קירחות מכאן ומכאן: מהלכי ההשתלטות של דלק ישראל ושיכון ובינוי הסתיימו ללא הנפקה

הצעות מיזוג שהגישה דלק ישראל לשופרסל ושיכון ובינוי אנרגיה לפז נחלו כישלון • התוצאה: הקפאת מהלכים להנפקתן בבורסה של שתי החברות לפי שווי גבוה משמעותית

תחנת דלק של דלק ישראל / צילום: סיון פרג'
תחנת דלק של דלק ישראל / צילום: סיון פרג'

הצעתם של בעלי חברת דלק ישראל למזג את החברה עם רשת הקמעונות הגדולה בישראל, שופרסל, בעסקה שהייתה הופכת אותם לבעלי מניות מרכזיים ברשת, נדחתה, ועלולה להותיר אותם קירחים מכאן ומכאן.

בשוק החיתום מעריכים כי הניסיון של בעלי דלק ישראל לנצל את הוואקום הניהולי בשופרסל, כדי להשיג בה דריסת רגל מהותית, פגע במהלך הנפקתה המתוכננת של דלק ישראל בבורסה בתל אביב, שיצאה לדרך מספר שבועות קודם להצעת המיזוג. מהלך ההנפקה נדחה לפי שעה, ככל הנראה גם לנוכח הפער בין השווי המוצע במיזוג, שהיה נמוך מזה שבו ביקשה דלק ישראל להנפיק את מניותיה לציבור.

מדובר בתרחיש דומה להפליא לזה שחוותה אשתקד זרוע האנרגיה של קבוצת שיכון ובינוי, בעקבות ניסיון, שלא צלח, למזגה עם חברת הדלק והקמעונות פז - גם כן בשווי נמוך מזה שלו כיוונה בהנפקה לציבור.

הן בדלק ישראל והן בשיכון ובינוי אנרגיה, השווי המבוקש של החברה בהנפקה המתוכננת לציבור התכווץ בהצעת המיזוג שהגישו השתיים (ולא מן הנמנע שמלכתחילה היה מנופח לצורך מיקוח). מה שבטוח הוא שלאחר ששני ניסיונות המיזוג לא צלחו, נדחו בעקבותיהם כם מהלכי ההנפקות, הגם שגורמים בשוק החיתום מעריכים כי הללו עוד עשויות לצאת לפועל בחודשים הקרובים.

 
  

שווי דלק ישראל ירד למיליארד שקל בהצעת המיזוג

דלק ישראל, המפעילה ברחבי ישראל מאות תחנות דלק וחנויות נוחות, נמצאת מאז שלהי שנת 2020 בשליטת חברת להב אל.אר ואיש העסקים אורי מנצור, שרכשו אותה מידי קבוצת דלק של יצחק תשובה במחיר רכישה ששיקף שווי חברה של 750 מיליון שקל.

מאז הרכישה הובילו בעלי השליטה החדשים מהלך לפיצול הנדל"ן המניב של דלק ישראל לחברה אחות בשם דלק נכסים, חילקו דיבידנד גדול, ועל פי ההערכות שילשו את שווי השקעתם בחברה. להב אל.אר, הנמצאת בשליטת אבי לוי (לשעבר מנכ"ל מליסרון), אלי להב ואיליק רוז'נסקי, מחזיקה כיום ב-40% ממניות דלק ישראל, מנצור ב-35% וקבוצת דלק ב-25%.

ב-18 בפברואר התפרסמה טיוטת התשקיף הראשונה של דלק ישראל לקראת הנפקתה, לפי שווי שהוערך בכ-1.2 מיליארד שקל לחברה (לפני הכסף). אלא שכחודש וחצי לאחר מכן, בתחילת החודש שעבר, הגישו בעלי החברה הצעה לדירקטוריון שופרסל, אז בראשות היו"ר יקי ודמני, למיזוג בין החברות, שנועד להפוך אותם לבעלי המניות הגדולים ברשת (עד 20% מהמניות) המתנהלת ללא גרעין שליטה. הצעת המיזוג נעשתה ככל הידוע לפי שווי של כמיליארד שקל לפעילות דלק ישראל, נמוך מזה שדובר עליו לצורך ההנפקה.

כשבוע לאחר הגשת הצעת המיזוג, שלה התנגדו חלק מבעלי המניות הגדולים בשופרסל, בראשות הפניקס, ויומיים לאחר שהיו"ר ודמני התפטר מתפקידו, דחה אותה דירקטוריון שופרסל, בטענה כי היא אינה לטובת החברה, ואינה תואמת את האסטרטגיה של שופרסל ובעלי מניותיה.

שיכון ובינוי אנרגיה איבדה שווי של 1.5 מיליארד שקל

המקרה של שיכון ובינוי אנרגיה ופז כמעט זהה כאמור לזה של דלק ישראל ושופרסל. לפני כשנה הגישה שיכון ובינוי, שבשליטת נתי סיידוף ובניהול תמיר כהן, הצעה למזג את החברה הבת שלה עם פז תמורת מניות השליטה בפז (שבדומה לשופרסל מתנהלת ללא גרעין שליטה), תוך שהיא בוחנת במקביל את הנפקתה של שיכון ובינוי אנרגיה בבורסה, ואף מפרסמת טיוטת תשקיף בסוף חודש מאי 2021.

השווי של שיכון ובינוי אנרגיה הוערך תחילה לצורך הנפקתה ב-5 מיליארד שקל. אלא שבמהלך המגעים למיזוג עם פז, וההצעות שהוחלפו בין הצדדים, קוצץ השווי בחודשים הבאים עד 3.5 מיליארד שקל.

שיכון ובינוי לא הייתה הגורם היחיד בשוק שהגיש הצעת רכישה למניות פז, אך בסופו של דבר החליט דירקטוריון חברת האנרגיה והקמעונות לבצע עסקת רכישה גדולה בעצמו, והודיע באוגוסט 2021 על רכישת רשת המזון פרשמרקט תמורת 2.1 מיליארד שקל, במה שהביא לסיום המאבק. הנפקתה של שיכון ובינוי אנרגיה לא התרוממה מאז.

"הייתה כאן התנהלות מאוד דומה", אומר גורם בכיר בשוק ההון. "והכול נפל, בצורה דומה. גם דלק ישראל וגם שיכון ובינוי אנרגיה רצו את הפלטפורמה של הנפקה בשוק, כדי לחשוף את הדוחות שלהן, ובעיקר לנסות לייצר לעצמן שווי גבוה במיזוג אפשרי. ההנפקה הייתה מעין אופציה, אבל בסוף זה נפל. עם זאת, להערכתי, בהמשך שתיהן כן יגיעו לבורסה".

כך, אחרי תקופת צינון מניסיון המיזוג שנכשל, עשויות דלק ישראל ושיכון ובינוי אנרגיה לחזור ולבחון את שוק ההנפקות בתל אביב. במקרה שכזה, הן יצטרכו קרוב לוודאי להפחית מהשווי שלו שאפו בעבר, לנוכח התנהלותן בסיבוב הקודם.