מתי ואיך תסתיים המפולת בשווקים? לכלכלני בנק אוף אמריקה יש תשובה

שותפו של פרופ' נוריאל רוביני שחזה את המשבר ב-2008 סבור כי השווקים "לא קרובים לתחתית" • במקביל, כלכלני בנק אוף אמריקה פרסמו תחזית המבוססת על בדיקה של 19 שווקים שהגיעו לרמה דובית ב-140 השנים האחרונות. עפ"י התחזית, הירידות יימשכו עד חודש אוקטובר • באיזה רמות ייסחרו אז המדדים המובילים בניו יורק?

הבורסה לניירות ערך בניו יורק, אתמול / צילום: Associated Press, NYSE
הבורסה לניירות ערך בניו יורק, אתמול / צילום: Associated Press, NYSE

אנליסטים ברחבי העולם טוענים בימים האחרונים שמדד S&P 500 נמצא בדרך לשוק דובי. בינתיים המדד יורד, אך טרם הגיע לנקודה של שוק דובי רשמי. על פי ההגדרה הרווחת, שוק דובי מתרחש כאשר השוק נחלש ב-20% או יותר מהשיא האחרון. מדד S&P 500 ירד עד כה ב-14% מאז תחילת ינואר, מה שניתן לפרש בינתיים כתיקון בלבד. מדד נאסד"ק, לעומת זאת, כבר צנח ב-23.3% מתחילת השנה.

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה חישבו כמה זמן המצב עשוי להימשך, בהנחה שהתחזיות בוול סטריט אכן יתגשמו. בהסתכלות על היסטוריה של 19 שווקי דובים ב-140 השנים האחרונות, הם מצאו שירידת המחיר הממוצעת עמדה על 37.3%, וארכה 289 יום בממוצע.

למרות שביצועי העבר הם לא מדד לביצועים העתידיים, מייקל הארטנט, אסטרטג בכיר בבנק אוף אמריקה, מעריך שהשוק הדובי הנוכחי יסתיים ב-19 באוקטובר השנה, כשמדד S&P 500 ירד לרמה של 3,000 נקודות והנאסד"ק יגיע לרף של 10,000 נקודות. כיום מדד S&P 500 עומד על 4,123 נקודות ונאסד"ק על 12,144 נקודות.

"לא קרובים לתחתית"

הכלכלן הבכיר ברונלו רוסה, שותפו של פרופ' נוריאל רוביני שחזה את משבר האשראי של 2008, סיפק תחזית קצת יותר פסימית: "אנחנו לא קרובים לתחתית". בריאיון ל-CNBC אמר כי "עכשיו הגיע הזמן להערכה מחודשת של היסודות הכלכליים ברחבי העולם במונחים של צמיחה". לדבריו, "קשה לשווקים להיות אופטימיים לחלוטין בזמן שהאינפלציה עולה, הצמיחה יורדת והריביות ברחבי העולם עולות במהירות".

רוסה, המנכ"ל וראש חטיבת המחקר ברוסה אנד רוביני, אמר שבנק אנגליה הוא הבנק המרכזי היחיד שפועל באופן מציאותי, אחרי שקובעי המדיניות בלונדון הזהירו ביום חמישי האחרון מפני סיכוני המיתון בכלכלה הבריטית. "ברור שכולם מדברים קשוח בשלב הזה, אבל המציאות היא שהידוק רב יוביל בסופו של דבר להתכווצות כלכלית. בגוש האירו ובארה"ב הם לא קרובים להבנה שבעצם תהיה צורה כלשהי של כיווץ בפעילות הכלכלית", אמר.