שוב עוקץ מוניות בנתב"ג: הנהג החליף שטר של 100 דולר בשטר של דולר אחד

מ' לקח מונית מנתב"ג ושילם 100 דולר. הנהג החליף את השטר לשטר של דולר אחד, אילץ אותו לשלם שוב ובנוסף גבה ממנו תעריף מופרז על הנסיעה • איך זה נגמר?

אזור המוניות בנתב''ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
אזור המוניות בנתב''ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

עוד סיפור מקומם על עוקץ נוסעים שלוקחים מונית מנתב"ג, והפעם הוא משקף רמאות שכנראה הפכה לשיטה: נהג מונית שלוקח מהנוסע שטר של 100 דולר ומחליף את השטר שקיבל בשטר של דולר אחד כדי לגבות מהנוסע תשלום גבוה בהרבה. אם לא די בכך, גם נגבה מהנוסע תעריף מופרז על הנסיעה. וזה הסיפור:

מ' הוא אזרח ישראלי שלא היה בארץ במשך שנים רבות. הוא נחת בישראל בשבוע שעבר ויצא מהטרמינל בשדה התעופה סביב השעה 01:00 בלילה. מדובר בשעה שבה אין תחבורה ציבורית כמו רכבת או אוטובוס, וכדי לצאת מנתב"ג בתחבורה ציבורית - יש רק אפשרות אחת והיא במונית.

עוד לפני שהגיע לתור המוסדר של המוניות, מ' זיהה מונית שעומדת מעט לפני התור, וניגש אל הנהג. הנהג, שכנראה זיהה את הפוטנציאל לטרף כשראה שמ' אינו דובר עברית, הפנה אותו לנהג אחר. היעד של הנסיעה היה לחולון, נסיעה שאמורה להימשך כ-15-20 דקות.

כשהגיעו ליעד, הנהג ביקש 210 שקל עבור הנסיעה. וכך מספר מ' לגלובס: "הסברתי לו מראש שאין לי שקלים, והוא אמר שאוכל לשלם בדולרים. הוצאתי שטר של 100 דולר ונתתי לו. הוא לקח את השטר והחזיר לי אחרי כמה רגעים ואמר שנתתי לו שטר של דולר אחד. זה נראה לי מוזר, כי לא היו לי שטרות של דולר, אבל חשבתי שאולי אני מתבלבל. שילמתי לו עוד 100 דולר, והוא החזיר לי 70 שקל.

"כשאמרתי שזה לא מספיק לפי מחיר הנסיעה שהוא נקב, הוא 'עשה טובה' והגדיל את העודף ל-100 שקל. חשבתי שעדיין זה יותר מסכום הנסיעה, אבל לא התווכחתי ויצאתי מהמונית. הוא לא נתן לי חשבונית". 

"הבנתי שנפלתי קורבן לתרמית" 

"כשהגעתי הביתה, הבנתי שנפלתי קורבן לתרמית", מספר מ'. "לאורך כל הנסיעה הרגשתי מוזר, כאילו טשטשו אותי, כאילו לא התנהגתי באופן שבו אני רגיל. זו הרגשה שהצלחתי להבין רק בדיעבד, כשניתחתי את המקרה בראש ולא הבנתי איך יכול להיות שאני מקבל דברים בהכנעה, כשאני לא מגדיר את עצמי ככזה שקל לעבוד עליו. לא הבנתי איך יכול להיות שפשוט זרמתי עם השקר מבלי להתווכח".

"למחרת צלצלתי לחבר וסיפרתי לו את הסיפור. לפי בדיקה שעשינו, הבנו שמחיר הנסיעה אמור היה לעמוד על כ-150 שקל. בנוסף, החבר הציע שנפנה ליחידה בנתב"ג שיכולה לאתר את הנהגים, וזאת בעקבות פרסומים קודמים שהוא ראה על הונאות תיירים. וכך עשינו - פנינו אל היחידה (למניעת עבירות, מר"ח) ומסרנו את השעה המדויקת שבה עליתי למונית, ואיתרו עבורי את הנהג דרך המצלמות שבשטחים הציבוריים. קיבלתי את מספר הטלפון שלו.

"החבר שלי, שדובר עברית, צלצל אל הנהג ועימת אותו עם הפרטים. בהתחלה הוא ניסה להתווכח והכחיש שהוא החליף את השטר של ה-100 דולר בשטר של דולר אחד, ובסוף הוא הודה במעשה וגם נאלץ להודות שהוא גבה מחיר גבוה יותר בתחשיב השקלי מזה שהוא נקב.

"הנהג החזיר לי 400 שקל, כלומר את הכסף שהוא ניסה לגנוב ממני ואת ההפרש אל מול מחיר הנסיעה שהוא אמור היה לגבות ממני. אני תוהה לכמה אנשים זה קורה, והם מאמינים לטריק של החלפת השטרות, או לכמה מהם יש את ההרגשה הזו שמטשטשים אותם בעת הנסיעה? ובעיקר כמה מהם לא מקבלים את התרמית בהכנעה ודואגים לקבל את הכסף בחזרה?".

מ' סיפר כי המליצו לו ללכת לתחנת משטרה ולהתלונן על הנהג, "אבל אני מניח שזה לא ישנה כלום", אמר. "חזרתי לישראל, ואני רק רוצה להתאקלם פה מחדש".

פרטי הנהג והאירוע הועברו למשרד התחבורה. כעת ניתן לבחון האם יינקטו מהלכים מרתיעים לצד ענישה לנהג. האם המשרד יבין שככל שתנועת הנוסעים גדלה ובתוכה מספר התיירים שמגיים לישראל בצמיחה, נדרש מהלך של הסדרת התחום הפרוץ המאפשר את המקרים המקוממים הללו? גלובס ימשיך לעקוב.

צרו איתנו קשר *5988