עובדי ארקיע להנהלה: מיזוג עם אל על והפסקת הטיסות בשבת יסבו נזק של מיליונים לחברה

עובדי ארקיע פנו במכתב ליו"ר ומנכ"ל החברה גדי טפר בדרישה לקבל נתונים ומענה לתשובות הנוגעות לפעילות החברה בשבת • העובדים חוששים שאם ארקיע תמוזג עם אל על, היא תיאלץ להפסיק לטוס בשבת, ובכך לא רק תאבד את היתרון כחברה הישראלית היחידה שלא טסה בשבת, אלא גם תאבד הכנסה לא מבוטלת

מטוס של ארקיע / צילום: יח''צ
מטוס של ארקיע / צילום: יח''צ

ֿעובדי ארקיע מתריעים: מיזוג עם אל על והפסקת הטיסות בשבת בעקבותיו - יסבו נזק עצום לחברה. העובדים פנו במכתב ליו״ר ומנכ״ל ארקיע גדי טפר בדרישה לקבל נתונים ומענה לתשובות הנוגעות לפעילות החברה בשבת. בשלב הבא, יעבור ההליך לערכאות משפטיות.

ארגון תו״ת (תיירות ותעופה) המאגד את עובדי ארקיע מחזיק ב-30% ממניות החברה, ב-70% הנותרים מחזיקים האחים נקש. בכדי שיבשיל מיזוג עם אל על אליו שואפת ארקיע - תידרש הסכמה מצד העובדים שבשלב זה מתנגדים למיזוג. יצוין כי המיזוג מצוי בשלב של בדיקת נאותות מצד אל על שמבחינתה מנמקת את הרציונל שבמיזוג כזה בהרחבת שירותי הקרקע (חבילות נופש) לנוסעים.

במכתב ששיגרו העובדים להנהלת ארקיע הם מביעים דאגה מכך שאילו תמוזג ארקיע עם אל על, היא תיאלץ להפסיק לטוס בשבת על פי מדיניותה של אל על, ובכך לא רק תאבד את היתרון כחברה הישראלית היחידה שלא טסה בשבת, אלא גם תאבד הכנסה לא מבוטלת. ״ארקיע אינה נהנית משיעורי רווחיות שמאפשרים לה לוותר על הטיסות שלה בשבתות ובחגים ולכן אנו לא מצליחים להבין כיצד עסקה עם אל על תאפשר לארקיע להישאר חברה בת קיימא״, כך פרופ' ירון זליכה יו״ר תו״ת החתום על המכתב.

יצוין כי ארקיע מצויה על המדף מזה זמן רב, ולמעשה עוד לפני משבר הקורונה ומאז נסגר שדה דב והפעילות לאילת נפגעה. ארקיע אף התנגדה למיזוג שניסו בשעתו לקדם ישראייר ואל על עד שב-2018 הוא נפסל על ידי הרשות לתחרות. כעת מקווה ארקיע למיזוג שיעביר את מניותיה לידי אל על. אלא שסוגיית השבת מטרידה את העובדים ובצדק. ישראייר שנרכשה על ידי רמי לוי ושלום חיים הפסיקה את פעילותה בשבת. יצוין כי עם זאת, על לוח הטיסות מופיעות טיסות החברה בשבת בעיקר במסגרת חבילות נופש (למשל לסקי).

עובדי ארקיע טוענים כי הטיסות בשבת ובחגים מהוות 15%-28% מטיסות ארקיע לאילת וכ-12% מטיסותיה לחו״ל. פעילות זו מניבה לחברה כ-10 מיליון שקל בחודש, כך על פי המכתב. לאור זאת דורשים העובדים לקבל נתונים לרבות שיעור הנוסעים בשבת ובחגים, שיעור ההכנסות מטיסות אלה ב-2019 והנזק הפוטנציאלי מהפסקת הטיסות אם המיזוג יבשיל.

״אנו מבקשים להזכיר כי ארקיע נטלה הלוואות בהיקף עצום בערבות מדינה כאשר חלק נכבד מהכנסות התוכנית העסקית שהצדיקה הלוואות אלה נבעו מפעילותה של ארקיע בשבת. על כן חובת הזהירות המוטלת על כתפי הנהלת ארקיע ובעלת השליטה שלה צריכה להיות מוגברת שבעתיים״.

יצוין כי כדי לקדם מיזוג עם אל על תידרש ארקיע לרוב של 75% מבעלי השליטה.

בתוך כך לאחרונה נחתם מזכר הבנות בין הנהלת ארקיע ו-350 עובדי החברה המאוגדים בהסתדרות על פיו יצומצם שיעור הפחתות השכר לכלל עובדי החברה. עוד סוכן על העלאת היקף המשרה לטייסים ושכרם שצומצם. במכתב מזכירים עובדי ארקיע להנהלה כי הורדת השכר אליה נרתמו העובדים בתקופת הקורונה שקולה להזרמת הון של כ-25 מיליון דולר.

עו''ד אסף כהן / צילום: דורון לצטר
 עו''ד אסף כהן / צילום: דורון לצטר

מהנהלת ארקיע לא נמסרה תגובה.