לא רק אברכהן: הגופים המוסדיים מבקשים "לנער" את שופרסל ולהחליף דירקטורים נוספים

המטרה של בעלי המניות המוסדיים ברשת היא החלפה של שליש לפחות מחברי הדירקטוריון, בשל חוסר אמון בו והכשלים בהתנהלותו • בין השמות שהציעו לדירקטוריון - מלבד המנכ"ל לשעבר שמועמד להפוך ליו"ר - שלמה זהר, זאב וורמברנד ורון הדסי

סניף של רשת שופרסל. מתנהלת ללא גרעין שליטה / צילום: איל יצהר
סניף של רשת שופרסל. מתנהלת ללא גרעין שליטה / צילום: איל יצהר

הגופים המוסדיים המחזיקים במניות שופרסל מתכננים מהפכה בדירקטוריון החברה והחלפה של שליש לפחות מחברי הדירקטוריון המכהנים. זאת על רקע חוסר אמון והכשלים, לגישתם, בהתנהלות הדירקטוריון בחודשים האחרונים.

בימים האחרונים הגישו הגופים המוסדיים לוועדת האיתור של דירקטוריון שופרסל מספר שמות של מועמדים לתפקידי דירקטור בחברה, מתוך כוונה לערוך רענון מהותי בהרכב הדירקטורים שאינם דירקטורים חיצוניים (דח"צים). 

בין השאר, הציעה חברת הביטוח הראל חמישה שמות של מועמדים למינוי של דירקטורים בשופרסל: איציק אברכהן, שלמה זהר, רון הדסי, זאב וורמברנד ועו"ד שלמה נס.

במקביל שלחו שתי חברות ביטוח אחרות, הפניקס ומנורה, יחד עם קרן הגידור ספרה, מכתב לוועדה, ובו דרישה להעלות להצבעה באסיפה את שמותיהם של שלושה מועמדים חדשים לתפקיד דירקטור בשופרסל: מנכ"ל שופרסל הקודם איציק אברכהן, סמנכ"ל הכספים של חברת מטריקס משה אטיאס, וכן את אילן רון, שגם לו ניסיון רב בעולם הקמעונות בארץ ובארה"ב.

שלושת הגופים, המחזיקים יחדיו כ-22% ממניות שופרסל, מבקשים להעביר מסר ברור לבחירת דירקטוריון חזק ומנוסה, שיידע לבחור את היו"ר הנכון, ובהמשך את המנכ"ל הנכון. אברכהן כיהן עד לאחרונה בתפקיד המנכ"ל, ויידרש לעשות הפרדה בין תפקידו הקודם לתפקיד דירקטור, ועוד יותר מכך לתפקיד היו"ר שאליו הוא מיועד.

בתחילת השבוע הנוכחי (א') נועדה להתכנס ועדת האיתור לדון בשמות המומלצים לדירקטוריון החברה, ובהמשך תפרסם החברה את הזימון לאסיפה הכללית, שצפויה להתכנס במהלך חודש יוני. על סדר יומה של האסיפה תעמוד בחירת כל הדירקטורים "הרגילים" אשר יכהנו בחברה עד האסיפה הבאה, וכן קביעת מספרם.

האסיפה עשויה להחליט על דירקטור נוסף

כיום כולל דירקטוריון שופרסל שמונה חברים, מתוכם ארבעה דירקטורים ועוד ארבעה דח"צים. עם זאת, ייתכן שבמסגרת האסיפה יוחלט על הרחבת מספר הדירקטורים בחברה, למשל לחמישה.

על פי חוק החברות, נבחרים הדח"צים לתקופת כהונה בת שלוש שנים, והם אינם עומדים לבחירה באסיפה הנוכחית. מסיבה זו, מורכבת ועדת האיתור מארבעת הדח"צים של שופרסל: איריס שפירא ילון, אלדד אברהם, גדעון שור ומיכל קמיר.

בזימון תפרסם החברה את מספר חברי הדירקטוריון שימונו במסגרת האסיפה, את רשימת המומלצים של חברי ועדת האיתור ואת המועמדים הנוספים שהוגשו מטעמם של בעלי המניות. אחד מהדירקטורים שייבחרו ימונה בהמשך לתפקיד יו"ר הדירקטוריון, בידי כלל חברי הדירקטוריון.

שופרסל  היא חברה ללא גרעין שליטה, כך שאלו שיקבעו את הרכב הדירקטוריון בה הם בעלי המניות הגדולים. בעלי המניות הגדולים בחברה הם חמש חברות הביטוח הגדולות (הפניקס, הראל, מגדל, כלל ומנורה) ובית ההשקעות אלטשולר שחם, שמחזיקים יחדיו כ-60% ממניות שופרסל (9%-11% כל אחד).

המוסדיים לא מסתפקים בהחלפת היו"ר

באחרונה החליט דירקטוריון שופרסל, בהמלצת ועדת האיתור, להעמיד לבחירה מחודשת רק שלושה מתוך ארבעת הדירקטורים הרגילים - רן גוטפריד, איילת בן עזר ויואב שלוש. את הדירקטור הרביעי, יקי ודמני, שכיהן עד לאחרונה בתפקיד יו"ר הדירקטוריון, החליט הדירקטוריון שלא להעמיד לבחירה מחדש, בלחץ הגופים המוסדיים, על רקע היעדר שביעות-רצון מתפקודו.

בעקבות החלטת הדירקטוריון התפטר היו"ר יקי ודמני מתפקידו, ואילו ועדת האיתור פנתה לגופים המוסדיים בבקשה להמליץ לה על מועמד אחר שימונה למחליפו בדירקטוריון, ואף יהיה מועמד פוטנציאלי לתפקיד היו"ר. עם זאת, החלטת חלק מהגופים המוסדיים להגיש לוועדת האיתור רשימה של מועמדים, מעידה כי הם רוצים להחליף כמה דירקטורים במטרה לרענן את דירקטוריון שופרסל.

במילים אחרות, חלק מהמוסדיים מעוניינים להחליף לפחות חלק מהדירקטורים הקיימים בחברה, בעקבות שורת האירועים האחרונים בשופרסל. אירועים אלו כללו בין השאר את ההתנגשות בין המנכ"ל הוותיק איציק אברכהן ליו"ר יקי ודמני, שהביאה לעזיבתו של אברכהן, ובהמשך לדרישת המוסדיים שלא להאריך את כהונתו של ודמני.

סבירות גבוהה למינויו של אברכהן כיו"ר

לדברי גורמים בשוק, רוב מקרב הגופים המוסדיים החליט כבר לתמוך במינוי של אברכהן לדירקטור בשופרסל, והבהירו כי הוא מועמדם לתפקיד היו"ר. יש לציין כי מדובר בסיטואציה עדינה, מאחר שחברי ועדת האיתור נמנו עם הדירקטוריון שתמך ביו"ר הקודם ודמני בעת מאבקו מול אברכהן בתפקידו הקודם כמנכ"ל.

עם זאת, על אפה ועל חמתה של ועדת האיתור, צפוי אברכהן להתמנות לדירקטור בשופרסל ובסבירות גבוהה גם לתפקיד היו"ר. השאלה המרכזית שנותרה פתוחה היא, האם בסופו של האסיפה יהיה רענון אמיתי בדירקטוריון, שיתבטא במינוי של 2-3 דירקטורים נוספים, או שהרכבו יישאר ללא שינוי, למעט החלפת היו"ר.

באחרונה העריכו גורמים בשוק, כי מי שצפויים לאבד את מקומם בדירקטוריון הם יואב שלוש ואיילת בן עזר, בעוד רן גוטפריד, המכהן כיו"ר זמני, יצליח כנראה לשמור על מקומו. בין המועמדים שהציעה הראל נמצא למשל רון הדסי, בעל ותק וניסיון רב כיו"ר דירקטוריון ודירקטור בחברות מתחומי הקמעונות, הנדל"ן והפיננסים.

ניסיונו של הדסי בתחום הקמעונות כולל כהונה של ארבע שנים כדירקטור ברבוע כחול (כיום מגה), תשע שנים וחצי בתפקיד סגן יו"ר שופרסל ועוד שבע שנים וחצי כיו"ר איקאה. הדסי הוצע לוועדת האיתור של שופרסל כבר בשנה שעברה כמועמד לתפקיד היו"ר, אבל אז החליטה הוועדה להמליץ על ודמני, ומינויו אושר בידי המוסדיים, בהתאם לסיכום מוקדם בינם ובין הוועדה על תמיכה במועמד מומלץ שלא הוטל וטו על מינויו.

ניסיון בתחום הקמעונות מביא איתו גם זאב וורמברנד, שכיהן במשך חמש שנים בתפקיד מנכ"ל רשת מגה. שלמה זהר, לשעבר משנה למנכל שופרסל וסמנכ"ל הכספים, מביא לתפקיד היכרות מעמיקה עם המגזר ועם שופרסל עצמה.

עופר בלוך יעזוב עם פיצוי של מיליוני שקלים?

דירקטוריון שופרסל, תחת היו"ר החדש, יידרש לקבוע מי יהיה מנכ"ל שופרסל. לכאורה, כבר בחר הדירקטוריון הנוכחי בעופר בלוך, מנכ"ל חברת החשמל, כמחליפו של אברכהן, ואף החתימו על הסכם העסקה. אולם, על פי הערכות בשוק, צפוי השינוי המסתמן בהרכב הדירקטוריון, לבטח אם בראשו יעמוד אברכהן, לשנות החלטה זו.

בלוך נתפס בידי הגופים המוסדיים כמינוי לא נכון לשופרסל, לנוכח חוסר ניסיונו בתחום הקמעונות. לעניין זה, בחירתו בידי הדירקטוריון הקודם, ואף החתמתו על הסכם שכר, מוסיפות לרצון של חלק מהמשקיעים להחליף את מרבית חברי הדירקטוריון העומדים למינוי מחדש.

במקומו של בלוך עשוי להתמנות אורי קילשטיין, לשעבר המשנה למנכ"ל ומנהל אגף הסחר והשיווק בשופרסל. עם זאת, במקרה שבו יוחלט כי בלוך לא ימשיך בתפקידו, הוא יזכה כנראה בפיצויים שעשויים להגיע למיליוני שקלים, לאחר שהודיע לאחרונה על עזיבת תפקידו כמנכ"ל חברת החשמל לטובת מינויו כמנכ"ל שופרסל.