כמעט 100% זכאות לבגרות: המהפך של בתי הספר הדרוזים

בתי הספר התיכוניים הדרוזיים בבוקעאתא ובבית ג'ן גייסו את תמיכת הקהילה, התאימו תוכניות אישיות וקיבלו תקציבים ממשרד החינוך כדי לקדם תלמידים חלשים • פרויקט חג

ג'לאל סעד, מנהל בית הספר בבית ג'ן / צילום: באדיבות בית הספר
ג'לאל סעד, מנהל בית הספר בבית ג'ן / צילום: באדיבות בית הספר

אודות פרויקט מודל לחיקוי

אומרים לנו שחייבים לרכוש דירה, שאי אפשר לצמצם את מספר המכוניות בערים,
שקשה לשלב אוכלוסיות מגוונות בעבודה ושמשבר האקלים בלתי נמנע. בשטח, יש
בישראל שפע של יוזמות ציבוריות ופרטיות שמוכיחות שאפשר אחרת ומצליחות לענות על שאלות כמו: איך מחזירים את המרחב הציבורי להולכי הרגל ואת הטבע אל עצמו? מה הופך נתיב תחבורה ציבורית לאפקטיבי ואילו כלים נדרשים כדי להכפיל את מספר הזכאים לבגרות או כדי לבנות פרויקט טוב של דיור להשכרה ארוכת טווח?

גלובס מציג שורה של פרויקטים בתחומי הדיור, הסביבה, התכנון העירוני והחינוך שיכולים לשמש דוגמה לאחרים ולהיות מודל ליוזמות נוספות שישפרו את החיים כאן. צריך רק ללמוד ולהסיק מסקנות.

באוקטובר 2021, כשפורסמו תוצאות מבחני הבגרות של "שנת הקורונה" (2019-2020), התברר שבין עשרת בתי הספר עם שיעורי הזכאות הגבוהים ביותר יש שישה בתי ספר דרוזיים. במקום השני הארצי התברג בית הספר המקיף השש-שנתי בוקעאתא, עם אחוז זכאות העומד על 98.9%. במקום השישי דורג בית הספר המקיף בית ג'ן, עם 98.1% זכאים. שני בתי הספר האלה נמצאים ביישובים מאשכולות חברתיים-כלכליים נמוכים, 2 ו-3 בהתאמה.

שני בתי הספר, כמו גם 98% מבתי הספר הדרוזיים בישראל, נמצאים באחריות מחוז צפון במשרד החינוך, ושם מדגישים שההצלחה שלהם היא תוצאה של תוכנית רבת שנים. "בשנת 2007-2008 אחוז הזכאות לבגרות במגזר הדרוזי עמד על 47.3%. כיום הממוצע עומד על 90%", אומרת ד"ר אורנה שמחון, מנהלת מחוז צפון במשרד החינוך.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

באחד לא היה טוהר בחינות, השני בכלל חדש

בית הספר בבוקעאתא הוקם בסיוע מפעל הפיס לפני ארבע שנים בלבד. מדובר בבית ספר שש שנתי הכולל חטיבת ביניים ותיכון, בניהולו של עדנאן בולחסאס. לפי נתונים שנמסרו מבית הספר, למדו בו במחזור הלימודים המדובר 357 תלמידים ב-14 כיתות, ולימדו בו 47 מורים - מחציתם מורות. עד אז לא היה בכפר בית ספר בכלל והתלמידים נאלצו לנדוד, בקור ובחום, עד מג'דל שמס, באמצע הדרך להר חרמון. 

בולחסאס אומר שהקמת בית הספר נועדה לתת מענה לתלמידים ולמורים, והמקום השני בהישגים הוא תוצאה של התאמת תוכנית הלימודים לכל תלמיד. לדבריו, המספר הקטן יחסית של התלמידים שיחק תפקיד משמעותי ואיפשר לתת יחס אישי לתלמידים. במחזור הראשון של תלמידי י"ב, ניגשו למבחני הבגרות 114 תלמידים, מתוכם 101 זכאים (89%). במחזור השני שיעור הזכאים ירד מעט ל-88% אולם כעבור שנה הוא כבר זינק ל-98.9%. 

בבית ג'ן הסיפור קצת שונה. לפי נתונים שנמסרו מבית הספר, בשנת 2000 עמד שיעור הזכאים לתעודת בגרות על 12% בלבד. "לא היה טוהר בחינות והתלמידים סמכו על העזרה של המורים", אומר ג'לאל סעד, מנהל בית הספר, שהיה אז רכז מבחני הבגרות בבית הספר. "מה שקרה באותה שנה הוא ששינינו גישה, הצבנו שער בכניסה לבית הספר והחלטנו לאמץ טוהר בחינות כערך עליון. אני אישית פסלתי 42 מחברות בחינה".

שינוי תפיסתי בקהילה

על פניו, נראה שהמודל של שני בתי הספר יכול להצליח בכל מקום, אבל מורים שדיברנו איתם מדגישים שהחשיבות היא לא רק המודל עצמו, אלא הביצוע שלו. "אין לי משאבים אמנם, אבל אנחנו משקיעים בתלמידים, נותנים להם מעל ומעבר ולפעמים גם על חשבוני האישי", אומר איהאב פרחאת, מורה לכימיה וסגן מנהל בבית הספר בבוקעאתא. "התלמידים הטובים עושים תגבורים, אבל גם התלמידים החלשים זוכים לתשומת לב מיוחדת וזה חלק מהשליחות שלי כמורה".

סעד אומר ש"קודם כול חדר המורים הוא החשוב ביותר, וגם הקשר עם ההורים והשיח עם התלמידים. בהרבה מקרים אנחנו מנהלים שיח עם התלמידים מחוץ למסגרת הלימודים ומקשיבים לצרכים שלהם. דיבור בגובה העיניים שנותן מענה לשאלות".

שינוי הגישה בבית הספר עצמו לא מספיק. בבוקעאתא, יישוב קטן שבו לחמולה יש משקל רב בקבלת החלטות ועד לפני כמה שנים החרים בנות שהחליטו ללמוד, נדרש שינוי תפיסתי. "היום, הבנות התחילו ללמוד בבוקעאתא, מה שלא היה בעבר", אומר פרחאת.

קודם תעודה, ואחר כך תעודה איכותית

דבר אחד מעיב עדיין על ההצלחה: שיעור המצטיינים מקרב הזכאים עומד על 5.8% בבית ג'ן ו-1.1 בבוקעאתא. כעת היעד של משרד החינוך הוא להגיע ל-8% מצטיינים בבוקעאתא ול-10% בבית ג'ן. כך או כך, שיעור תעודות הבגרות שעומדות בסף הקבלה לאוניברסיטה בחברה הדרוזית הוא 74.45%, לעומת 62.7% בשאר המחוז הצפוני. "השאיפה של משרד החינוך היא קודם כול שתהיה להם בגרות, כי הבסיס שם הוא נמוך וצריך להשקיע בבסיס, ואחר כך כך להשקיע בבגרות איכותית", אומרת שמחון. "תיכון בוקעאתא לא נכלל בתוכנית החומש ולמרות זאת משרד החינוך תיקצב שם שעות ותוכניות וכתוצאה מכך הם הגיעו להישגים - ההשקעה המרכזית היא השקעה של משרד החינוך".

בתי ספר תיכוניים בחברה הדרוזית

פעילות: העלאת שיעור התלמידים הזכאים לתעודת בגרות
מקום: כפר בוקעאתא בגולן ובית ג'ן בגליל
למה זה חשוב: תעודת בגרות היא בסיס ללימודי המשך ולהשתלבות בשוק העבודה
איפה עוד אפשר ליישם: בכל בתי הספר שבהם שיעורי הזכאות נמוכים