המלכוד של גבאי בפרטנר: סלקום עשויה להציב מכשול בדרכו ליו"ר

לפי ההערכות הראשוניות, גבאי היה צפוי לכהן כיו"ר פרטנר ורודב כדירקטור • אלא שכעת סלקום מערימה קשיים על קיצור תקופת הצינון ומסבכת את התוכניות

אבי גבאי / צילום: כדיה לוי
אבי גבאי / צילום: כדיה לוי

התפטרותם של מנכ"ל פרטנר אבי צבי ויו"ר הדירקטוריון אסנת רונן מהווה עדות לסיומה של תקופה בחברה, גם אם במקרה של צבי מדובר בתקופה קצרה. שניהם הבינו היטב כי בעלי השליטה החדשים, קבוצת גבאי־רודב־הפניקס, לא באה על מנת להיות בעלים ולחפש את הדיבידנד ואת האקזיט, אלא במטרה לנהל את החברה בפועל.

הגופים המוסדיים שנכללים בקבוצה הציבו את שלמה רודב וגבאי בראשה, בשל הניסיון המוכח של שניהם. לכן, היה ברור כי ישיבת ארבעה אנשים דומיננטיים בצמרת החברה יחדיו היא אירוע שלא ניתן להכילו. גם אם צבי לא היה עוזב, זו הייתה עדיין שאלה של זמן עד שהיה מניח את המפתחות משום שהמנכ"ל המתפטר לא היה מוכן לתפקד כסמנכ"ל תפעול - ולהוציא לפועל מדיניות שהוא לא שלם איתה.

אם לשפוט לפי הניסיון של רודב בבזק, הרי שהוא אחד האנשים הקיצוניים מכולם בכל מה שנוגע לממשל תאגידי. הוא מאמין בחלוקה ברורה מאוד בתפקידים בין ההנהלה לבין הדירקטוריון. מהבחינה הזו, מנכ"לים תחתיו נתפסים, בעיקר, בתור גורמים מבצעים.

לא בטוח שבסלקום ששים לוותר לגבאי

טרם ברור מה תהיה חלוקת הסמכויות בין גבאי לרודב. ההערכה היא שרודב יישב בדירקטוריון כדירקטור וגבאי יהיה יו"ר, וזאת תחת ההנחה כי הוא לא ירצה לשוב להיות מנכ"ל. זו הנחה סבירה היות שגבאי גם משקיע מכיסו עשרות מיליוני שקלים בעסקה. אולם, חלק מההערכות גורסות כי דווקא בגלל זה הוא ירצה לעשות ההפך ולנהל את פרטנר, בגלל שזוהי חברה שהוא הבעלים בה.

שלמה רודב / צילום: יח''צ
 שלמה רודב / צילום: יח''צ

כך או כך לא בטוח שהסוגיה הזו תתברר בקרוב. יש יותר ויותר עדויות על כך שגבאי יתקשה להגיע לפרטנר בחודשים הקרובים ושדירקטוריון סלקום יערים קשיים על המעבר שלו. זה עשוי לשנות את כל התוכניות של קבוצת הרכישה, שהעריכה כי גבאי יהיה בצינון במשך תקופה של חצי שנה בלבד. כלומר, יוכל להיכנס לפרטנר בחודש הבא.

ההנחה הזו, ככל הנראה, תצטרך לעמוד למבחן בדירקטוריון סלקום - ושם לא בטוח שששים לוותר לגבאי על קיצור תקופת הצינון שעומדת על שנה. יש הטוענים בדירקטוריון כי גבאי חייב להשלים את שנת הצינון במלואה. הסיבה: שינוי תנאי העסקה של מנכ"ל עשוי לחייב אישור אסיפה כללית. האירוע הזה עדיין לא מוצה עד תום, וייתכן שגבאי יידרש להחזיר חלק מהכסף שקיבל מסלקום. מדובר באירוע חסר תקדים שלא ברור עדיין מה יעלה בסופו.

 
  

ייתכן שגבאי ייאלץ לוותר על קיצור הצינון

אם סלקום תעמוד על קוצו של יוד ותדרוש להביא לאסיפה כללית את קיצור הצינון של גבאי, התהליך עלול להימשך כמה חודשים - ואז נשאלת השאלה האם בכלל יש טעם בקיצור ואולי גבאי יעדיף להשלים את שנת הצינון שלו?

חשוב לזכור כי מאז שגבאי הודיע על עזיבת סלקום ועל העסקה לרכישת השליטה בפרטנר, מניות סלקום  ופרטנר  קפצו בעשרות אחוזים. לאור זאת, יש הטוענים כי אם מישהו צריך היה לפצות זה סלקום את גבאי, ולא ההפך.

הן בסלקום והן בפרטנר היו רוצים לסגור את סוגיית הצינון בשקט, גם אם הדבר כרוך בתשלום כלשהו. עם זאת, בשל רגישות הנושא - הצדדים מסרבים להרחיב את הדיבור על כך.

אם גבאי לא ייכנס בקרוב לחברה, פרטנר תידרש בכל מקרה לאתר מנכ"ל בחודשים הקרובים. צבי ורונן יישארו ככל שיידרשו, אבל חוסר הוודאות הזה הוא הדבר האחרון שפרטנר צריכה בעת הזו. ייתכן כי קבוצת הרכישה החדשה הייתה פועלת יותר בתבונה אם היו מותירים את צבי בתפקידו עד לסוף השנה, במטרה ללמוד את העסק מקרוב בטרם נטילת החלטות.

ובכל זאת, הרוכשים מקבלים את פרטנר כחברה יציבה ואיתנה. פרטנר לא במשבר והיא רווחית, וסביר להניח שלא יהיה פשוט לטלטל אותה. אך המציאות הזו משתנה בשל אי הוודאות ששורר אצל הסמנכ"לים בחברה ומנהלי האגפים. סכסוך העבודה שהכריז הוועד גם בוודאי לא תורם לשקט בחברה. ההנהלה הבכירה יודעת כי מנכ"ל חדש צפוי להיכנס, ולכן אנשים יתחילו לחפש עבודה בחוץ - מתוך הבנה שכניסת מנכ"ל חדש תגרור חילופי תפקידים. התהליך הזה, כאמור, הוא הדבר האחרון שפרטנר זקוקה לו בימים אלה.