המיזם שמשלב גברים חרדים בשוק העבודה, בלי לוותר על הצד הרוחני

מאז שנת 2015, שיעור התעסוקה בקרב גברים מהחברה החרדית עומד על כ־51%, ועדיין רחוק משאר האוכלוסייה • מיזם ביזמקס שם לעצמו מטרה לשלב גברים חרדים בשוק העבודה, ובשכר גבוה • איך מצמצמים את הפערים, והאם ניתן ליישם מודל דומה גם בחברה הבדואית • פרויקט חג

מרכז החדשנות ביזמקס לחרדים בירושלים / צילום: יוסי זמיר
מרכז החדשנות ביזמקס לחרדים בירושלים / צילום: יוסי זמיר

אודות פרויקט מודל לחיקוי

אומרים לנו שחייבים לרכוש דירה, שאי אפשר לצמצם את מספר המכוניות בערים,
שקשה לשלב אוכלוסיות מגוונות בעבודה ושמשבר האקלים בלתי נמנע. בשטח, יש
בישראל שפע של יוזמות ציבוריות ופרטיות שמוכיחות שאפשר אחרת ומצליחות לענות על שאלות כמו: איך מחזירים את המרחב הציבורי להולכי הרגל ואת הטבע אל עצמו? מה הופך נתיב תחבורה ציבורית לאפקטיבי ואילו כלים נדרשים כדי להכפיל את מספר הזכאים לבגרות או כדי לבנות פרויקט טוב של דיור להשכרה ארוכת טווח?

גלובס מציג שורה של פרויקטים בתחומי הדיור, הסביבה, התכנון העירוני והחינוך שיכולים לשמש דוגמה לאחרים ולהיות מודל ליוזמות נוספות שישפרו את החיים כאן. צריך רק ללמוד ולהסיק מסקנות.

החברה החרדית מהווה כיום כ-12% מסך האזרחים בישראל, וגדלה בקצב מהיר מאוד. אולם, שיעור התעסוקה בקרב גברים חרדים עומד על כ־51% בלבד ולא צמח מאז 2015, ונמצא בפער משאר האוכלוסייה.

מרכז היזמות והחדשנות ביזמקס שבירושלים מנסה לצמצם את הפערים, ולייצר מקרי הצלחה שיהיו מודל לחיקוי עבור גברים חרדים. המרכז, שהוקם ב־2017, פונה למגוון תחומי תעסוקה: החל מפרילנסרים במקצועות חופשיים, דרך יזמים, סטארט-אפיסטים, ועד בעלי עסקים עצמאיים מהחברה החרדית.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

איציק קרומבי, מי ששימש עד לאחרונה כמנכ"ל ביזמקס, וכיום משמש כחבר הנהלה, הסביר בראיון לגלובס את ההיגיון שמאחורי ההתמקדות בגברים חרדים ולא בנשים. "מערכות הלימודים שונות בין גברים לנשים, שכן הן לומדות לימודי ליבה", אמר. "הנשים גם זוכות לרוח גבית מהחברה שמעודדת אותן לפרנס את המשפחה שבה הגבר לומד. שילוב גברים בשוק העבודה מלווה בהרבה יותר חשש והתנגדות מצד הקהילה".

גם כשהגברים מהחברה החרדית יוצאים לעבוד, השכר שלהם נמוך ביחס לשאר המשק, משום שהם מגיעים עם פחות הכשרה וניסיון. "זה לא משום שיש אפליה", מבהיר קרומבי, והוסיף: "הגבר החרדי יקבל את אותו השכר כמו אחרים, אך קיים צורך לצמצם את הפער לפני השילוב. לכן, כדי לשנות את שיעור התעסוקה, יש להתחיל באיכות ההכשרה. אנחנו מסתכלים על מי שכן יוצא לעבוד, ומוודאים שהוא יגיע למקצוע עם פריון גבוה - בהייטק, בהנדסה, עריכת דין וכלכלה. ככל שיותר גברים מהחברה החרדית יצאו לעבוד, כך גם המוטיבציה של אחרים תגדל".

שילוב בין עבודה ואמונה

כיצד ניתן לשלב יותר גברים מהחברה החרדית בשוק התעסוקה?
"עם כלים נכונים ומיומנויות", משיב קרומבי. "בדרך כלל גברים אלה נכנסים לשוק העבודה בגיל 24 ומעלה, נשואים, עם ילדים, וללא ידע בסיסי. צריך לייצר עבורם דמות לחיקוי שניתן להזדהות איתה, מישהו שעובד ומרוויח, אך לא זונח את החלק הרוחני.
"אנחנו מציעים מקום חדשני שמתאים לאורח החיים של הציבור החרדי. אין יוגה בבוקר, פילאטיס בערב והפי האוור עם בירה. ועדיין, מדובר במקום עסקי".

הוא מספר שההכשרה בביזמקס אינה מתחילה מהיסוד, ולמקום מגיעים גברים שכבר רכשו ידע בסיסי: "ניקח את מי שלמדו תכנות, השתלבו בתפקיד התחלתי, ונסייע להם לנהל נכון את הקריירה".

בנוסף, אף שהסדנאות בביזמקס הן בתשלום, המשתתפים עדיין זוכים לסבסוד. "קורס אנגלית עסקית יכול לעלות בחוץ מעל 12 אלף שקל, ובביזמקס יעלה 800 שקל", הסביר קרומבי.

לצד זאת, הוא מבהיר שהמיזם לא מתחרה בסטנדרטים הקיימים בחברה החרדית. "הקמנו אקסלרטור מתוך כוונה שהוא יהיה מוביל לא רק בקרב הציבור החרדי, אלא בקרב אקסלרטורים בכלל".

אז איך אתם מודדים הצלחה?
"בביזמקס פועלים כ-100 עסקים מסוגים שונים, כמו בניית אתרים ושיווק דיגיטלי", ענה. "בכל שנה מגיעים לפעילויות בין 1,500 ל-2,500 איש נוספים.

"מאז 2015 אחוז התעסוקה של הגברים ‘תקוע’ על 51%-52%. אולם, אם בודקים מה קורה בתוך ירושלים - רואים עלייה, שם הפעילות המרכזית שלנו. כמו כן, כל שיעור אצלנו נבדק וזוכה למשוב, וכך ראינו ש-30% מהעסקים שנבדקים אצלנו מגדילים את ההכנסה ב-30% בתוך שלושה חודשים".

בביזמקס עוד גילו שסיכוי ההישרדות של סטארט-אפים בתוכנית עולים ב-75% בהשוואה לכאלה שלא עברו אותה: "הסטארט-אפים שעברו אצלנו בתוכנית מעסיקים כ-180 עובדים, גייסו 36 מיליון דולר, ופועלים בחו"ל".

להעביר את ההצלחה הלאה

אפשר ליישם את ההצלחה שהשגתם גם במקומות אחרים?
"באחרונה פנו אלינו מתוכנית ריאן, לתעסוקה בפזורה הבדואית בדרום. אנחנו גם מלווים את מרכז העסקים שמובילה גלילה אלקרינאוי ברהט ואת מרכז היזמות של צפת. לכל אוכלוסייה יש אתגרים, אבל הקו המאחד הוא הקפדה על רמה טכנולוגית גבוהה ומודלים לחיקוי".

מה אתם מתכננים לעתיד?
"אנחנו משיקים לצד ביזמקס תוכנית הכשרה לגברים מהחברה החרדית בהייטק. יושקעו בה כ-180 מיליון שקל, מפילנתרופיה ומקורות ממשלתיים".

ביזמקס

הפעילות: מרכז תעסוקה וחדשנות לגברים חרדים. עד היום השתתפו במיזם 500,13 איש
מיקום: ירושלים
שנת הקמה: 2017
גוף מבצע: קרן קמ"ח, קרן אחים גלובל והרשות לפיתוח ירושלים
למה זה חשוב: עידוד התעסוקה של גברים חרדים
איפה עוד אפשר ליישם:  בחברות שאינן משולבות מספיק בשוק העבודה. כיום לומדים את המודל של ביזמקס בחברה הבדואית