ביל גייטס לא רוצה להיות נביא זעם, אבל צופה אפשרות ששיא הקורונה עוד לפנינו

המיליארדר מייסד מיקרוסופט ממשיך במסורת תחזיות הקורונה, והפעם משמיע קול פחות אופטימי מבדרך כלל: 'הגרוע מכל' עדיין יכול להיות לפנינו

ביל גייטס מציג את ספרו ''כיצד למנוע את המגפה הבאה'' / צילום: Associated Press, Evan Agostini/Invision
ביל גייטס מציג את ספרו ''כיצד למנוע את המגפה הבאה'' / צילום: Associated Press, Evan Agostini/Invision

"אנחנו עדיין בסיכון שהמגפה תייצר וריאנט שיהיה אפילו יותר מדבק וקטלני", אמר ביל גייטס לפייננשל טיימס ביום ראשון. "זה לא סביר, אני לא רוצה להיות קול של אבדון ואפלה, אבל זה הסיכון שעוד לא ראינו את הגרוע ביותר של המגפה הוא הרבה מעל 5%".

אחרי יותר משנתיים של קורונה, מסביב לעולם מורידים מסכות וחומות הגנה, אלא שמנהיגים ומומחים מתעקשים להמשיך להזכיר שהמגפה עוד לא חלפה ולהזהיר מפני שאננות. אליהם מצטרף עכשיו גייטס, שפרסם לאורך כל השנתיים האחרונות את תחזיותיו בקשר למגפה, שבדרך כלל היו קצת יותר אופטימיות מזו האחרונה.

בארצות הברית הקורונה מורגשת יותר מאשר בישראל ובמספר מדינות אירופה, שחזרו כמעט לגמרי לשגרה. מקרים תחלואה חדשים, של תת הוריאנט BA.2 של האומיקרון, מתגלים מידי יום ברחבי המדינה: הממוצע השבועי של מקרים חדשים בארה"ב מדי יום עומד על כמעט 55 אלף, נכון ליום ראשון, על פי נתוני אוניברסיטת ג'ונס הופקינס. זוהי עלייה של 9% לעומת השבוע הקודם, ב-39.

למרות העלייה בתחלואה, מקרי המוות הקשורים לקורונה הולכים ופוחתים, מה שבהחלט מוריד את מפלס הדאגה בקרב מומחים. ואף על פי כן, הווריאנטים החדשים שממשיכים להופיע מצביעים על כך שהמגפה עוד נוכחת, וכפי שמציין גייטס, ישנו החשש שאחד מהם יהיה מדבק וקטלני יותר מכל מה שראינו.

בשנה הקרובה עומד לצאת ספרו של גייטס "כיצד למנוע את המגפה הבאה", העוסק בעיקר בלקח העיקרי שלמד מהקורונה, על יעילותם של תכנון מניעתי מראש ואמצעי הגנה, שיעזרו לעולם לנהל טוב יותר מגיפות עתידיות. הצעה אחת של המיליארדר היא שארגון הבריאות העולמי יקים צוות מעקב, המורכב ממומחים מכל העולם, שידעו לזהות במהירות איומים בריאותיים חדשים ברחבי הגלובוס, ולבצע במהירות תיאום בין ממשלות כדי למנוע מהתפרצויות מקומיות להתפתח למגפות.

גייטס אמר לפייננשל טיימס כי הרעיון ידרוש השקעה כספית משמעותית מ-WHO ומהמדינות החברות בו, כדי ליצור צוות מומחים עולמי הכולל אפידמיולוגים ווירולוגים, ולתת להם את הכלים הדרושים כדי לזהות ולהכיל התפרצויות עתידיות באופן יזום. זוהי תוכנית שגייטס הציג בעבר בכנס TED באפריל האחרון, שם הוא ציין ש-WHO ככל הנראה יצטרך להוציא יותר ממיליארד דולר בשנה על צוות תגובה גלובלי שכזה. זה יקר, אבל העלות של מגפה נוספת יכולה להיות הרבה יותר גדולה.

קרן המטבע הבינלאומית (IMF) העריכה כי עלויות מגפת הקורונה לכלכלה העולמית צפויות להסתכם ביותר מ-12.5 טריליון דולר עד 2024. בינתיים, מעריכים כי יותר מ-6.2 מיליון בני אדם מתו ברחבי העולם מנגיף הקורונה, על פי ארגון הבריאות העולמי. על כך אמר גייטס שוב ושוב בשנתיים האחרונות כי העולם נתפס לא מוכן כראוי למגפה הזו.
בראיון לפייננשל טיימס הביע גייטס השתוממות על כך שמדינות העולם לא מבצעות את ההשקעות הנדרשות, בהמשך להערה שהשמיע בכנס בחודש שעבר: "אנחנו צריכים להוציא מיליארדים, כדי לחסוך טריליונים".

גייטס הצהיר כי המטרה שלו לשנה הנוכחית היא "לוודא שהקורונה היא המגפה האחרונה", והביע גם אופטימיות זהירה כשצפה שעוד הקיץ, הקורונה תהיה פשוטה יותר לניהול ודומה יותר לשפעת עונתית.