האם הביקוש למפתחים יורד ומה מפריע למומחים הזרים בהייטק?

לפי נתוני הלמ"ס, לראשונה מאז פרוץ הקורונה נרשמה ירידה במספר המשרות הפתוחות למפתחי תוכנה • וגם מדוע מעט כל כך חברות הייטק מנצלות את האפשרות להביא ארצה מומחים זרים ואיך אלו שכן מגיעים לכאן מרגישים? • השבוע שהיה בהייטק ומדע

השבוע שהיה בהייטק / צילום: Shutterstock, sdecoret
השבוע שהיה בהייטק / צילום: Shutterstock, sdecoret

זה היה שבוע עמוס מאוד בעולם הטכנולוגיה העולמי. אילון מאסק עשה את מה שנשמע בתחילה כמו בדיחה וסיכם על רכישת הרשת החברתית טוויטר והפיכתה לפרטית. ענקיות הטכנולוגיה פרסמו דוחות לחודשים ינואר-מרץ, שהיו בחלקם חזקים מאוד (המכונה של אפל ממשיכה לעבוד) ובחלקם חלשים יותר (ראו אמזון). לכל אלו ואחרים נגיע בהמשך.

ובכל זאת נראה שהנושא החם בהייטק הישראלי השבוע היה הסרט על מתעשרי ההייטק שיצרה בקשת שי-לי שינדלר, אשתו של ליעד אגמון, מייסד דינמיק יילד שנמכרה ב-300 מיליון דולר, וכיום משקיע בקרן הענק האמריקאית אינסייט פרטנרס.

נראה שבגדול הניסיון של שינדלר להראות שגם למתעשרי ההייטק יש בעיות וקשיים לא התקבל היטב. גם אנחנו תרמנו את דעתנו לוויכוח ותוכלו לקרוא על זה כאן, כאן וכאן. מי שיצא בציוץ ויראלי בטוויטר להגנת שינדלר היה אגמון עצמו.

לקבלת סיכום השבוע בהייטק ומדע במייל: הירשמו כאן.

סיכום השבוע בהייטק ומדע עם שמונה דברים מעניינים שכתבנו עליהם.

  • הרחפנים של יריב בש

יריב בש אוהב לספר שהוא "היחיד בעולם שהתרסק על שני כוכבים". זה בגלל שלפני חמש שנים הוא נפגע בתאונת סקי באלפים ושנתיים אחר כך החללית בראשית שיזם התנפצה על הירח. את החשבון שלו עם כוח הכבידה הוא פותר באמצעות פלייטרקס - חברת המשלוחים המעופפים שהפכה לאחרונה לגדולה בארה"ב, ומשאירה מאחור אפילו את אמזון וגוגל.

  • המומחים הזרים בהייטק לא מלקקים דבש

הם הגיעו לארץ עם ארסנל של ידע ומיומנויות ייחודיים רק להם ונחתו ישר לתפקידי מפתח בשוק ההייטק. אבל אז המומחים שיובאו מחו"ל גילו את הבירוקרטיה הישראלית: זמן השהות שלהם קצוב ל-5 שנים והעובדה שאין להם תעודת זהות מונעת מהם לעשות לבד דברים בסיסיים. החברות צמאות לכוח אדם, אך בפועל מספר הבקשות להבאת מומחים זרים לארץ נמוך מאוד.

  • הסוף לחגיגה בהייטק?

לראשונה מאז פרוץ מגפת הקורונה, ברבעון האחרון נרשמה ירידה במספר המשרות הפנויות למפתחי התוכנה. פיטורים מחברות טכנולוגיה בארה"ב, בהודו ובברזיל, לצד האטה בגיוסי העובדים בתחומי המסחר האלקטרוני, מבשרים שהחורף של חברות ההייטק כבר כאן.

  • כשאינטל בוחנת מפעל חדש

על רקע משבר המחסור בשבבים, אינטל העולמית מחפשת אתרים לבניית מפעלים נוספים. כדי שאחד מהם אולי יקום בקריית גת, בוועדת התכנון כבר הסכימו לקצץ בהקצאת השטחים הפתוחים.

  • בלי אלגוריתם ובלי פרסומות

ברוסיה היא בין הפלטפורמות היחידות שמותרות לשימוש, בארה"ב היא אהובה על ידי הימין הקיצוני, ובקורונה היא שימשה לתעמולת מתנגדי החיסונים. טלגרם כבר מזמן לא רק אפליקציית מסרים, ושואפת להפוך לרשת חברתית של ממש. האם הפתיחות לתוכן בלתי מסונן תאפשר לה להתחרות בפייסבוק, ואיך תשפיע הרכישה של טוויטר בידי אילון מאסק, שהכריז שיהפוך אותה לבירת חופש הביטוי?

  • רומן בן 12 שנה

הדרך של אילון מאסק לטוויטר כללה נזיפות של רשות ניירות הערך והתנגדות של הדירקטוריון. הרכישה אומנם אושרה, אך אסיפת בעלי מניות עוד יכולה לבלום אותה.

  • כשהמניות הישראליות קורסות

כל חברות הטכנולוגיה הישראליות שהונפקו בוול-סטריט בשנת 2021 נסחרות כיום מתחת למחיר ההנפקה, כשחברות שמוזגו ל-SPAC סבלו במיוחד. רק צים הישראלית נחשבת להנפקה המוצלחת של אשתקד • מהי המשמעות עבור החברות והמשקיעים ומהו הצפי לשווקים ב-2022?

  • הקשיים של הסייבר ההתקפי

בכירים בתעשיית הסייבר ההתקפי מתלוננים על שינוי חד בפיקוח על יצוא רוגלות לשימוש מודיעיני. לפי הערכות, התארכות הליכים תרמה לסגירת חברת הסייבר נמסיס, ובתעשייה מזהירים שהיא עשויה להיות רק הראשונה. ברקע: החלטת ארה"ב כי הרוגלות פוגעות באינטרסים שלה.