עובדי ארקיע נגד ההנהלה: מקבלת החלטות המשרתות את בעלת השליטה ולא את החברה

העובדים טוענים כי הנהלת החברה קידמה עסקה לרכישת מטוס מחברת חכירה שנמצאת בבעלות האחים נקש בתמורה ל-55 מיליון דולר, במקום עסקה לחכירת שני מטוסים שיתגברו את צי המטוסים של החברה בתקופת פסח • בנוסף נטען כי החברה לא פועלת לגבות חוב של 2 מיליון דולר מבעלת השליטה בחברה

האחים נקש: אבי, רפי וג'ו. מחזיקים ב-70% ממניות ארקיע / צילום: אביב חופי
האחים נקש: אבי, רפי וג'ו. מחזיקים ב-70% ממניות ארקיע / צילום: אביב חופי

מחריף המאבק של עובדי ארקיע אל מול הנהלת החברה: לצד דרישת עובדי ארקיע מהנהלת החברה להמציא נתונים המשקפים את משמעות המיזוג הנבחן עם אל על  והפסקת הטיסות בשבתות ובחגים, הגישו העובדים תביעה נגד החברה, היו"ר והמנכ"ל גדי טפר ומנכ"ל קבוצת נקש בישראל אבי חורמרו במסגרתה נטען כי מקבלי ההחלטות בחברה פעלו נגד תועלת החברה ועובדיה ולטובת האינטרסים של בעלת השליטה.

עובדי ארקיע מאוגדים בארגון תו״ת (תיירות ותעופה) והם מחזיקים ב-30% ממניות החברה. ב-70% הנותרים מחזיקים האחים נקש. בחודשים האחרונים נמצאת ארקיע במגעים למיזוג עם אל על אליו היא שואפת. הליך המיזוג מצוי בשלב של בדיקת נאותות מכיוון אל על. בשלב זה העובדים מתנגדים למיזוג שאישורו דורש הסכמה של 75% מבעלי המניות. בארקיע מועסקים כ-350 עובדים.

בתביעה שהוגשה השבוע באמצעות עורכי הדין גיא גיסין, יעל הרשקוביץ וקובי משי ממשרד גיסין ושות' מטיחים העובדים בהנהלה טענות להתנהלות שלא מביאה בחשבון את תועלת החברה אלא את בעלי השליטה בה וככזו שאינה תואמת את המשבר החמור אליו נקלעה החברה, בדומה לחברות תעופה אחרות, בעקבות משבר הקורונה.

הטענות כוללת אי גבייה של חוב בהיקף של שני מיליון דולר מבעלת השליטה לחברה, לצד טענות כי בעלי השליטה נהנו מ"שירותים והטבות בעניינים אישיים ו/או צרכים פרטיים שלא דווחו או נרשמו בספרי החברה".

הטענה העיקרית העולה מן בתביעה נוגעת לקבלת החלטות באשר לחכירה של מטוסים. נטען כי החברה ביקשה להגדיל את צי המטוסים שלה לקראת פסח ועונת הקיץ המתאפיינים בביקוש גבוה לטיסות. לאור זאת נכרת הסכם לחכירה של שני מטוסי איירבוס A321 מחברת גאלף אייר שבבעלות בנק CDB "בתנאים מטיבים ביותר", שאף הוגדרו כ"עסקה נדירה" שהתאפשרו בעקבות עיתוי המשבר העולמי בתעופה.

אלא שיו"ר דירקטוריון החברה מנע, על פי הטענות, מהעסקה להבשיל ובמקום זאת קודמה עסקה לרכישת מטוס שנמצא בידי בעלי השליטה, האחים נקש, המחזיקים גם בחברה המחכירה מטוסים. לפי הפרטים היודעים, ארקיע ניהלה משא ומתן עם החברה של האחרים נקש לרכוש מהם מטוס בתמורה ל-55 מיליון דולר.

העובדים טוענים כי גילו על כוונה זו בעקבות פניה של הנהלת ארקיע לאוצר בכדי לאשר את העסקה. הטענה היא כי דרישתם לקבל מידע אודות האירועים האמורים סורבה פעם אחר פעם ומכאן הפנייה לערכאה משפטית.