שיחקו בשתי הקבוצות: כך קיבלו המורים והגננות "הנחה" של כמיליארד שקל ברכישת אגד

קיסטון התמודדה לבד על רכישת אגד, אבל הביאה איתה כשושבינה את קרן ההשתלמות של המורים והגננות • הקרן הייתה להוטה במיוחד להיכנס להשקעה באגד, ויו"ר הקרן אייל גבאי מסביר למה

אייל גבאי, יו"ר קרן ההשתלמות של המורים והגננות / צילום: שלומי יוסף
אייל גבאי, יו"ר קרן ההשתלמות של המורים והגננות / צילום: שלומי יוסף

למרות שהתמודדה באופן רשמי לבדה על רכישת אגד, מביאה עמה קיסטון שושבינה אחת לחתונה עם חברת התחבורה - קרן ההשתלמות של המורים והגננות. הקרן, בראשות היו"ר אייל גבאי, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר, מנהלת 30 מיליארד שקל והייתה להוטה במיוחד להיכנס להשקעה באגד.

עד כדי כך להוטה, עד שהקרן ביקשה תחילה לחבור לקבוצת קרסו-מגדל-אלומה, שהגישה את ההצעה הגבוהה במכרז ושהצעתה נפסלה בהמשך על רקע חוסר הסכמה לגבי תשלום המקדמה. 

"עוד לא יצא לי לעבוד עם אקדח לרקה": הרוכש של אגד בראיון 

הקרן אומנם "הרוויחה" לבסוף, משום שהיא רוכשת כעת, יחד עם קיסטון, את השליטה באגד במחיר המשקף לה שווי נמוך בכמיליארד שקל, אבל להיטות היתר בהחלט יכלה לייצר מצב שבו הייתה משלמת ביוקר בהצעה הראשונה.

"אנחנו המרוויחים הגדולים באירוע הזה", אומר יו"ר הקרן איחל גבאי לגלובס. "נכנסנו להשקעה במחיר יותר נמוך מההצעה הראשונה".

מה הלהיטות להשקיע באגד?
"יש שם פוטנציאל אדיר. אחרי שניהלתי המון הפרטות, אני חושב שכאן מדובר בהליך בסדרי הגודל של הפרטת בזק".

הקרן של המורים והגננות מחזיקה גם במניות קיסטון עצמה (11.3%) כך שבפועל, חשיפתה לאגד תהיה גבוהה יותר מהשקעתה הישירה בחברת התחבורה. גבאי: "מבחינתנו זה עדיף מאשר לקנות עוד מניות של קיסטון, משום שאז אתה משלם בדרך את דמי הניהול של קיסטון. ככלל אותנו יותר מעניין לקנות את הנכסים ישירות. אין עוד הרבה עסקאות שקרוב ל-1% מהנכסים שלנו אפשר להשקיע ככה".

"זה הכסף של הציבור הכי איכותי בישראל"

נבות בר, מנכ"ל קיסטון, מציין כי החברה פועלת עם המורים והגננות מזה שנים. "זו קרן שמנהלת כסף של הציבור הכי איכותי בישראל. אין מישהו שלא חייב למורים או לגננות משהו. גם אני אישית חייב להם עבודות שלא הגשתי בכיתה ו'", הוא צוחק.

"זו קרן עם פורטפוליו בתשתיות שהוא מאוד מרשים ושעובדת איתנו שנים אחורה. הם אמרו ישר שהם רוצים להצטרף לעסקה. הם שאלו אם אכפת לנו אם הם ייגשו עם שני גופים במקביל, והסכמנו. הם לא יכלו להיות מעורבים בתהליך המכרז אלא להצטרף לקבוצה שזכתה. אז הפעם הבאה שדיברנו הייתה אחרי שהכדור עבר אלינו".