בין ביטחון לפרטיות: התפתחות הרגולציה על הקריפטו

כחלק מהמאבק בהלבנת הון ומימון טרור, באירופה אישרו להגביל את השימוש בארנקים אישיים • על פי הרגולציה החדשה, בורסות הקריפטו חייבות לנטר כל עסקה שבה מעורב ארנק אישי, בכל סכום

רגולציה על מטבעות דיגיטליים / אילוסטרציה: Shutterstock
רגולציה על מטבעות דיגיטליים / אילוסטרציה: Shutterstock

לקראת סוף הרבעון הראשון של השנה, ובפתחו של השני, הרגולטורים מסביב לעולם ממשיכים לנסות לקבוע כללי מסגרת לפיקוח על עולם הקריפטו.

באירופה, אישר ב-31 במרץ הפרלמנט האירופי תיקון משמעותי, שמתקן את רגולציית העברת הכספים (Transfer of Funds Regulation - TFR), כחלק מהמאבק בהלבנת הון ומימון טרור. התיקון מתייחס באופן ספציפי לארנקי קריפטו, ומגביל את אפשרות השימוש בארנקים אישיים, כלומר ארנקים שאינם מנוהלים באופן ריכוזי על-ידי בורסות הקריפטו הגדולות. בכלל זה, ארנקי תוכנה "חמים" (שמחוברים לרשת האינטרנט) וארנקי חומרה "קרים" שאינם מחוברים לאינטרנט.

על פי הרגולציה החדשה, בורסות הקריפטו חייבות לנטר כל עסקה שבה מעורב ארנק אישי, בכל סכום. בכל עסקה כזו הבורסה תאסוף, תאמת ותעביר מידע אישי ואת זהות בעל הארנק, כמו גם מידע על הצד השולח, במסגרת הליך הכר-את-הלקוח. זאת גם אם לא מדובר כלל על לקוחות של אותה בורסה.

כל העברה של קריפטו לארנק אישי או ממנו בסכום העולה על 1,000 אירו, תדווח אוטומטית על-ידי הבורסה לרשות המקומית לאיסור הלבנת ההון ומימון טרור, וזאת גם בהיעדר עדות כלשהי לפעילות חשודה. הרגולציה המחמירה על עסקאות בין ארנקים פרטיים, מבטאת את ההעדפה הברורה של הרגולטורים בעולם כי הקריפטו יישמר בחשבונות מוסדרים בבורסות מפוקחות. את זאת ראינו גם במקרה מחאת נהגי המשאיות בקנדה בפברואר, כשהממשלה שם פעלה להחרמת תרומות לנהגים שניתנו בקריפטו מחשבונות בבורסות המפוקחות במדינה. פעילות שהובילה להתבטאויות של בכירים בתעשיית הקריפטו להעביר את התרומות ישירות לארנקים פרטיים, ובעקבותיהן אזהרה שהוציא הרגולטור לבורסות שלא לקדם החזקת קריפטו בארנקים פרטיים.

עם זאת, יש שחושבים שרגולציה זו מרחיקת לכת: עו"ד איתמר בן דוד, ממחלקת הטכנולוגיה והרגולציה במשרד עמית פולק מטלון ושות', מציין כי "כידוע, בורסות קריפטו נפרצות חדשות לבקרים. מאגרי מידע ממשלתיים אף הם נפרצים בתדירות גבוהה. הפוטנציאל לדליפה של מאגר הכורך בין זהותו של אדם לבין כתובת הארנק שלו וכמות הקריפטו שברשותו, מהווה סיכון פרטיות אקוטי, אשר חושף את נושאי המידע לאיומי פריצה, הונאה, שוד וסחיטה".