בניסיון למנוע עוקץ בידי נהגים: תחנת המוניות חוזרת לנתב"ג

משרד התחבורה יפרסם מכרז להפעלת מוניות בנתב"ג, שיאפשר לרשות שדות התעופה לפקח על התחנה שתזכה • כיום אין פיקוח על המוניות שפועלות בשדה, וישנם נהגים שמנצלים את הפירצה כדי לגבות סכומים מפורזים מתיירים

מוניות בנתב”ג / אילוסטרציה: Shutterstock
מוניות בנתב”ג / אילוסטרציה: Shutterstock

משרד התחבורה מתעורר אחרי דיווחים על תיירים ששילמו מחירים מופרזים על מוניות מנתב"ג ונעשקו בעשרות אלפי שקלים. המשרד יפרסם מכרז, שלפיו תפעל תחנת מוניות מוסדרת שעליה תוכל לפקח רשות שדות התעופה. המכרז ידרוש מהתחנות המתמודדות לעבוד עם אפליקציה או לחבור לאפליקציה קיימת ולהציע מגוון גדול של מוניות. 

ב-2017 נפל דבר בתחום המוניות מנתב"ג. הבלעדיות ארוכת-השנים שהייתה לתחנת מוניות הדר כחברת המוניות שרשאית לאסוף נוסעים מנתב"ג, הסתיימה. במכרז חדש, שפרסמה רשות שדות התעופה, זכו Gett ומוניות הדר, אחרי הבטחה להעניק לנוסעים הנחה של 31% ממחירון משרד התחבורה.

זמן קצר לאחר מכן הזכייה בוטלה לאור מחאת נהגי המוניות כי ההנחה אינה מידתית. עם ביטול המכרז נפתחה הסעת הנוסעים מנתב"ג לכלל התחנות ונהגי המוניות. לכאורה, נפתחה תחרות לטובת הנוסעים, אולם למעשה נפתחה פירצה למקרים של רמאות. 

רוב הנהגים אכן עומדים בתור למוניות ונרשמים כנדרש, אך קיימים גם ה"חטפנים" שתופסים את הנוסעים עוד באולם מקבלי הפנים. בסופי שבוע, כשאין אלטרנטיבה לנסיעה בתחבורה ציבורית מנתב"ג, ויש רק מוניות - אותם "חטפנים" חוגגים: הם מדלגים על התור, צדים תיירים וגובים מהם מחיר מופרז, דוגמת 700 שקל עבור נסיעה לרחובות או 2,400 שקל עבור נסיעה לאילת, כפי שנחשף בגלובס. נציין כי על-פי החוק, כל נהג מונית אמור להפעיל מונה לנסיעה. התעריף מורכב ממחיר המונה ותוספות שקבועות במחירון המפוקח של משרד התחבורה (כבודה וכולי).

טריק נוסף הוא על-ידי החלפת שטרות, כאשר התיירים משלמים בשטר בערך גבוה, ונטען כי שילמו בשטר בערך נמוך. לרוב הנוסעים גם לא יצוידו בחשבונית על נסיעתם.

נמל התעופה בן גוריון מרושת באלפי מצלמות ובאמצעי אבטחה מתקדמים. אנשי היחידה למניעת עבירות וביקורת טיב השירות בנתב"ג יכולים לאתר את הנהגים הסוררים, אך הם לא יכולים לפעול נגדם. פרטי הנהגים מועברים למשרד התחבורה האמון על נהגי המוניות, אלא שככל הנראה הנהגים, שפעמים רבות זהותם ברורה וידועה, ממשיכים בשלהם, ורוב מקרי הרמאות לא מדווחים.