בקשה לייצוגית נגד רב-בריח: הסתירה מידע וניפחה את שווי ההנפקה

בבקשה נטען כי הדוח הכספי שפורסם הסתיר נתוני הפסד, וכי כאשר התמונה המלאה נחשפה בהדרגה, נפל שער המניה מספר פעמים וגרם נזק רב לרוכשי המניות בסכום המוערך ב-45 מיליון שקל

שמואל דונרשטיין, יו''ר ובעלים של חברת רב בריח / צילום: דורון לצטר
שמואל דונרשטיין, יו''ר ובעלים של חברת רב בריח / צילום: דורון לצטר

האם יצרנית הדלתות והמנעולים רב-בריח פרסמה פרטים מטעים בתשקיף שהוביל לניפוח המניה בהנפקתה? כך נטען בבקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה ערב החג נגד חברת רב-בריח; נגד שמואל דונרשטיין, יו"ר הדירקטוריון ובעל השליטה בחברה; נגד נושאי המשרה בחברה, עומר וליאור דונרשטיין ויהודה שגב; ונגד עידן זו-ארץ המכהן כמנכ"ל.

הבקשה הוגשה על-ידי עמותת נציגי ציבור באמצעות עורכי הדין שלומי מושקוביץ ונתי פולינגר, בטענה לפרסום פרטים מטעים בתשקיף שהובילו לניפוח מניית החברה בהנפקה בשנה שעברה. החברה גייסה 125 מיליון שקל לפי שווי של 625 מיליון שקל.

בבקשה נטען כי הדוח הכספי שפורסם הסתיר נתוני הפסד, וכי כאשר התמונה המלאה נחשפה בהדרגה, נפל שער המניה מספר פעמים וגרם נזק רב לרוכשי המניות. לבקשה צורפה חוות-דעת של רו"ח ניסים ניניו.

העמותה מבקשת לחייב את הנתבעים בנזקים שנגרמו לבעלי המניות בסכום המוערך ב-45 מיליון שקל. בבקשה צוין כי למרות שהעמותה נקטה פעולות איתור בדרך של פנייה לגופים המוסדיים שהשתתפו בהנפקה ופרסום מודעות בעיתונות, לא נמצאו בעלי מניות שהסכימו לשמש כתובעים ייצוגיים.

נציין כי בסוף מרץ 2022 דיווחה רב-בריח כי הכנסות הקבוצה גדלו ב-38% בשנת 2021 לסך של כ- 549 מיליון שקל, לעומת 398 מיליון שקל ב-2020. החברה רשמה רווח נקי מנוטרל הוצאות חד-פעמיות של 700 אלף שקל בשנת 2021. 

תוצאות הרבעון הוצגו באופן סלקטיבי

הבקשה מפרטת את הליך הנפקתה של רב-בריח בשנת 2021. רב-בריח, שהוקמה כחברה פרטית בשנת 2008, פרסמה ב-24 לאוגוסט 2021 תשקיף להנפקת מניות למשקיעים מוסדיים, שעל בסיסו הונפקו לראשונה 73 מיליון מניות רגילות, והחברה גייסה כאמור 125 מיליון שקל שנרשמו בבורסה לניירות ערך.

לתשקיף צורף דוח כספי של החברה ליום 31.3.21, שכלל את הרבעון הראשון של שנת 2021, זאת למרות שהתשקיף פורסם כחודשיים לאחר סיומו של הרבעון השני. באותה נקודת זמן, טוענת העמותה, תוצאות חמשת החודשים שחלפו מאז תום הרבעון הראשון היו בידי החברה.

נטען כי רב-בריח הציגה את תוצאות הרבעון השני באופן סלקטיבי, כך שהוצגו אך ורק נתונים חיוביים ומחמיאים בדבר הגידול בהכנסות ברבעון השני, תוך הסתרת נתונים שליליים, ובעיקר הסתירה החברה הפסדים ברבעון זה ומעבר מרווח נקי להפסד נקי, זאת "כדי להונות את המשקיעים ולהסתיר מהם את תוצאות האמת טרם ההנפקה".

ב-31 לאוגוסט 2021, בחלוף שבוע מפרסום התשקיף ובחלוף שלושה ימים מהיום בו החלו המניות להיסחר בבורסה, פרסמה רב-בריח  את דוחותיה לרבעון השני, בהם נחשפו נתוני האמת השליליים הנוגעים לרבעון השני, ולא פורסמו בתשקיף הראשון, לפיהם היא עברה להפסד נקי, וזאת לאחר שבמשך מספר שנים פעילות החברה הייתה רווחית. כתוצאה מפרסום המידע נפל שער מניית רב-בריח  בשיעור של כ-15%.

בהמשך, בנובמבר 2021 פרסמה החברה את דוחותיה לרבעון השלישי, בהם נחשף כי ההפסד המשיך גם ברבעון זה. שער המניה נפל בשיעור של כ-7% בעקבות פרסום זה.

מענק הנפקה בסכום עתק

בבקשה נטען כי בעל השליטה שמואל דונרשטיין, המחזיק ב-61% מהון מניות החברה, זכה בעקבות ההנפקה למענק הנפקה בסכום עתק של 7.5 מיליון שקל.

בראיון שפורסם באתר "ביזפורטל" בספטמבר 2021 הסביר דונרשטיין כי רשות ניירות ערך אסרה על החברה לפרסם את הרבעון השני לפני שהיא מתחילה להיסחר, ולכן פורסם תשקיף של הרבעון הראשון.

לאחר הראיון פרסמה החברה דיווח בו הבהירה כי רשות ניירות ערך לא אסרה את פרסום הדוח לרבעון השני לפני פרסום התשקיף להנפקה הראשונה, וכי החברה התבקשה לכלול נתונים סקורים (שטרם פורסמו ובוקרו על-ידי רואה חשבון), אך כללה נתוני הכנסות בלבד, מאחר שלדבריה "לא היו בידיה נתונים מהימנים דיים בדבר רווחיות החברה ברבעון הנ"ל".

העמותה טוענת כי מדובר בדיווח כוזב נוסף, מאחר שבאותה עת היו בידי החברה נתונים מהימנים אודות הרווח, והיו צריכים להיות בידה גם נתוני ההפסד.

"אין מידע מהותי יותר למשקיע הסביר מאשר מידע הנוגע לרווחיות של חברה, וקל וחומר מידע הנוגע לשינוי חריג מרווח נקי רצוף בתקופה בת חמישה חודשים שקדמה למועד הגשת התשקיף, באשר רוכשי המניות בהנפקה סברו כי הם משקיעים בחברה רווחית", נטען בבקשה.

מקבוצת רב-בריח נמסר בתגובה: " החברה קיבלה את מסמכי התביעה, תעיין בהם ותגיב בערכאות המתאימות".