלהם בצ'ק בתחנות הטוטו והפקידו את הצ'קים הללו בחשבונות הבנק שלהם, אך כעת כל בעלי התחנות אומרים להם כי ניתן לקבל את הסכומים במזומן בלבד. זאת, גם אם מדובר במספר זכויות שמצטברות לעשרות אלפי שקלים. כשאותם זוכים מבקשים להפקיד את כספי הזכייה בבנק, הבנקים סגרו בפניהם את הדלת "מחשש להלבנת הון". התוצאה: זוכים מחזיקים עשרות אלפי שקלים במזומן במגרה בבית.

בטוטו טוענים כי התשלום במזומן מבוסס על הנחיות וחוות-דעת של הרשות לאיסור הלבנת הון, אך מהרשות לאיסור הלבנת הון דווקא נמסר כי "תשלום בצ'ק על-ידי המועצה הוא בסיכון הנמוך ביותר לניצול לרעה למטרות הלבנת הון", וכי "אין כל הנחיה או חוות-דעת של הרשות להעביר את התשלום במזומן בלבד" .

"תשלום הפרסים ייעשה במזומן בלבד"

ווינר היא תוכנית הימורי ספורט ישראלית באחריות הטוטו. במסגרת תוכניות ההימורים צריך לנחש תוצאות של משחקי ספורט מענפים שונים: כדורגל, כדורסל, טניס ועוד.

ח', שמהמר יום-יום מזה שנים, מספר כי הוא "יכול לשלוח טופס הימור על 1,000 שקל או אפילו 5,000 שקל ביום", עם פוטנציאל זכייה של בין 3,000 שקל כשהטופס בהימור "נמוך" ועד 9,000 שקל כשסכום ההימור גבוה. "אני לפעמים שולח גם 10 או 20 טפסים עם הימורים בסכומים שונים ביום. אני נהנה מזה, אוהב את זה. אני מודה שאני מהמר. לשמחתי, אני מצליח להרוויח טוב מזה, אני יודע לעשות מזה כסף".

ח' מגיע לפעמים לזכיות מצטברות של עשרות אלפי שקלים בשבוע. "לפעמים אני שולח כמה טפסים ביום, אחד עם פוטנציאל זכייה של 7,000 שקל, אחד של 9,000 שקל ועוד אחד של 6,000 שקל. הזכיות הן תמיד יותר מהסכום שאתה משקיע בטופס כמובן. ואז יש פוטנציאל לכמה זכיות מעשרה טפסים ששלחתי, ואני יכול לזכות בטופס אחד ב3,000-4,000 שקל או 6,000-7,000 שקל ואפילו 8,000 שקל. ואז מה קורה? פתאום מצטבר לי סכום זכייה של 30-40 אלף".

עד לאחרונה ח' נהג לקבל את סכומי הזכיות בצ'ק בתחנות הטוטו, ומיד היה מפקיד את הכסף בבנק, אך לפני מספר חודשים המציאות הזאת השתנתה. לדבריו, "עד לפני כמה חודשים הייתי מגיע לתחנות ווינר, מציג להם את הזכיות ואומר להם שאני מעדיף לקבל את כספי הזכייה בצ'ק, כי אני רוצה להפקיד את הכסף בבנק, והם אמרו שאין בעיה. היו מוציאים את טופסי הזכייה, פה 6,000 שקל, פה 4,000 שקל וכו', מחברים את הסכומים ביחד ומשלמים לי בצ'ק אחד את הכול. הפקדתי הכול בבנק בלי שום בעיה. פתאום לפני כמה חודשים הם אמרו לי 'אנחנו כבר לא יכולים לתת לך צ'ק, קיבלנו הוראה מהווינר לשלם את כספי הזכיות רק במזומן'".

הסיבה לשינוי אמצעי התשלום על-ידי תחנות הטוטו היא הנחיה שקיבלו כל בעלי התחנות בארץ "לחזור" לשלם במזומן את כספי הזכייה. במכתב ששיגר מנהל המכירות הארצי של הטוטו, איציק ברק, לכלל בעלי התחנות בארץ, שכותרתו: "תשלום זכיות ללקוחות התחנות - ריענון", נכתב כי בהתאם לסעיף 16ג' מהסכם המועצה להימורים בספורט, "תשלום הפרסים ייעשה במזומן".

במכתב צוין כי "משמעות הסעיף היא שמותר לשלם זכיות אך ורק במזומן. חל איסור מוחלט לשלם זכיות ללקוחות בדרך שאינה מזומן". עוד נכתב לבעלי התחנות: "אנא הקפידו לעמוד בנוהל האמור, שמהווה גם סעיף עיקרי בהסכם התחנה". ובמילים אחרות: לא תעמדו בנוהל - אתם בסכנת סגירה.

אז מה הבעיה עם תשלום מזומן בכלל? מזומן נתפס כדלק של הכלכלה השחורה, ובשל כך המדינה חותרת בשנים האחרונות לצמצום דרמטי של השימוש במזומן, בין היתר על-ידי חקיקת חוק צמצום השימוש במזומן וכן באמצעות יוזמת חקיקה חדשה שמקודמת בימים אלה של איסור החזקת מזומן בסכום של מעל 200 אלף שקל בבית. במקביל, לבנקים יש הנחיות איסור הלבנת הון מאוד נוקשות, שמגבילות את היכולת שלהם לקבל הפקדות של מזומנים בחשבון. בין היתר, הבנקים נדרשים לברר מה נתיב הכסף, מאיפה הוא הגיע והאם הוא כסף "לבן".

ח' גילה את זה על בשרו. "בהתחלה לא ראיתי בעיה עם זה שמשלמים את הזכיות במזומן, אבל אז הלכתי לבנק, הפקדתי את הכספים במכונות הפקדת המזומנים ופתאום מתקשרת אלי סגנית מנהל הבנק ואומרת לי מה זה כל ההפקדות החדשות האלה, אסור לך להפקיד מזומן. הפקדתי 20 אלף וזה הדליק להם נורה אדומה כאילו משהו לא תקין", מספר ח'. "היא אמרה לי תפסיק להפקיד את המזומן הזה אחרת נפעיל סנקציות נגדך. הם איימו עלי בהקפאת חשבונות ואפילו בסגירת החשבון אם אני ממשיך להפקיד מזומן. אמרתי לה שיש לי אישורי זכייה, אז היא עונה לי 'על אישורי הזכייה לא כתוב שם'. כשאתה מקבל את הסכום במזומן כותבים לך באישור הזכייה 'ברכות על זכייתך, זכית ב-8,000 שקל', בלי שום פרט מזהה של הזוכה על האישור, ומבחינתה אין שם אז זה לא שלך. אתה יכול להביא מזומן מכמה מקומות ולאסוף קבלות אנונימיות ולנסות להבין אותו באמצעות הבנקים. יש לי חשבונות בשני בנקים ובשניהם חסמו אותי מלהפקיד את הזכיות".

הבנקים כמובן לא אשמים. אחת משיטות הלבנת ההון הידועות היא איסוף זכיות במשחקי הימורים חוקיים, וניסיון להלבין את הכסף דרך המערכת הבנקאית. הם לא מוכנים לקחת את הסיכון.

התוצאה היא של-ח' יש היום עשרות אלפי שקלים ביד, שהוא לא יכול להפקיד. "אני תקוע עם ערימות מזומן בבית. יש לי עכשיו בבית 70 אלף שקל , כסף חוקי של זכיות שאני לא יכול להפקיד אותו בבנק. אני לא רוצה להשתמש בכל הכסף להימורים כי מה עשיתי בזה? רציתי ליהנות מהכסף. זה מרגיש כאילו לטוטו יש אינטרס שיהיה לנו כסף מזומן ביד כדי שנבזבז את כולו שוב בהימורים".

כש-ח' ביקש מבעל תחנה שהוא מכיר שייתן לו בכל זאת צ'קים, הוא קיבל תשובה מטרידה. "בעל התחנה רמז לי שיש במכתב איום מרומז ועדין לתחנות שלא יחרגו מההנחיה, כי עלולים לסגור אותם. בעלי התחנות לא מעזים לצאת נגד. הם לא רוצים שיסגרו אותם. ולי אין מה לעשות עם עשרות אלפי שקלים במזומן במגרה בבית".

ח' מחזיק היום בבית שלושה טפסים זוכים בסכום מצטבר של מעל 17 אלף שקל כי הוא לא רוצה עוד מזומן במגרה. "בגלל שהטוטו החליט שהוא משלם לנו רק במזומן אז הפכו אותנו לחשודים בהלבנות הון, למרות שהכספים שלנו הם כספי זכייה לגיטימיים, ואנחנו ממש מתחננים שישלמו לנו אותם בצ'קים כדי שנוכל להפקיד אותם בבנק ולא להתחיל להחזיק מזומנים. מה אנחנו אשמים? הטוטו הופך אותנו לעבריינים בעיני הבנק בלי סיבה".

ח' תוהה איך יתכן שמצד אחד רשות המסים נותנת הוראה לצמצם את המזומן במשק אך מצד שני הטוטו נותן הוראה להציף את השוק במזומן. "אני רואה שיש חוקים שעומדים לצאת שעוד מעט אי-אפשר יהיה להחזיק סכומים מעל גובה מסוים בבית במזומן, אז מה אתם עושים לי? נותנים לי רק מזומן והופכים אותו לחשוד. זו שערורייה. זה מטורף ששתי רשויות בחסות המדינה נותנות שתי הוראות סותרות".

ח' כמובן לא לבד. גם ד', שמהמר על בסיס יומי בווינר, מספר על אותה חוויה שלילית. "השחקנים הקבועים נפגשים בפיצוציות ומכירים אחד את השני, מספרים על זכיות וכו', וכולנו חווים אותו דבר בחודשים האחרונים. פתאום בעלי התחנות הפסיקו לשלם לנו בצ'קים על הזכיות. זה קרה בין לילה. הגעתי עם זכייה ברגיל עם 9,000 שקל וביקשתי צ'ק, כי אני רוצה שהכסף יהיה בבנק וליהנות ממנו. תמיד הגעתי עם זכיות של 4,000-6,000 ועוד, כל פעם סכומי זכייה אחרים ותמיד נתנו לי צ'ק, ופתאום בעל התחנה אומר לי שאין יותר צ'קים. הוא אמר לי יש לי הוראה מלמעלה שאני לא יכול לשלם יותר בצ'קים. רק מזומן. עברתי כמה תחנות, וכולם אמרו אותו דבר. כולם הראו לי את אותו מכתב שקיבלו הוראה שיותר לא משלמים בצ'קים".

הופכים כסף לבן לשחור

בהמשך, גם ד' נתקל בסירוב להפקדת הכספים בבנק. "הבנק לא היה מוכן לתת לי להפקיד את הכסף, כי הוא לא יודע מה המקור שלו. עם הצ'קים הייתי בא לבנק עם הקבלה ועם הצ'ק באותו סכום, אחד כנגד השני, אז לא הייתה בעיה, אבל כשאני בא עם מזומן יש בעיה. הבעיה היא שבקבלה על התשלום של סכומי הזכייה אין שם. הפקידה בבנק אמרה לי 'זה לא שלך, אתה אוסף קבלות מהרחוב'. מה זה כסף מהרחוב? אני הוצאתי את הכסף מהבנק כשרציתי להמר, 4,000-5,000 שקל - אלה כספים שהוצאתי מהבנק שלי כדי לרכוש את הכרטיסים של ההימור, ואלה כספים ששילמתי עליהם מס הכנסה והכול, ואז כשאני זוכה, הכסף שזכית בו פתאום הופך להיות שחור למרות שזה כסף שהרווחתי ביותר בהימורים של המדינה. זה הימורים מותרים זה לא הימורים בשוק שחור. כסף לבן הופכים לכסף שחור".

בשונה מ-ח', ד' לא הצליח לשמור את סכומי הזכייה אצלו. לאן הם הלכו? חזרה להימורי ווינר. "לקחתי הביתה את סכומי הזכייה שהצטברו לכמה עשרות אלפי שקלים, וכבר הפסדתי אותם. כשהכסף יושב בבית אז אני משחק איתו במקום ליהנות ממנו ולהשתמש בו גם לדברים אחרים שהם לא הימורים".

אז למה המדינה מדברת בשתי קולות, והאם חוק המזומן חל על כספי זכייה בטוטו? עו"ד אורי גולדמן המתמחה במיסוי ואיסור הלבנת הון מסביר כי "חוק צמצום השימוש במזומן חל על הימור חוקי כפי שהוא חל על כל עסקה אחרת בין עוסק לאדם פרטי, זאת מאחר והטוטו אינו פטור מהחוק. כך שלמעשה מבחינת חוק המזומן עצמו - לכאורה אין בעיה לטוטו לשלם עבור טופס הימור בודד של ווינר במזומן ובלבד שהזכייה בגינו אינה עולה על 11 אלף שקל (החל מה-1.8.22- 6,000 שקל). עם זאת, בין היתר מאחר והטפסים של הווינר אינם מכילים זיהוי, מהמר שזכה וקיבל זכיותיו במזומן מתקשה להכניס את הכסף המזומן לבנק. הבנק אינו מצליח, או יותר נכון - אינו מתאמץ להצליח, לייצר את 'נתיב הכסף' בין המזומן לזכיות בווינר. לפיכך גם אם חוק המזומן פוטר הפקדה בבנק מגדר 'עסקה', מבחינת רגולציה של איסור הלבנת הון הבנק אינו מוכן לקבל את המזומן".

"בדרך זו", אומר עו"ד גולדמן, "המהמרים, שמהמרים בהימור ספורט חוקי שקיבל את אישור המדינה, נשארים עם מזומן ביד, דבר שהופך אותם בעל כורחם ל'עבריינים'. בעוד המצב הזה יכול להתאים לחלק מהמהמרים, בעיקר לאלה שמהמרים לכיף, זה מסבך את המהמרים 'הכבדים', שאצלם נצברים סכומים גבוהים יותר. מדובר בתחום מורכב שיש בו ריבוי אינטרסים וריבוי גופים, כולל רשות המסים, המועצה לספורט, אזרחים וכו', ולא ברור איזה אינטרס גובר על האחר".

הטוטו: פועלים לפי חוות-דעת של הרשות לאיסור הלבנת הון

מהטוטו נמסר בתגובה: "המועצה להסדר ההימורים בספורט פועלת רבות, כמתחייב בחוק, על-מנת לצמצם סיכוני הלבנת הון ופשיעה כלכלית במגוון האמצעים העומדים לרשותה.

"לא מדובר בהנחיה חדשה של המועצה אלא בריענון של הוראות חוזה ההתקשרות שבין המועצה לזכייניה, והוראות נוהל העבודה הפנימי לעניין תשלום זכיות (המחייב את זכייניה), המועצה נוהגת בפרקטיקה זו של עדכון מעת לעת על-מנת להקל על בעלי התחנות לעמוד בהוראות החוק ובתנאי החוזה.

"המועצה מנחה את זכייניה לעניין הסדרי תשלום הזכיות ללקוחות בפירוט רב, ומתוך דאגתה לעמידה בדרישות החוק באופן הבא: זכייה בסכום שעד 11 אלף תשלום במזומן על-ידי בעל התחנה, או באמצעות צ'ק שמנפיקה המועצה והיא בלבד, ואשר אותו יכול הלקוח לקבל באמצעות שליח עד לביתו; זכייה בסכום שבין 11 אלף ועד 15 אלף תשלום בצ'ק של המועצה בלבד ואשר אותו יכול הלקוח לקבל באמצעות שליח עד לביתו; זכייה בסכום שמעל 15 אלף תשלום בצ'ק של המועצה בלבד, במשרדי המועצה לאחר הליך זיהוי כפי שנדרש בחוק המועצה להסדר ההימורים.

הסדרי התשלום שלהלן מבוססים הן על הוראות החוק והן על חוות-דעת של הרשות לאיסור הלבנת הון".

עוד נמסר מהטוטו כי רציונל ההחלטה שלא לאפשר לבעלי התחנות לשלם זכיות בצ'קים שאינם של המועצה, מבוסס על דוח שהוציא הצוות לגיבוש תוכנית להסדרה ולפיקוח על ההימורים החוקיים בישראל (דוח עדנה הראל) בשנת 2016, בו נכתב כי תשלום זכייה בצ'יק של בעל התחנה עשוי לשמש כאמצעי להלבנת הון. "על-פי הרשות לאיסור הלבנת הון, פרקטיקה זו משמשת כאמצעי הלבנת הון היות והיא מאפשרת לגורם המבקש להלבין הון להפקיד אותו בחשבון הבנק של בעל התחנה, לקבל מבעל התחנה צ'ק (אישי שלו או של התחנה), להפקיד אותו בחשבונו וכך להלבינו.

עוד נמסר כי "כל לקוח המבקש לקבל את זכייתו, בכל סכום שהוא כפי שפורט מעלה, בצ'ק - זכאי לכך, וזאת מבלי שהוא נדרש להציע פיזית למשרדי המועצה, אלא באמצעות מסירת פרטיו האישיים בתחנה הקרובה למקום מגוריו, ובתוך ימים ספורים הוא מקבל את הצ'ק באמצעות שליח אישי כאמור".

לדברי ד', בתגובה לאפשרות לקבל את צ'ק בתוך כמה ימים מהמועצה, "מדובר בהליך מסורבל שמצריך מילוי טופס במסוף שבתחנה במשך כ-10-15 דקות, ולא כל בעלי התחנות משתפים פעולה עם זה שהמסוף לא יהיה זמין עבור המהמרים שרוצים להמר".

הרשות לאיסור הלבנת הון: "תשלום צ'ק על-ידי המועצה הוא בסיכון הנמוך ביותר לניצול לרעה למטרות הלבנת הון"

מהרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור נמסר בתגובה: "הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור לא הנחתה לשלם את כספי הזכיות במזומן, והדבר ידוע ומתואם עם המועצה להסדר ההימורים בספורט ("מועצת הטוטו")".

עוד נמסר כי במסגרת החוק להסדר ההימורים בספורט נקבעה דרישה לזיהוי ורישום פרטים של משתתף בהימורים ווידוא כי הזוכה הוא/היא אכן המשתתף/ת שהזדהה, אך אין כל התייחסות לאופן שבו משולמת הזכייה בסכומים הנמוכים מהרף הדורש את זיהוי המשתתפים, ו"כמובן שאין המלצה על תשלום במזומן במקום תשלום בצ'קים . כמו כן, נקבע בחוק כי זכייה במשחק דורש זיהוי תשלום באמצעות צ'ק למוטב בלבד או העברה בנקאית, וכי זכייה במשחק שאינו דורש זיהוי שבו המועצה משלמת לזוכה באמצעות צ'ק, התשלום יתבצע באמצעות צ'ק למוטב בלבד לפקודת המחזיק בקבלת ההשתתפות" .

עוד נמסר כי "למיטב ידיעתנו, המועצה להסדר ההימורים בספורט לא מאפשר העברת תשלום במזומן בסכום הגבוה מ-11 אלף שקל. בנוגע לתשלומים בסכומים מתחת ל-11 אלף שקל, בעל התחנה רשאי להעבירו או במזומן או בצ'ק של המועצה להסדר ההימורים בספורט. אופן תשלום זה משפיע משמעותית על רמת הסיכון, כך שתשלום צ'ק על-ידי המועצה הוא בסיכון הנמוך ביותר לניצול לרעה למטרות הלבנת הון . "בכל אופן, אין כל הנחיה או חוות-דעת של הרשות להעביר את התשלום במזומן בלבד" .

מרשות המסים נמסר בתגובה: "החוק לצמצום השימוש במזומן לא מטיל מגבלות על הפקדה או משיכה של מזומן אלא רק על השימוש בו".

בעקבות תגובת הרשות לאיסור הלבנת הון, נמסר מהטוטו: "תמוה בעינינו שבתגובת הרשות לאיסור הלבנת הון לעיתון, אין כלל התייחסות לנושא תשלום זכיות באמצעות צ'קים של בעלי התחנות. למיטב ידיעתה של המועצה, הרשות הבהירה במפורש כי פרקטיקה זו של תשלום זכיות באמצעות צ'קים של בעלי התחנות מהווה סיכון להלבנת הון, התייחסות זו של הרשות מצאה את ביטויה בדוח הצוות לגיבוש תוכנית להסדרה ולפיקוח על ההימורים החוקיים בישראל בשנת 2016, דוח שאומץ על-ידי ממשלת ישראל.
לאור התגובה שנמסרה על-ידי הרשות לעיתון, המועצה תבצע בדיקה מחודשת ותבקש הבהרות מרשות, ואם אכן חל שינוי במדיניותה לעניין תשלום הזכיות על-ידי בעלי התחנות, תשנה גם המועצה את הנחייתה בנדון לבעלי התחנות".