משרד התקשורת ביטל את האיסור על ניידות מספרים כשרים

משרד התקשורת יאפשר ניידות מספרים בקווים כשרים • המהלך יתאפשר לבני 18 ומעלה וייכנס לתוקף בעוד שלושה חודשים • שר התקשורת יועז הנדל: "אנחנו מתקנים היום עוולה צרכנית שפגעה בכחצי מיליון לקוחות בציבור החרדי ומעבירים את הכוח מהעסקנים לצרכנים"

שר התקשורת יועז הנדל / צילום: מארק ישראל סלם, "הארץ"
שר התקשורת יועז הנדל / צילום: מארק ישראל סלם, "הארץ"

משרד התקשורת החליט היום (א') באופן רשמי לבטל את האיסור על ניידות מספרים כשרים. הרפורמה תיכנס לתוקף בעוד שלושה חודשים על-מנת לאפשר התארגנות בנושא. עוד הוחלט כי הניוד של מספרים כשרים יתאפשר רק למי שמלאו לו 18, וזאת על-מנת להתחשב ברגשות הציבור החרדי שרגיש מאוד לסוגיה.

הרפורמה צפויה לשים סוף לאיסור שחל על המספרים הכשרים להתנייד, כלומר לאפשר לכל בעל מספר כשר לעשות במספר שלו כרצונו, להעביר אותו תוכנית ולהעביר אותו לחברה אחרת, כפי שהדבר מקובל במספרים לא כשרים.

המהלך צפוי לטשטש באופן מדורג את היכולת של ועדת הרבנים לענייני תקשורת להגביל את בעלי המספרים ולהוות מונופול שגם פועל נגד יבוא טלפונים שלא מקבלים את אישורו בטענה כי אינם כשרים.

הטלפונים הכשרים וכל המערך של ועדת הרבנים לענייני תקשורת סיפקו תעסוקה לשורה של עסקנים חרדיים, והם התפרנסו מהסידור שבעצם נכפה על חברות הסלולר. החברות נאלצו לחיות עם הסידור הכפוי, ובתמורה ועדת הרבנים הפעילה מוקד ייעודי לכאורה שאמור היה לטפל בבעיות של הלקוחות החרדים. האחרונים לא יכלו להתנייד עם המספר שלהם כאוות נפשם, היות שזה היה סימן ההיכר של כל חרדי בבואו להתקבל למוסדות לימוד למשל.

הטלפון הכשר הפך להיות תו תקן במגזר, אבל במציאות המוני חרדים המשיכו להחזיק שני מכשירי סלולר, אחד כשר ואחד פתוח, או שוויתרו לגמרי על הטלפון הכשר בלית ברירה.

"מתקנים היום עוולה צרכנית שפגעה בכחצי מיליון לקוחות" 

שר התקשורת יועז הנדל מסר: "תפקידו של שר בממשלה הוא לקבל החלטות, גם כשיש כאלה שמתנגדים לכך, לטובת המדינה ולא לטובת קבוצת כוח או מגזר. אנחנו מתקנים היום עוולה צרכנית שפגעה בכחצי מיליון לקוחות בציבור החרדי ומעבירים את הכוח מהעסקנים לצרכנים".

"החלטתי להסדיר את שוק הסלולר הכשר עבור הציבור החרדי, לאפשר לו חופש בחירה ולייצר תחרות נוספת שתוזיל את המחירים ואת שיפור השירות", אמר הנדל, והוסיף: "עד כה שלט בשוק הסלולר הכשר מונופול שהתנהלותו פגעה בתחרות, הגבילה ניידות מספרים וגרמה לעליית מחירים. איפה שיש כאוס ועוולות צרכניות, אנחנו מתקנים.

"מגיע לאזרחים החרדים להיות שווים לשאר האזרחים במדינה וליהנות משוק ושירות סלולר חופשי ותחרותי. מהיום הבחירה תהיה בידי הצרכנים - כל אדם יוכל לבחור את חברת הסלולר, את סוג החבילה ואת סוג המכשיר שבו ישתמש. מי שיחפוץ בכך, יוכל להישאר בחברת הסלולר שבה הוא מנוי כיום במסלול שירות 'קו כשר', לו ולילדיו, הכולל חסימה של שירותים ויישומים במכשיר הטלפון וללא נגישות לאינטרנט, וכן יוכל לנייד את מספר הטלפון שלו לשירות 'קו כשר' בחברת סלולר אחרת. ומי שיחפוץ בכך יוכל לנייד את המספר שלו משירות 'קו כשר' לכל תוכנית אחרת שמציעה חברת הסלולר שלו, או שמציעות חברות סלולר אחרות.

"במדינת ישראל ראוי שיהיה דין אחד ותנאים שווים בכל מקום. חשוב להדגיש כי אין פה כפייה על איש, רק חופש לבחור. מי שירצה את השירות המוכר, יקבל אותו, ובכל מקרה רק בעל החשבון יוכל לנייד מספרים, ולא יתאפשר ניוד מתחת לגיל 18".