אוטובוס יכול להיות אמין ומהיר: מה אפשר ללמוד מנתיבי התחבורה הציבורית שסומנו בבת ים

לפני כמה חודשים סומנו ברחוב הקוממיות נתיבי תחבורה ציבורית שהגבירו באופן משמעותי את מהירות הנסיעה • הם גם יוצרים ודאות לגבי זמני הנסיעה ומאפשרים לתושבים לתכנן את הבוקר שלהם • פרויקט חג

נתיב לתחבורה ציבורית / צילום: שלומי יוסף
נתיב לתחבורה ציבורית / צילום: שלומי יוסף

אודות פרויקט מודל לחיקוי

אומרים לנו שחייבים לרכוש דירה, שאי אפשר לצמצם את מספר המכוניות בערים,
שקשה לשלב אוכלוסיות מגוונות בעבודה ושמשבר האקלים בלתי נמנע. בשטח, יש
בישראל שפע של יוזמות ציבוריות ופרטיות שמוכיחות שאפשר אחרת ומצליחות לענות על שאלות כמו: איך מחזירים את המרחב הציבורי להולכי הרגל ואת הטבע אל עצמו? מה הופך נתיב תחבורה ציבורית לאפקטיבי ואילו כלים נדרשים כדי להכפיל את מספר הזכאים לבגרות או כדי לבנות פרויקט טוב של דיור להשכרה ארוכת טווח?

גלובס מציג שורה של פרויקטים בתחומי הדיור, הסביבה, התכנון העירוני והחינוך שיכולים לשמש דוגמה לאחרים ולהיות מודל ליוזמות נוספות שישפרו את החיים כאן. צריך רק ללמוד ולהסיק מסקנות.

עד לפני שנה, נסיעת בוקר ברחוב הקוממיות בבת ים הייתה בגדר זחילה - נהג ממוצע ברכב פרטי נסע לכיוון מזרח במהירות של 18 קמ"ש, ואילו אוטובוסים, שנאלצים גם לעצור בתחנות, נסעו במהירות של 12 קמ"ש. בשעות הצהריים מצב האוטובוסים היה מעט טוב יותר ומהירותם עמדה על 15 קמ"ש.

 
  

אלא שאז הקימו ברחוב נתיב העדפה לתחבורה ציבורית, במסגרת פרויקט ‘מהיר לעיר’. לאחר הקמת הנתיב, התחבורה הציבורית הצליחה לשמור על מהירות קבועה של 20-22 קמ"ש. בשעת שיא בבוקר היא עמדה על 21 קמ"ש, בעוד שכלי הרכב הפרטיים נסעו באותה מהירות של 18 קמ"ש. גם בשעות השיא אחה"צ התחבורה הציבורית התייעלה משמעותית ומהירותה עמדה על 20 קמ"ש.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

השינוי נראה במהירות

נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית משפרים את מהירות האוטובוסים, אבל לא רק. נתיבים אלו מקנים אמינות גבוהה יותר לתחבורה הציבורית, משום שהמסלול בלעדי ומאפשר שמירה על זמני נסיעה קבועים. בנוסף, מהירות הנסיעה מאפשרת להפעיל יותר מחזורי פעילות של אוטובוסים - אם, לדוגמה, הנסיעה מתקצרת בחצי, הנהג יכול לבצע שתי נסיעות במשמרת ובכך תפעול התחבורה הציבורית ישתפר, במסגרת כוח האדם הקיים.
ולכן, לא מפתיע לראות שבמדינות המפותחות, בנוסף להנחת מסילות רכבת, חפירת מערכת מטרו והקמתן של רכבות קלות, נצבעים מאות קילומטרים של נתיבי העדפה, בחלק מהמקרים ממש בין לילה.

אצלנו בישראל, נתיבי העדפה לא קיימים במאסות גדולות שיכולות לאפשר לתחבורה הציבורית לפעול במהירות וביעילות. המחסור בולט במיוחד לנוכח העובדה שכ-87% מהנסיעות בתחבורה הציבורית מבוצעות באוטובוסים: גם לאחר הקמת מערכות הסעת המונים בירושלים, חיפה ובגוש דן - השימוש באוטובוסים עדיין יוביל את השימוש בתחבורה הציבורית.

כאמור, במקומות שבהם כן הוקמו נתיבי העדפה, כמו ברחוב הקוממיות בבת ים, השינוי נראה במהירות. פליקס שכמן, ראש אגף איסוף מידע בחברת נתיבי איילון, מציין שאורך הנת"צ בבת ים הוא 1,200 מטר. "תאר לך מה היה קורה אם לא היה מדובר במקטע אחד אלא בכיסוי של כל הקו שהוא 10-15 ק"מ. אם היינו יכולים לתת רצף של נת"צים על חצי מסלול, שלא נדבר על מסלול שלם - השינוי היה דרמטי אף יותר. אבל גם במצב הנוכחי אנחנו רואים התכנסות לזמני נסיעה קבועים עם שונות פחות בולטת", הוא מסביר.
שכמן אף מזכיר פרויקט נוסף שגורף הצלחה. "ברחובות בן גוריון וששת הימים ברמת גן, בנת"צ שמאלי (שלא משתלבים בו רכבים לצורך פנייה ימינה - א"ז), הבלעדיות של האוטובוסים מוחלטת והמהירות מגיעה ל-50 קמ"ש. זה כל כך הפתיע אותי שחשבתי שאולי מדובר בתקלה".

הקמת נתיב ביממה

פרויקט ‘מהיר לעיר’ הוא פרויקט ארוך טווח שכולל גם שיקום כללי של הרחוב, הטמנת תקשורת וחשמל, נטיעת עצים ועוד. ואולם, אם רוצים, ניתן להקים נתיבי העדפה גם בתוך יממה בכל ציר שבו תנועה ערה של אוטובוסים. כך למשל בעיריות תל אביב, פתח תקווה ורמת השרון העבירו נתיבים מהרכב הפרטי לתחבורה הציבורית. זאת, מתוך הבנה שרק שיפור של מהירות ויעילות האוטובוסים יוכלו להקל על קשיי התחבורה החמורים בערים והרחבת נתיבים לרכב הפרטי לא יפתרו את הבעיה.

בשונה מהעיריות, במשרד התחבורה עדיין לא אימצו את הפרקטיקה המהירה והקמת נתיבי העדפה לוקחת שנים של תכנון וביצוע גם בעבור מקטעים קצרים. בינתיים, האוטובוסים משתרכים בפקק.

נתיבי העדפה

פעילות: סימון נתיבים לתחבורה ציבורית
מיקום: בת ים
גוף מבצע: עיריות וחברות תשתית ממשלתיות
למה זה חשוב: שיפור האמינות והתדירות של התחבורה הציבורית
איפה עוד צריך: למעט תל אביב וחלקים בגוש דן, כמעט אין נתיבי
העדפה. הם הכרחיים כדי להפוך את התחבורה הציבורית לאטרקטיבית