"איכות חיים כמו בקנדה": פרויקט הנדל"ן שמוכיח – לא כולם חייבים לקנות דירה

מספר גדל והולך של משפחות לא יכולות להרשות לעצמן לרכוש דירה, ושכירות לטווח ארוך מספקת להן ודאות • שוכרים ויזמים בפרויקט דירה להשכיר בגליל ים מספרים איך זה עובד • פרויקט חג

נועה ועודד ברלסהיים, שוכרים במחירי שוק / צילום: איל יצהר
נועה ועודד ברלסהיים, שוכרים במחירי שוק / צילום: איל יצהר

אודות פרויקט מודל לחיקוי

אומרים לנו שחייבים לרכוש דירה, שאי אפשר לצמצם את מספר המכוניות בערים,
שקשה לשלב אוכלוסיות מגוונות בעבודה ושמשבר האקלים בלתי נמנע. בשטח, יש
בישראל שפע של יוזמות ציבוריות ופרטיות שמוכיחות שאפשר אחרת ומצליחות לענות על שאלות כמו: איך מחזירים את המרחב הציבורי להולכי הרגל ואת הטבע אל עצמו? מה הופך נתיב תחבורה ציבורית לאפקטיבי ואילו כלים נדרשים כדי להכפיל את מספר הזכאים לבגרות או כדי לבנות פרויקט טוב של דיור להשכרה ארוכת טווח?

גלובס מציג שורה של פרויקטים בתחומי הדיור, הסביבה, התכנון העירוני והחינוך שיכולים לשמש דוגמה לאחרים ולהיות מודל ליוזמות נוספות שישפרו את החיים כאן. צריך רק ללמוד ולהסיק מסקנות.

"השאלה אם יש לי או אין לי דירה לא עושה אותנו יותר מאושרים. אני מעניק לבנות שלי את הדברים החשובים ביותר בחיים, וזו לא הבעלות על דירה", אומר אפי פתאל, השוכר עם בת זוגו רונית ושתי בנותיהם דירה בפרויקט "דירה להשכיר" בגליל ים. בני הזוג אינם יכולים להרשות לעצמם לרכוש דירה במחירים הנוכחיים, והם משתייכים לרשימה גדלה והולכת של משפחות שהחליטו לשכור דירות בפרויקטים ממוסדים לשכירות ארוכת טווח.

החדרת תחום השכירות ארוכת הטווח לשוק, כאלטרנטיבה לרכישת דירה, היא אחד הצעדים הממשלתיים היחידים בתחום הדיור שזוכים לשבחים מכל עבר. לאורך השנים, ניסו ממשלות שונות לעודד חברות יזמיות להיכנס לתחום השכירות אך נכשלו, משום שההטבות שהציעו היו לא אטרקטיביות מספיק. כך נותרו אלה שאינם מעוניינים לרכוש דירה או לא מסוגלים לכך בשוק שכירות פרטי, עם הסכמים קצרי טווח שמכתיבים בעלי הדירות ומחירי שכירות שעולים במהירות ומאלצים את השוכרים לנדוד מדירה לדירה בכל שנה או שנתיים. אורח חיים כזה אולי אפשרי לרווקים וצעירים, אך לא למשפחות.

בשנים האחרונות הבינו במשרד האוצר את ההחמצה הגדולה בכך ששוק השכירות בישראל מתבסס אך ורק על משקיעים פרטיים ופעלו נמרצות לעודד יזמים להיכנס לענף הזה. ואכן ההטבות המוצעות כיום בחוק עידוד השקעות הון עשו את שלהן. בסוף השנה שעברה הציבה הממשלה יעד: לשווק ב-2022 קרקעות לעשרת אלפים יחידות דיור.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

שכירות לעשר שנים

כיום מושכרות בישראל כעשרת אלפים דירות במודלים של שכירות ארוכת טווח. קרנות ריט וחברות פרטיות התאהבו בהם. אחד המודלים הוא של החברה הממשלתית "דירה להשכיר": היזם רוכש קרקע במחיר מוזל מהמדינה ומקצה רבע מהפרויקט לדירות להשכרה לזוגות צעירים, בהנחה של 20% ממחיר השוק. שאר הדירות מושכרות לכלל האוכלוסייה במחירי שוק.

תקופת השכירות במודל הזה היא עשר שנים. במסלול השכירות בהנחה, יש שתי תחנות יציאה - אחרי שלוש שנים ואחרי שש שנים, ובמסלול הרגיל יש תחנת יציאה אחת, אחרי חמש שנים. החוזה מאפשר ליזמים לעדכן את שכר הדירה פעם בשנה בהתאם למדד, ועם חידוש החוזה, בכל אחת מתחנות היציאה (במסלול המוזל לפי שומה עדכנית ובמסלול השוק עד 5%).

"במכרזים של דירה להשכיר יש התחייבות להשכיר את הדירות לפחות ל-20 שנה והקרקע אמורה להיות זולה במידה מסוימת. לכן הלכנו למכרזי החברה הזאת, כי ברמת המחירים של דירות בארץ עדיף למכור דירה מאשר להשכיר אותה, כמעט בכל מקרה", אומר אבי ברזילי, מנכ"ל אפי נכסים, אחת משתי החברות היזמיות ששותפות בפרויקט בגליל ים.

פתאל (45), מדריך שחייה, הידרותרפיסט ומורה לפסנתר, ובת זוגו רונית (47), מורה בבית ספר, מתגוררים בפרויקט גליל ים זה כחמש שנים. הם זכו בהגרלה במסלול השכירות המוזלת, והם משלמים היום 5,800 שקל בחודש על דירת ארבעה חדרים, כולל דמי הניהול. שכירות בדירה דומה בשוק החופשי עשויה להגיע לכ-7,000 שקל בחודש.

בעבר התגוררה המשפחה בשכירות בהרצליה, ופתאל לא מתגעגע. "אין מה להשוות בין הסביבה כאן לבין העיר", הוא אומר ומודה שגם המחיר עושה את שלו. "אנחנו לא עשירים גדולים, ואם היינו צריכים לשלם באזור הזה שכר דירה מלא עם דמי ניהול, לא היינו יכולים להרשות זאת לעצמנו. המסלול הזה מאפשר גם לאנשים שעוסקים בענפים שלצערנו לא משתכרים בהם הרבה, כמו חינוך, להתגורר באזורי ביקוש".

אפי פתאל, שוכר במסלול שכר דירה מופחת / צילום: איל יצהר
 אפי פתאל, שוכר במסלול שכר דירה מופחת / צילום: איל יצהר

איכות חיים כמו בקנדה

נועה ועודד (44) אלברסהיים הם שכנים ששוכרים דירת שלושה חדרים במחיר מלא, 5,500 שקל בחודש. נועה היא עובדת עירייה ועודד עובד בשופרסל דיל. "לפני כן גרנו בדירה אחרת בהרצליה. היו לנו בעיות תחזוקה וניקיון של בניין ישן, ורצינו משהו חדש יותר".

לפני כשש שנים, הם ראו את השלטים של דירה להשכיר. עוד קודם לכן הם שבו הביתה מאוכזבים מניסיון שלא צלח לזכות בדירה מוזלת לרכישה במסגרת "מחיר למשתכן", ולפיכך ניסו לבדוק מה מציע להם מסלול השכירות. בדיעבד, אומרת נועה, הם לא מתחרטים.

לפני כארבעה חודשים הם מימשו את האופציה שלהם להאריך את חוזה השכירות בחמש שנים נוספות. "המחיר טוב לנו. הוא דומה למחירים במקומות אחרים בעיר, אבל כאן מדובר במבנה חדש עם שכנים טובים, פארקים ואזור נעים בדרך כלל", היא אומרת.

שני הזוגות משבחים את הטיפול בענייני התחזוקה. "יש לך תקלות, או נזילה או רטיבות, החברה נותנת את השירות במהירות וביעילות, והמחיר שאתה משלם אינו עולה על זה של ועד בית", אומר פתאל.

מנכ"לית דירה להשכיר, ענבל דוד, אומרת שהחברה נמצאת בקשר רציף עם הדיירים כדי ללמוד מהם מה הופך את הפרויקט לאהוד עליהם. "אנחנו מבינים מהשוכרים שלנו, גם אלה שבשכר מופחת וגם אלה שמשלמים מחיר שוק, שבסופו של דבר מה שמושך אותם זה תנאי הוודאות והשכירות ולא בהכרח המחיר. הם יודעים שאם קורה משהו, התקשורת מול היזם מאוד פשוטה, ויש גם אפליקציות שבהן ניתן לדווח על תקלות. עד שהם חוזרים הביתה מהעבודה, האירוע כבר טופל.

"מעבר לזה, עצם העובדה שהם יודעים שהחוזה הוא לטווח ארוך ולא צריך בכל שנה להיסחב עם הילדים והמיטלטלין שלהם לדירה אחרת, זה האירוע המשמעותי עבורם כשוכרים. אנחנו גם רואים שינוי בטעמים ואומרים שבהינתן מוצר טוב ומדויק לציבור השוכרים, מגורים בשכירות הם אינם פשרה אלא לייף סטייל, כמו בארה"ב, קנדה ומערב אירופה", היא אומרת.

טיפה בים בשוק השכירות

מיכה קליין, מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים השותפה בפרויקט בגליל ים, אינו מנתק את היתרונות הללו ממצב השוק כיום. "העליות במחירי הדיור רק מדגישות את הצורך במתן מענה לאוכלוסייה הולכת וגדלה שידה אינה משגת לקנות דירה. הסדרה של כל נושא השכירות היא צו השעה", הוא אומר.

ואולם, אף שבגליל ים ובפרויקטים דומים נוספים היזמים והשוכרים מרוצים, הענף עדיין רחוק מאוד ממיצוי. לפחות בשנים הקרובות קשה לדבר על מודל השכירות ארוכת הטווח כעל שחקן מפתח בשוק. דוד מדברת על כך ששוק השכירות כולל כיום כ-850 אלף משקי בית, כך שהדירות המאוכלסות כיום בכלל הפרויקטים לשכירות ארוכת טווח הן טיפה בים. לדירה להשכיר יש כ-2,200 דירות מאוכלסות ברחבי הארץ, כ-9,000 דירות בהקמה ועוד כ-2,000 שהקרקעות שלהן בהליכי שיווק. זה מחייב את הממשלה להמשיך לחתור לחיזוק הענף הזה.

עם זאת, העובדה שהנושא עלה למודעות, הן של הממשלה והן של השוק הפרטי, נוטעת תקווה שתימצא הדרך להאיץ את מודל השכירות ארוכת הטווח ואולי גם למצוא את הדרך להנחיל אותו לבעלי הדירות בשוק הפרטי.

פרויקט דירה להשכיר

פעילות: השכרת דירות לטווח ארוך
מיקום: גליל ים
גוף מבצע: החברה הממשלתית דירה להשכיר
למה זה חשוב: שכירות ארוכת טווח נותנת ודאות לגבי דמי השכירות ותנאי המגורים
איפה עוד צריך: חסרות היום מאות אלפי יחידות דיור לצורך השכרה ארוכת טווח, באזורי
תל אביב ומרכז הארץ
כמה משלמים: 5,800 שקל לדירת 4 חדרים במסלול המוזל