חששות, הומור ותקווה: עובדי טוויטר מגיבים להשתלטות של אילון מאסק

ההיסטוריה של מאסק בפלטפורמה של טוויטר מותירה סימן שאלה על התחזיות לגבי עתיד החברה בהנהגתו

בניין טוויטר בסן פרנסיסקו / צילום: Shutterstock, Michael Vi
בניין טוויטר בסן פרנסיסקו / צילום: Shutterstock, Michael Vi

עובדי טוויטר הגיבו להשתלטות של אילון מאסק בשילוב של התלהבות, חשש והומור, בזמן שהם מנסים להבין מה יהיו ההשלכות על עתידם בחברה לאחר רכישתה על-ידי המיליארדר הלא צפוי.

ביום שני קיבלה טוויטר את בקשת ההשתלטות של מאסק על החברה, בעסקה שהוערכה בשווי של 44 מיליארד דולר. מאסק אמר כי הוא מתכנן להפוך את טוויטר לחברה פרטית, מה שיקל עליו ליישם שינויים רצויים, בעיקר להפוך את החברה לסוללת הגנה על חופש הביטוי כפי שאמר.

עמדתו של מאסק בנושא חופש הביטוי, תלוי איך תיושם, עלולה להתנגש עם כמה מהמאמצים שעשתה החברה בשנים האחרונות להפוך את הפלטפורמה לידידותית יותר לבסיס נרחב של משתמשים ומפרסמים. הנוכחות הבולטת של מאסק בטוויטר, שם יש לו יותר מ־80 מיליון עוקבים, וההיסטוריה שלו של שימוש בפלטפורמה לקטטות עם אנשים שהוא לא מסכים איתם, גורמים לעובדי החברה לתהות לגבי ההשלכות שיהיו לבעלות שלו על החברה.

"זו תקופה של אי-ודאות וחוסר נוחות אמיתיים", כתב בציוץ אדוורד פרז, מנהל של מחלקת ניהול המוצר לבריאות החברה בטוויטר, לאחר ההכרזה על העסקה. "רובנו מאמינים באופן עמוק שטוויטר היא הרבה יותר מפלטפורמת טכנולוגיה; יש לנו מחויבות עמוקה לחברה. אני מקווה שהבעלים החדש שלנו תופש את זה".

ג'ק דורסי, מייסד שותף ובעבר מנכ"ל טוויטר, כתב בסדרת ציוצים ביום שני כי הוא תומך במטרתו של מאסק "ליצור פלטפורמה שהיא 'אמינה באופן מקסימלי וכוללנית באופן נרחב'", והוא שותף לחזון של מאסק להובלת החברה.

"בעיקרון, אני לא חושב שמישהו צריך להיות הבעלים של טוויטר או לנהל אותה", כתב דורסי. "[הפלטפורמה] רוצה להיות סחורה ציבורית ברמת הפרוטוקול, לא חברה. אבל כדי לפתור את הבעיה עם זה שזו בכל זאת חברה, אילון הוא הפתרון היחיד שאני סומך עליו. אני סומך על המטרה שלו לחזק את אור המודעות".

עובד שתיאר את עצמו כמנהל מוצר בחברה צייץ שההשתלטות של מאסק תעזור בגיוס עובדים: "תתפלאו כמה אנשים כתבו לי היום לומר לי שאם אילון ישתלט על החברה, הם בהחלט ישקלו לפנות לגבי משרה".

כמה עובדים ביטאו דעה הפוכה. אחד כתב שעובדי טוויטר לוקחים ברצינות את המשימה של שירות הדיון הציבורי, ואבסולוטיזם חופש הביטוי שמאסק מקדם מנוגד למשימה הזו. טוויטר עסקה שנים בניסיון לקדם מה שהיא קוראת דיון בריא יותר בפלטפורמה, וחיזקה את בדיקות התוכן על-מנת להגביל מה שהיא מכנה התעללות ברשת.

עובד אחד צייץ שישמח למצוא מעסיק חדש וצייץ מחדש ציוץ שנכתב בו: "אם אי-פעם רציתם להעסיק עובד בטוויטר, זה השבוע לכתוב להם הודעה פרטית בלינקדאין". אותו צייצן הוסיף את ראשי-התיבות שלו וכתב: "אילון אבא'לה פטר אותי". 

"שלח לכולנו טסלות"

כמה עובדים התבדחו על המצב. אחד צייץ: "שלח לכולנו טסלות!", בזמן שעובד אחר צפה שהמוזיקאית גריימס, אם לשני ילדים עם מאסק, תופיע במסיבת סוף השנה של החברה. עובד אחר צייץ סרטון של השחקן וויל פרל אומר: "אני לא הולך לקרוא לו אבא", מהסרט "אחים חורגים" מ־2008.

גם עובדים לשעבר נותנים את דעתם על הרכישה. סרירם קרישנן, שהוביל צוותי מוצר בטוויטר עד דצמבר 2019, צייץ שהוא נלהב עבור מאסק והחברה.

"זה אחד השירותים הכי חשובים בעולם, היה זקוק לזעזוע, וכנראה לא יכול היה להיות בידיים טובות יותר", כתב קרישנן.

בתוך דקות מההכרזה, עובדים בערוץ הסלאק [תוכנה לצ'ט משרדי] של החברה החלו לכתוב שהם מתכננים להתפטר, כך אמרו חלק מהם. רבים שאלו באופן גלוי בערוצי סלאק פנימיים מה הייתה משמעות הרכישה לעובדים להטב"קים ולתוכניות הגיוון של החברה, כך סיפרו העובדים.

החששות האלה נובעים אולי בחלקם מסיפורים על טסלה, שם מאסק משמש מנכ"ל. באוקטובר, חבר מושבעים פדרלי קבע כי טסלה התייחסה לעובד שחור לשעבר באופן עוין מבחינה גזענית וכשלה בנקיטת צעדים ראויים כדי למנוע מצב בו סבל מהצקות גזעניות. טסלה אמרה שהיא לא סבורה כי גזר הדין מוצדק. מאסק צייץ ממים שלעגו לשמות גוף מגדריים, והוסיף שבזמן שהוא תומך בקהילה הטרנסית, הוא רואה את כלילת שמות הגוף בביוגרפיה של מי שלא יהיה כ"סיוט אסתטי".

ב־2018, מאסק נתבע בגלל שרמז שצוללן מנהרות בתאילנד, שמתח עליו ביקורת, היה פדופיל. חבר מושבעים בלוס אנג'לס בסופו של דבר קבע ששימושו של מאסק בטוויטר לא הגיע עד כדי דיבה.

עובדים אמרו גם שהם חוששים לגבי פיטורים אפשריים ומה יקרה למניות המוגבלות שלהם לאחר ההשתלטות.

בטוויטר סירבו להגיב. מאסק לא הגיב לבקשת תגובה. 

לא היו פיטורים

בפגישה של כל העובדים ביום שני, המנכ"ל פראג אגראוול אמר כי לא היו פיטורים מתוכננים, וכי סדר העדיפויות של החברה לא משתנה לקראת סגירת הסכם המכירה, כך אמרו אנשים ששמעו את הדברים. יושב-ראש הדירקטוריון ברט טיילור אמר כי הדירקטוריון הסכים למכירה בגלל שיש לחברים בו אחריות להגדיל במידת האפשר את ההחזר למשקיעי טוויטר.

אגראוול אמר כי מאסק הסכים להמיר את האחזקות במניות של העובדים לכסף מזומן מרגע שהעסקה נסגרת ולשלם להם על-פי לוח הזמנים להבשלת מניות שהיה להם קודם, כך אמרו האנשים.

המנכ"ל הוסיף כי מרגע שישתלט מאסק על החברה, "אנחנו לא יודעים לאיזה כיוון היא תפנה", אמרו האנשים.

אגראוול אמר כי וב ושוב כי טוויטר צומחת כשכולם מרגישים בטוחים להשתתף בה, כך אמר עובד ששמע את הדברים. יש גיוון בפלטפורמה, והחברה צריכה לשקף את הגיוון הזה, אמר אגראוול על-פי אותו עובד.

אחד המנהלים לשעבר אמר כי הוא מקווה שמאסק יכיר באיכות הצוות בחברה ויקשיב למה שיש להם להביא לשולחן לפני שיחליט אם לסלק מישהו מהם.

להפוך את החברה לפרטית יכול להיטיב עם טוויטר, אמר אותו אדם. הלחץ הציבורי תמיד האט את החברה, אמר האיש, אז ברגע שתהיה בידיים פרטיות תוכל להתקדם יותר במהירות, בייחוד בפרויקטים של קוד פתוח. מאסק כבר אמר כי הוא חושב שטוויטר צריכה לפתוח את הקוד שלה, כלומר שאנשים אחרים יוכלו לראות אותו ולהציע תיקונים ושינויים.

העובד לשעבר פול קטסן, שעזב את טוויטר בינואר, אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי הוא מאוד נלהב מזה שמאסק נכנס לטוויטר.

"הוא הוכיח מעבר לכל ספק סביר שהוא יכול להיכנס לתעשייה המובלת בידי חברות וותיקות ומנומנמות, לבנות צוותים שמציגים ביצועים מעולים עם התמקדות חזקה במשימה לטווח הארוך, ולהיאבק על אף הרעש של שונאיו ומבקריו כדי להשיג את הבלתי אפשרי", אמר קטסן.

בסדרת הציוצים מיום שני, סיים דורסי בטון אופטימי: "אני כל-כך שמח שטוויטר תמשיך לשרת את השיח הציבורי. סביב העולם, ואל הכוכבים!". 

מגאן בוברובסקי, ג'ורג'יה וולס ורבקה אליוט השתתפו בהכנת הכתבה.