"כפיים למהנדס התוכנה שבזכותו אלפים מתמכרים לפוקר": קמפיין גיוס חדש של התעשייה האווירית מעורר סערה

קמפיין גיוס העובדים החדש של התעשייה האווירית מעורר סערה, לאחר שהחברה בחרה לתקוף תחומי עיסוק "בעייתיים" בתעשיית ההייטק הישראלית כמו גיימינג, הימורים ואף בוטים ברשתות חברתיות • תגובת תע"א: "בחרנו בקמפיין זה על מנת להעלות לסדר היום את נושא המשמעות בעבודה"

קמפיין הגיוס החדש של התעשייה האווירית ברמת החייל / צילום: יוסי כהן
קמפיין הגיוס החדש של התעשייה האווירית ברמת החייל / צילום: יוסי כהן

"שאפו לעלמה! מצטיינת דיקן שבזכותה אלפי ילדים מכורים למשחקי מחשב. במקום לשחק עם הקריירה, שחקי אותה בתכנון וייצור המל"טים המתקדמים בעולם". לא מדובר בבדיחה אלא בקמפיין גיוס העובדים החדש של התעשייה האווירית שמעורר אמוציות ברשתות החברתיות ביממה האחרונה.

■ Wix תגלה שהיא מעסיקה יותר מדי עובדים. והיא לא האחרונה | אופיר דור, פרשנות
■ מאות אלפי מ"ר עבור משרדי פאר: סכומי העתק שענף ההייטק עלול להתחרט עליהם 
■ הגיוסים נעצרים, השווי נחתך בעשרות אחוזים: בחברות ההייטק מתרגלים למציאות חדשה 

האם מדובר בפרובוקציות גסות לגיוס עובדים או קמפיין פרסומי אפקטיבי? תלוי את מי שואלים. במודעות שנתלו בלוחות ענק בערים באזור גוש דן בעיקר, נראות תמונות של צעירים, לכאורה בוגרי לימודי הייטק, ותחתיהן כיתוב תוקפני וסרקסטי שמתייחס לתחום הבעייתי אליו בחרו הבוגרים המוכשרים להצטרף. המודעות מתייחסות לחברות ההימורים, הגיימינג, התכנים למבוגרים ואף לבוטים ברשתות החברתיות. בהמשך, טקסט המודעה קורא לבוגרים לוותר על התחום הבעייתי ולהגיע לתרום לתעשייה האווירית.

כאמור, הקמפיין של התעשייה האווירית גרר סערה ברשתות החברתיות, כאשר עיקר הביקורת היא על כך שמדובר בתעשיית נשק שגם היא לא בדיוק מוסרית. בנוסף נשמעה גם ביקורת על ועד העובדים החזק של החברה.

מצוקה גוברת בכוח-אדם בכל תחומי הטק

הקמפיין הזה הוא סממן מובהק של המצוקה הגוברת בכוח-אדם איכותי בכל תחומי ההייטק, כאשר החוסרים הנוכחיים בעובדים עומדים על כ-20 אלף מהנדסים ומפתחים. בתע"א עצמה דרושות לפחות 600 משרות של מהנדסים, כאשר המשיכה העיקרית לעובדים חדשים בחברה היא לנושאי הפיתוח שלה ופחות לשכר, שמוגבל בשל היותה תעשייה ממשלתית. הדיונים על הסכם שכר חדש וגמיש יותר שייתן מרחב פעולה למנהלים ושכר מוגדל במשרות הדרושות ביותר, מתנהלים בד-בבד עם המגעים לכניסת החברה לבורסה. המהלך מתעכב כבר זמן רב, אבל לפי יו"ר החברה עמיר פרץ, יש סיכוי להגיע לשם עוד השנה.

הרעיון המרכזי של הקמפיין נקבע לאחר שבתע"א בדקו מהו הדבר החשוב ביותר למתגייסים פוטנציאליים, וגילו כי משמעות ייחודית, עומק טכנולוגי וגיוון הם גורמי משיכה מהותיים לעובדים חדשים. מטרת תע"א הייתה להכווין את המקצוענים הצעירים ולהציג להם משמעות גדולה בהרבה מהימורים, קניות מקוונות או פורנוגרפיה - ביטחון המדינה, לכאורה.

התוצאה? הבאזז סביב תע"א נוצר, תשומת-הלב המבוקשת התקבלה, וכעת כל הגורמים הרלוונטיים מודעים לכך שהתעשייה האווירית מחפשת עובדים חדשים.

מצד אחד, בתעשייה האווירית מרוצים מאוד שהגימיק עבד - הקמפיין הפרסומי הפרובוקטיבי לגיוס עובדים רץ ברשתות החברתיות ביממה האחרונה, עם הרבה ביקורת וגם תמיכה, אבל יש שיח ובאזז. מנגד, בחברה הממשלתית יש גם מי שלא מתלהב מכך שהחברה מנסה לגייס באמצעות פרובוקציות.

עם זאת, בתע"א דוחים את הביקורת על כך שהיא חברה לייצור נשק, ומזכירים כי רוב פעילותה היא הגנה אקטיבית על מדינת ישראל. בתע"א ציינו: "אנחנו מזמינים אותם לייצר את טיל החץ ההגנתי הבא או מכ"ם כיפת ברזל מתקדם או לוויין שיגלה את מתקפת הטילים הבאה. מה יותר חשוב - זה או פיתוח עוד פלטפורמת רכישה מקוונת?".

תגובת תע"א: "התעשייה האווירית היא אבן-יסוד בהגנה רבת-שנים על ביטחון מדינת ישראל וחלוצה עולמית בפתרונות טכנולוגיים פורצי דרך. במחקרים אותם ערכנו עלו נושאי המשמעות האישית, התרומה למדינה, העומק והגיוון הטכנולוגי כייחודים לעשיית החברה וכחשובים בעיני מועמדים פוטנציאליים. בחרנו בקמפיין זה על מנת להעלות לסדר היום את נושא המשמעות בעבודה ולייצר שיח על היות התעשייה אווירית מובילה בשוק הטכנולוגי".